Kaunselor yang
ingin memberikan perkhidmatan kaunseling yang baik perlu menguasai serta
menggaplikasikan beberapa kemahiran-kemahiran asas kaunseling/membantu.
Kecekapan menguasai kemahiran-kemahiran ini sangat berguna ketika berhadapan
dengan klien yang berada dalam ketidakseimbangan emosi dan psikologi.
Prof Datin Dr
Aizan(2002) menyatakan antara kemahiran yang asas dalam membantu adalah
kemahiran membina perhubungan, kemahiran menggalakkan klien bercakap, kemahiran
membalas, kemahiran penstrukturan, kemahiran menyoal, kemahiran parafrasa,
kemahiran mendengar, kemahiran memimpin secara langsung, kemahiran
berkomunikasi, kemahiran melakukan dorongan minima, kemahiran membuat refleksi
perasaan, kemahiran membuat interpretasi, kemahiran membuat klarifikasi, kemahiran
meneroka, kemahiran pemfokusan, kemahiran mencabar, kemahiran berempati,
kemahiran menghadapi kesenyapan, kemahiran mengetahui teori dan teknik-teknik
kaunseling, kemahiran memberi maklumat, kemahiran merumus, kemahiran meninjau klien,
kemahiran konfrontasi dan kemahiran menyemak persepsi.
Sebelum sesi
kaunseling dimulakan, kaunselor seharusnya menyemak rekod-rekod klien untuk
mendapatkan maklumat yang dianggap berguna. Kaunselor juga harus menyemak
diskripsi tugas klien. Ini mungkin berguna untuk membantu dalam menilai prestasi
dan proses membina matlamat kemudian nanti. Selain itu, kaunselor juga
hendaklah menyediakan tempat dan masa yang sesuai untuk berbincang tanpa banyak
gangguan.
Seterusnya dalam
satu sesi kaunseling yang berjaya, kaunselor haruslah cuba menjadikan klien
berasa selesa pada awal setiap sesi. Nyatakan sebab pertemuan dengan jelas,
sambil menekankan yang kaunselor berasa prihatin dengan keadaan yang dihadapi oleh
klien dan bersedia memberikan bantuan. Jika tidak klien akan berasa terancam
dan menjadi defensive
(a) Membina
hubungan
Merupakan
langkah yang paling awal dalam sesi kaunseling. Tujuannya adalah untuk membina
perhubungan yang mesra, saling mempercayai dan rasa selamat antara kaunselor
dan klien supaya klien sedia berbincang. . Kaunselor mesti membina suasana sekeliling
dan tingkah laku yang meyakinkan dan menunjukkan kemesraan dengan klien. Dalam
kemahiran ini terdapat beberapa sub kemahiran asas seperti membina suasana alam
sekeliling, suasana terapeutik, ruang untuk berkomunikasi, penampilan diri, ekspresi
muka, kontak mata, pergerakan tangan dan kaki, nada suara, senyuman dan akhir
sekali cara cara duduk dalam kaunseling. Kemahiran ini digunakan oleh kaunselor
untuk membawa klien menghadapi realiti dengan cara menyelaraskan mental, emosi,
tingkah laku, komunikasi lisan dan bukan lisannya. Dalam sesi kaunseling,
ekspresi muka dapat membantu menerangkan erti mesej yang hendak disampaikan.
Oleh itu, adalah
penting bagi para kaunselor mempamerkan ekspresi muka atau wajah yang dapat
menyakinkan klien. Wajah atau mimik muka adalah hasil kombinasi daripada
sinaran atau pandangan mata, kedutan dahi, muka dan hidung dan riak yang lahir daripada
muka semasa berinteraksi. Antara aspek yang ditekankan ialah
1. Pembentukan
suasana yang kondusif.
Pembentukan
suasana yang kondusif merujuk kepada keselesaan bagi klien dan kaunselor.
Keselesaan ini di khusukan kepada bebas dari gangguan seperti bau, bising, dan
kedudukan perabut, susun ataur kerusi, dan pandangan yang tidak menghalang
klien dari melihat kaunselor.
2. Pembentukan
suasana yang teraputik.
Bagi pembentukan
suasana yang teraputik pula, setelah suasana yang kondusif dipenuhi, suasana
yang aman dan tenang tampa ganguan akan wujud dengan sendirinya, suasana aman
dan tenang ini membolehkan perbincangan, penghayatan perasaan dan penglahiran
idea tampa rasa terancam, suasana ini adalah suasana yang teraputik.
3. Jarak (Ruang
untuk komunikasi).
Jarak dalam
konteks ini merujuk kepada kedudukan klien dan kaunselor, jarak tidaklah harus
jauh dan terlalu dekat, jarak yang ideal ialah1-1.5 meter, pada jarak ini
segala bentu komunikasi dapat diperhatikan oleh kedua-dua pihak, dengan itu
proses interpretasi dapat dilakukan dengan jayanya.
4. Penerimaan
tampa syarat.
Merujuk kepada
penerimaan tampa syarat oleh kaunselor terhadap klien.
5. Personaliti
dan gesture kaunselor.
Kaunselor
haruslah menampilkan imej yang kemas bagi mencipta keyakinan klient, gesture
badan kaunselor juga amat penting bagi membina interpretasi yang baik dimata
klien.
Contoh :
Kaunselor : Apa
khabar hari ini?
Klien : Baik
Kaunselor :
Terima kasih kerana sudi datang untuk sesi kaunseling
Klien :
Sama-sama
(b) Mendengar
dengan aktif
Merupakan satu
kemahiran yang paling asas dan penting dalam sesi kaunseling. Dalam hal ini,
kaunselor perlu lebih banyak meluangkan masanya mendengar daripada menyampuk
percakapan klien. Untuk benar-benar memahami apa yang telah diperkatakan oleh
klien, kaunselor perlu memberikan tumpuan dan pemerhatian yang sepenuhnya untuk
mendengar semua percakapan klien tersebut. Selain dari tutur kata, gerak geri
(body language) klien semasa bercakap juga patut dilihat dan didengar sama.
Segala tingkah laku klien itu turut memainkan peranan yang penting dalam
menyampaikan makna sesuatu pengucapannya itu. Pemahaman yang tepat hanya akan
diperolehi dengan adanya pendengaran yang baik. Di dalam konteks kaunseling,
terdapat beberapa perkara yang perlu di dengar iaitu isi kandungan yang
diperkatakan, perasaan yang dilahirkan melalui tingkah laku tanpa lisan dan
juga mendengar perasaan yang dinyatakan.
Mendengar adalah
berkait rapat dengan memberi perhatian. Brammer (1973) merumuskan : tampa
perhatian, mendengar sahaja tidak akan membawa kepada kefahaman, maka
komunikasi tidak wujud. Mendengar dengan aktif amat penting dalam setiap tahap kaunseling,
pentingnya mendengar secara aktif kereana ianya melibatkan tiga kompenen iaitu
kontak mata, gaya mendengar, dan respon, ketiga kompenen ini menunjukkan tindakan
memberi perhatian dengan aktif ataupun mendengar dengan aktif.
Contoh:
Kaunselor : tadi
kamu ada menyatakan saying dengan emak kamu? Betul…..
Klien : iya…..
saya ada cakap begitu tadi.
(c) Dorongan
minima
Dorongan minima
adalah kemahiran yang digunakan oleh kaunselor bagi menggalakkan klien
meluahkan isi hati mereka. Ia membolehkan klien rasa bahawa kaunselor sedang
mendengar dan menumpukan perhatian terhadapnya apa yang diceritakan oleh klien.
Contoh dorongan minima menganggukkan kepala, senyuman, wajah yang tenang atau
menggunakan separa bahasa seperti
‘Mmm! Mmm!, Hmm!
Hmm!.
Klien : saya
merasakan diri saya sudah tidak suci lagi….
Kaunselor :
hmmm…. (sambil mengangguk kepala)
(d) Pendedahan
Kendiri
Kaunselor
menggunakan kemahiran ini apabila dia berhajat untuk mendapat klien berkongsi
sesuatu maklumat dengannya. Matlamat yang didedahkan hendaklah bersesuaian dan
berfungsi. Maklumat yang boleh menyebabkan klien berasa rendah diri atau kurang
cekap hendaklah dielakkan. Pendedahan kendiri disini merujuk kepada mendedahkan
perihal peribadi kepada oaring lain, dalam erti kata lain menceritakan kisah
peribadi bagi tujuan untuk difahami dan dibantu atau hanya satu bentuk
perkongsian. Pendedahan kendiri boleh juga melibatkan kaunselor, dimana
menceritakan kisah kaunselor dari segi pengalaman.
Contoh :
Klien : Cikgu,
saya selalu bergaduh dengan rakan sampai muka saya jadi lebam
Kaunselor :
Kawan cikgu dulu pun bertumbuk sampai lebam dan ada lagi yang sampai masuk
hospital sebab luka
(e) Kemahiran
Menyoal
Dalam peringkat
penerokaan, soalan terbuka amat digalakkan iaitu soalan yang tidak memerlukan
jawapan yang khusus. Manakala, soalan tertutup hanya digunakan pada situasi
yang sesuai tetapi harus dielakkan supaya klien aktif meluahkan masalahnya.
Namun begitu, ada kalanya pertanyaan atau pun soalan langsung tidak mendapat
sebarang jawapan. Oleh yang demikian, soalan yang hendak ditanyakan biarlah
sesuai, mudah difahami dan menyenangkan klien menjawab dengan rela.
Soalan
tertutup:
Soalan tertutup
merujuk kepada menghadkan jawapan kepada satu atau beberapa perkataan sahaja,
dan jawapan ini memberikan jawapan yang khusus. Soalan tertutup bertujuan untuk
mendapatkan kepastian bagi sesuatu fakta.
Soalan
terbuka:
Soalan terbuka
ini bertujuan untuk menjemput perbincangan, perjelasan, dan huraian yang
panjang lebar, ia tidak memerlukan jawapan yang khusus.
Soalan terbuka
juga penting dalam menggalakkan penerokaan serta memberikan ruang kepada klien
meluahkan perasaan
mengikut arah
yang dipilihnya sendiri tanpa dikhususkan oleh kaunselor, dimana klien yang
mengawal rundingan.
Kaunselor :
Apakah perasaan kamu apabila diejek oleh rakan?
Klien : Saya
tidak suka kawan mengejek saya sebab sama seperti
menghina
Kaunselor :
Boleh jelaskan dengan cikgu, kenapa kamu rasa dihina bila diejek
oleh rakan?
(f) Konfrontasi
Konfrontasi
adalah kata-kata yang boleh mencabar perasaan, pandangan dan juga tingkah laku
tanpa lisan mereka. Konfrontasi
teknik yang
digunakan oleh kaunselor bagi mengetahui dengan lebih mendalam ruang dalaman
klien. Teknik ini perlu digunakan
dalam situasi
yang sesuai supaya tidak menyebabkan klien berdiam diri. Kemahiran ini hanya
dilaksanakan selepas terbentuknya
hubungan yang
baik antar klien dengan kaunselor. Kaunselor perlu menggunakan nada suara yang
lembut, yang mengambil unsurunsur
mengambil berat
supaya mesej yang disampaikan tidak disalahtafsirkan.
Ini merupakan
kemahiran untuk menunjukkan kepada klien yang huraian tentang dirinya atau
satu-satu situasi adalah berbeza
dengan pandangan
kaunselor. Konfrotasi digunakan apabila klien tidak mahu mengaku sesuatu, tidak
mahu bertindak atau tidak melihat dari suatu sudut yang berlainan
Contoh:
Klien : Bilakah
rombongan ke Melaka itu akan bertolak?
Kaunselor :
Saudara telah menyatakan beberapa kali saudara tidak meminati rombongan
tersebut, tetapi saudara kerap bertanya .
Konfrontasi
menimbulkan suatu risiko tetapi jika Berjaya akan dapat mempercepatkan proses
kaunseling. Sekiranya perhubungan di antara kaunselor dengan klien belum mesra
atau kukuh, konfrotasi hendaklah dielakkan.
Ini merupakan
kemahiran untuk menunjukkan kepada klien yang huraian tentang dirinya atau
satu-satu situasi adalah berbeza dengan pandangan kaunselor. Konfrotasi
digunakan apabila klien tidak mahu mengaku sesuatu, tidak mahu bertindak atau
tidak melihat dari suatu sudut yang berlainan.
g)
kemahiran menyemak persepsi
Ia merupakan
kemahiran dimana klien dirasionalkan oleh kaunselor berkaitan dengan sesuatu
perkara. Contohnya menyatakan tingkahlaku yang negatif klient tidak dapat membezakannya.
Contoh:
Klien : saya
sering bergaul dengan gangster dan suka bergaduh
Kaunselor : pada
kamu perbuatan tersebut baik ataupun tidak?
h)
Parafrasa
Merupakan
kemahiran mengulang ayat klient tanpa mengubah makna asal. Ia bertujuan untuk
mendapatkan kepastian dan menyatakan bahawa kaunselor faham dengan apa yang
dinyatakn oleh klient. Selain itu ia juga adalah respon kaunselor setelah mendengar
isi dan memerhati tingkahlaku klien, pemahaman kaunselor ini dinyatakan dalam
ayat yang agak pendek, kebiasaannya, prafrasa melibatkan penggunaan kembali
maksud atau ayat klien dalam bentuk yang lain tampa mengubah makna
Contoh:
Klien : saya
berasa tidak selesa berada disini.
Kaunselor :
oooo…. Kamu tidak selesa disini……
i) Kemahiran
Refleksi Perasaan / Emosi
Refleksi emosi
juga merujuk kepada refleksi perasaan iaitu respon kaunselor untuk
menggambarkan emosi klien bagi menunjukkan empati kaunselor.
Contoh ;
Klien : Bila
dapat buktikan pada makcik bukan saya yang ambil duit
simpananya,
barulah saya rasa lega kerana ayah masih
mempercayai
saya.
Kaunselor :
Jadi, sekarang kamu merasa lebih selamat dan tenang?
Kaunselor
merefleksi keadaan emosi klien pada ketika itu dan dengan itu mengkomunikasikan
penerimaannya terhadap klien.
Dengan itu,
klien akan merasa dirinya difahami dan seterusnya menjadi lebih terbuka dalam
mempersepsikan masalahnya.
j) Kemahiran
Refleksi Makna / Isi
Refleksi isi
merupakan respon kaunselor untuk menggambarkan isi perbualan dengan klien yang
menunjukkan kefahaman kaunselor. Isi perbincangan mungkin dibuat berdasarkan
kepada beberapa sesi pertemuan yang telah berlangsung. Tujuannya adalah untuk
membuat semakan. Disamping itu juga, memberi keyakinan kepada klien bahawa
masalahnya diberi sepenuh
perhatian oleh
kaunselor.
Refleksi isi
biasanya dibuat dalam situasi-situasi seperti ;
- Kaunselor
menstruktur permulaan sesi kaunseling dengan mengimbas kembali perkara yang
telah dibincangkan dalam temubual
yang lalu
- Klien mula
membuat kenyataan yang mengelirukan dan tiada kaitan dengan masalahnya
- Apabila hendak
mengambil sesuatu tindakan akan datang, kaunselor dan klien membuat penilaian
apa yang telah dipelajari dari
perbincangan
sebelumnya
- Pada peghujung
sesi, kaunselor memberitahu klien apa yang didapati dan telah dipelajari
daripada sesi tersebut.
Contoh:
Klien :
kadang-kadang saya akan mimpi yang bukan-bukan
membuatkan saya
terganggu.
Kaunselor :
bermakna kamu tidak dapat tidur dan ia member kesan
kepada hidup
kamu, betul?
k) Kemahiran
meminta penjelasan.
Merupakan
kemahiran yang perlu ada kepada kaunselor dalam menjalankan sesi. Ia adalah
keadaan dimana kenyataan dari klient
untuk memberikan
kefahaman yang jelas tentang apa yang telah dibincangkan.
Contoh:
Kaunselor : tadi
kamu cakap nenek dan datuk tinggal bersama
kamu, tetapi
tidak dilukis disini.
Klien : oooo…..
datuk dan nenek berada didalam rumah.
Sebab itu saya
tidak melukis gambar mereka.
l) Membuat
interpretasi
Keadaan dimana
kaunselor menjelaskan makna apa yang telah dibincangkan dan apa isu tersirat
yang klient tidak Nampak semasa
berbincang. Ia
merupakan suatu proses aktif dimana kaunselor menjelaskan makna perkara atau
isu yang dibawa oleh klien
mengikut
kefahaman kaunselor dari perspektif yang baru, kemahiran ini bererti memberi
penghuraian kepada klien supaya klien
dapat melihat
perkara dari sudut perspektif yang berbeza.
Contoh:
Klien : tekanan
yang saya alami ini hanya tuhan yang tahu
Kaunselor : saya
faham……. Tekanan kamu bukan sahaja disebabkan
masalah tersebut
sahaja. Tetapi juga msalah yang lain.
m)Kemahiran
merumus
Kemahiran
merumus adalah satu proses untuk merangkum beberapa idea yang telah dibincang
dan perasaan-perasaan yang diluahkan oleh klient. Kaunselor memberi tumpuan
kepada perkara-perkara seperti;
- apa yang telah
klient ucapkan (isi)
- bagaimana ia
menyatakan perasaannya (emosi ketika itu)
- maksud, masa
dan kesan kenyataannya (proses).
Tujuan membuat
rumusan ialah untuk menimbulkan kefahaman yang mendalam dan kesedaran diri
klient dalam proses tolong bantu, bimbingan dan penyelesaian kepada sesuatu
masalah. Kemahiran membuat rumusan terbahagi kepada dua iaitu rumusan kecil dan
rumusan besar. Rumusan kecil ialah penerangan terhadap susuatu isu yang telah
dibingcangkan, manakala rumusan besar pula ialah ringkasan keseluruhan bagi
memberi gambaran tentenag apa yang telah dibincangkan.
Contoh:
Klien : itu
sahaja yang dapat saya kongsikan setakat ini.
Kaunselor :
berdasarkan apa yang telah kamu ceritakan, saya dapat merumuskan bahawa
keluarga kamu sangat sayangkan kamu, tetapi mungkin ada sesuatu yang menyebabkan
kamu berasa tersisih atau tidak diberi perhatian
Rumusan kecil
Rumusan ini
dibuat bebrapa kali dalam satu sesi dan bertujuan untuk membantu klien
mengingat kembali apa yang sedang dibincangkan.
Contoh:
Kaunselor: Jadi
imran pada minggu lalu kita telah membincangkan
tentang................dan.........
Rumusan besar
Rumusan besar
ini merujuk kepada rumusan penamat atas segala sesi yang pernah dilakukan dan
di bincangkan.
Contoh:
Kaunselor:
sebelum saya menutup sesi bagi permasalahan kamu ini maka, saya akan merumuskan
apa yang telah kita lalui sepanjang sesi berlangsung.
KEMAHIRAN-KEMAHIRAN
ASAS KAUNSELING
PENGENALAN
Kaunselor yang
ingin memberikanperkhidmatan kaunseling yang baik perlu menguasai serta
menggaplikasikan beberapa kemahiran-kemahiran asas kaunseling/membantu. Kecekapanmenguasai
kemahiran-kemahiran ini sangat berguna ketika berhadapan dengan klien yang
berada dalam ketidakseimbangan emosi dan psikologi.
Antara kemahiran
yang asas dalam membantu adalah kemahiran membina perhubungan, kemahiran
menggalakkan klien bercakap, kemahiran membalas, kemahiran penstrukturan,
kemahiran menyoal, kemahiran parafrasa, kemahiran mendengar, kemahiran memimpin
secara langsung, kemahiran berkomunikasi, kemahiran melakukan dorongan minima,
kemahiran membuat refleksi perasaan, kemahiran membuat interpretasi,kemahiran
membuat klarifikasi, kemahiran meneroka, kemahiran pemfokusan, kemahiran mencabar,
kemahiran berempati, kemahiran menghadapi kesenyapan, kemahiran mengetahui
teori dan teknik-teknik kaunseling, kemahiran memberi maklumat, kemahiran
merumus, kemahiran meninjau klien, kemahiran konfrontasi dan kemahiran menyemak
persepsi.
KEMAHIRAN-KEMAHIRAN
ASAS KAUNSELING
Sebelum sesi
kaunseling dimulakan, kaunselor seharusnya menyemak rekod-rekod klien untuk mendapatkan
maklumat yang dianggap berguna. Kaunselor juga harus menyemak diskripsi tugas klien.
Ini mungkin berguna untuk membantu dalam menilai prestasi dan proses membina
matlamat kemudian nanti. Selain itu, kaunselor juga hendaklah menyediakan
tempat dan masa yang sesuai untuk berbincang tanpa banyak gangguan.
Seterusnya dalam
satu sesi kaunseling yang berjaya, kaunselor haruslah cuba menjadikan klien
berasa selesa pada awal setiap sesi. Nyatakan sebab pertemuan dengan jelas,
sambil menekankan yang kaunselor berasa prihatin dengan keadaan yang dihadapi
oleh klien dan bersedia memberikan bantuan. Jika tidak klien akan berasa terancam
dan menjadi defensif.
Kemahiran
Mendengar
Kemahiran
mendengar merupakan satu kemahiran yang paling asas dan penting dalam sesi
kaunseling. Dalam hal ini, kaunselor perlu lebih banyak meluangkan masanya
mendengar daripada menyampuk percakapan klien. Untuk benar-benar memahami apa
yang telah diperkatakan oleh klien,kaunselor perlu memberikan tumpuan dan pemerhatian
yang sepenuhnya untuk mendengar semua percakapan klien tersebut.
Selain dari
tutur kata, gerak geri klien semasa bercakap juga patut dilihat dan didengar
sama. Dikatakan bahawa segala tingkah laku klien itu turut memainkan peranan
yang penting dalam menyampaikan makna sesuatu pengucapannya itu.
Gerak geri bukan
lisan seseorang dikatakan dapat menggambarkan perasaannya yang sebenar. Ini
termasuklah perasaan hatinya, pemikiran mental dan fizikalnya. Ia dapat
menunjukkan sama ada klien berada dalam keadaan yang selesa ataupun sebaliknya.
Mendengar merupakan kemahiran yang paling penting dalam proses kaunseling.
Pemahaman yang tepat hanya akan diperolehi dengan adanya pendengaran yang baik.
Di dalam konteks kaunseling, terdapat beberapa perkara yang perlu di dengar
iaitu isi kandungan yang diperkatakan, perasaan yang dilahirkan melalui tingkah
laku tanpa lisan dan juga mendengar perasaan yang dinyatakan.
Oleh itu
dikatakan proses mendengar melibatkan seluruh deria yang terdapat pada diri
kaunselor. Telinga digunakan untuk mendengar apa yang diperkatakan, mata untuk
melihat bagaimana gerak laku semasa perkataan atau ayat dituturkan, hidung juga
turut menghidu bau-bau yang ada di sekeliling dan kadang kala deria sentuhan
sebagaibersalaman dan sebagainya.
Apabila kita memberikan
tumpuan sepenuh pada klien tanpa berbelah bahagi, ini bererti kita menyediakan
diri untuk mendengar. Di sini terdapat beberapa panduan dalam meningkatkan
kemahiran seperti dinyatakan di bawah;
·
Kaunselor mesti memahami tujuan klien
berada di situ
·
Untuk mendapatkan maklumat yang
terperinci, kaunselor perlu memberi fokus bukan sahaja kepada perkataan tetapi
juga kepada nada dan cara yang diperkatakan.
·
Kaunselor perlu mengelak daripada
membuat penilaian kepada klien terlebih awal.
·
Kaunselor perlu lebih tahan berhadapan
dengan gangguan-gangguan sama ada yang datang dari luar seperti bunyi bising
atau gangguan dari dalam diri seperti bisik-bisikan hati sendiri.
Oleh yang
demikian, amat penting bagi kaunselor mendengar dan memahami dengan lebih peka,
sama ada dari segi suara mahupun tingkah laku bukan lisan klien. Dengan berbuat
demikian, barulah kaunselor dapat benar-benar memahami mesej klien dengan lebih
sempurna. Secara tidak langsung, tindakan ini dapat menunjukkan kesediaan
kaunselor untuk berhadapan dengan klien. Kaunselor boleh menunjukkan kemahiran
mendengarnya dengan beberapa cara seperti berikut ;
1. Menyatakan
semula
Kaunselor
menyebut semula apa yang telah dikatakan oleh kliennya dengan tepat
2. Menggambarkan
semula
Kaunselor akan
memfokus pada isi kandungan serta perasaan klien. Akan tetapi, kaunselor
perlulah menggunakan perkataannya sendiri supaya menunjukkan kaunselor
benar-benar faham dan mendengar percakapan klien tadi.
3. Memberikan
respons
Jones (2004)
menjelaskan terdapat 10 kemahiran mendengar dengan aktif iaitu seperti di
bawah;
Kemahiran 1:
Memiliki sifat menghormati dan menerima
Kemahiran 2 :
Memahami sudut pandangan klien
Kemahiran 3 :
Menghantar mesej suara yang baik
Kemahiran 4 :
Menghantar mesej badan yang baik
Kemahiran 5: Gunakan
kata-kata pembuka, ganjaran dan soalan terbuka.
Kemahiran 6:
Parafrasa
Kemahiran 7:
Membuat refleksi perasaan
Kemahiran 8:
Menunjukkan kefahaman konteks perbualan
Kemahiran 9:
Mengurus resistan di peringkat awal
Kemahiran 10 :
Elakkan perkataan jangan
Kemahiran
Membina Perhubungan
Kemahiran
membina perhubungan merupakan langkah yang paling awal dalam sesi kaunseling.
Tujuannya adalah untuk membina perhubungan yang mesra, saling mempercayai dan
rasa selamat antara kaunselor dan klien supaya klien sedia berbincang. Tahap
ini termasuklah memberi perangsang kepada klien agar sentiasa tenang dengan
memberikan tanggapan pertama yang positif.
Kaunselor mesti
membina suasana sekeliling dan tingkah laku yang meyakinkan
dan menunjukkan kemesraan. Dalam kemahiran ini terdapat
beberapa sub kemahiran asas seperti membina suasana alam sekeliling,
suasana terapeutik, ruang untuk berkomunikasi, penampilan diri, ekspresi
muka, kontak mata, pergerakan tangan dan kaki, nada suara, senyuman
dan akhir sekali cara cara duduk dalam kaunseling.Kemahiran ini
digunakan oleh kaunselor untuk membawa klien
menghadapi
realiti dengan cara menyelaraskan mental, emosi, tingkah laku, komunikasi
lisan dan bukan lisannya. Dalam erti kata lain, ia bertujuan untuk
memperbetulkan dalih ataupun ketidakseimbangan kenyataan yang
diberikan oleh klien.
Namun, kaunselor
perlu berhati-hati semasa menggunakan kemahiran ini
kerana sekiranya klien tersebut belum lagi bersedia menghadapi
konfrontasi, klien itu akan merasakan bahawa dirinyaterancam. Ini
adalah kerana klien itu tidak faham bahawa konfrontasi yang dibuat
sebenarnya bukan bersifat agresif dan menentang, tetapi bertujuan untuk
menyedarkan klien tentang ketidakseimbangan kenyataan yang
diberikannya.
Dalam membina
kemahiran perhubungan, beberapa perkara perlu diambilkira iaitu;
membina
suasana alam sekeliling
suasana
terapeutik
ruang
untuk berkomunikasi
penampilan
diri
ekspresi
muka
kontak
mata
cara
duduk dalam sesi kaunseling
pergerakan
tangan dan kaki
senyuman
nada
suara
menggalakkan
klien bercakap
Membina suasana
alam sekeliling
Oleh sebab sesi
perbincangan kaunseling selalunya mengambil masa kira-kira
30 minit atau lebih sedikit serta tajuk perbincangan adalah serius,
maka tempat yang sesuai amat diperlukan. Kerusi meja yang sesuai
perlu digunakan seperti kerusi yang tidak menyakitkan pinggang atau
bergoyang-goyang sehingga mengganggu tumpuan atau pemikiran.
Keadaan bilik haruslah tidak terlalu panas, tidak terlalu sempit dan tidak
terlalu bising. Tidak ada bau yang tidak
menyenangkan
seperti bau tandas yang berdekatan dengan seting sesi kaunseling.
Selain itu, tempat menjalankan sesi kaunseling mestilah kemas
supaya tidak menyakitkan penglihatan klien dan kaunselor.
Suasana
terapeutik
Suasana yang
aman dan tenang tanpa gangguan seperti yang dinyatakan tadi membolehkan serta
memudahkan perbincangan, penghayatan perasaan dan penglahiran idea-idea tanpa
rasa terancam. Oleh itu suasana terapeutik yang menyenangkan membolehkan sesi
kaunseling berjalan dengan lebih lancar lagi.
Ruang untuk
berkomunikasi
Setiap individu
mempunyai ruang di sekeliling tubuh badannya. Ruang itu
membesar atau mengecil bergantung kepada keadaan. Dalam
kaunseling, kemahiran mengurus ruang ini penting bagi menentukan
proses kaunseling dapat berjalan dengan baik dan berkesan tanpa
gangguan fizikal dan psikologikal. Kaunselor haruslah sensitif akan
perkara-perkara yang dapat menjadi petunjuk dalam menentukan ruang
antara kaunselor dengan klien. Antara perkara yang perlu
dibincangkan termasuklah agama, jantina, umur, budaya dan latar
belakang etnik serta tajuk perbincangan.
Dalam sesi
kaunseling, jarak atau ruang antara klien dan kaunselor harus
dianggarkan tidak terlalu dekat sehingga mengganggu perbincangan dan
tidak perlu terlalu jauh sehingga menyukarkan kedua-dua pihak.
Jarak antara 1-1.5 meter dapat menimbulkan rasa selesa dan klien
berasa beliaudiberikan perhatian yang baik. Dalam menentukan jarak
yang sesuai, klien perlu mengambil tempat dahulu.Seterusnya,
kaunselor membetulkan jarak yang dirasakan selesa oleh kedua-dua pihak untuk
berunding.
Penampilan Diri
Pandangan
pertama kali amat penting dalam menentukan keberkesanan
hubungan yang akan terjalin seterusnya. Sekiranya klien berasa selesa
dan gembira dengan keadaan dan raut wajah serta cara kaunselor
berpakaian, ini merupakan ciri pertama yang menentukan kejayaan sesi
seterusnya. Kaunselor dan klien harus berpakaian mengikut norma-norma tempatan.
Penampilan kaunselor yang boleh mengganggu tumpuan klien adalah seperti bau
minyak wangi yang terlalu kuat, berpakaian yang menjolok mata, berpakaian
terlalu selekeh atau badan terlalu berbau busuk
Ekspresi muka
Dalam sesi kaunseling,
ekspresi muka dapat membantu menerangkan erti mesej yang hendak disampaikan.
Oleh itu, adalah penting bagi para kaunselor mempamerkan ekspresi muka atau
wajah yang dapat menyakinkan klien. Wajah atau mimik muka adalah hasil kombinasi
daripada sinaran atau pandangan mata, kedutan dahi, muka dan hidung dan riak
yang lahir daripada muka semasa berinteraksi. Misalnya muka menjadi merah
ketika marah atau malu. Ekspresi muka yang tidak sama dengan kata-kata
menimbulkan reaksi kurang senang klien. Misalnya mulut tersenyum tetapi nada
suara mengejek. Senyuman begini tidak akan ditafsirkan sebagai petanda
persahabatan yang baik.
Kontak Mata
Fungsi kontak
mata adalah untuk membolehkan kaunselor memberi tumpuan,
menunjukkan minat, menunjukkan tanda hormat, menggalakkan
perundingan, menimbulkan rasa penerimaan, menimbulkan rasa
percaya mempercayai, menimbulkan rasa keselesaan dan
menimbulkan rasa kesungguhan. Kontak mata bukan bererti
kaunselor memandang tepat pada biji mata klien, tetapi menumpukan
pandangan ke arah muka klien. Ini juga tidak bermakna kaunselor
memandang tidak berhenti-henti atau tidak bergerak-gerak kepada klien.
Cara duduk dalam
sesi kaunseling
Seorang
kaunselor itu harus peka serta dapat membaca dan melihat bahasa
badan yang dilahirkan oleh kliennya. Kedudukan dan pergerakan badan
ini juga memberi nada dan makna dalam hubungan kaunseling. Cara
duduk boleh menggambarkan penerimaan kita terhadap orang
lain. Seseorang yang bersikap terbuka dan mesra akan
duduk condong
sedikit ke arah orang yangbercakap dengannya.Manakala orang
yang bersifat tidak menerima, lebih cenderung duduk menyandar ke
belakang menjauhi kliennya.
Kaunselor yang
baik akan duduk condong sedikit ke hadapan menghadapi
kliennya yang menandakan beliau menerima dan bersedia untuk
membantu. Beberapa ciri penting perlu diamalkan oleh kaunselor iaitu
jangan duduk menyandar di kerusi sambil menggoyang-goyangkan
badannya secara tidak berhenti, jangan menyilang kaki
dengan kaki sebelah di atas lutut, atau sambil tangan diletak di
belakang tengkuk dan menyadar. Kaunselor juga jangan menjadi terlalu rigid
dan tidak bergerak langsung.
Pergerakan
tangan dan kaki
Pergerakan
tangan dan kaki yang sesuai dapat memudahkan komunikasi
tetapi pergerakan yang terlalu banyak kadangkala akan menjadi halangan
dalam komunikasi antara kaunselor dengan klien. Contohnya klien
yang ‘nervous’ kadangkala melahirkan rasa cemasnya dengan
menggoyangkan kakinya dengan tidak berhenti-henti. Pergerakan tubuh
badan biasanya dipelajari berasaskan budaya masing-masing.
Berikut ialah beberapa contoh pergerakan tangan;
Berpeluk tubuh
-Pergerakan
tubuh ini membawa erti seorang yang tertutup, kurang selamat
atau kurang bersedia untuk berbincang, merasa negatif terhadap
diri dan bersifat defensif.
Tangan di dalam
kocek
Tangan di dalam
kocek seolah-olah menyembunyikan sesuatu. Kedua-dua belah
tangan memegang kuat pada tangan kerusi- merasa takut atau risau
Tergaru-garu
Pergerakan
tangan yang tergaru-garu seolah-olah menunjukkan rasa ragu-ragu
dan tidak pasti
Menggigit jari
Klien yang
menggigit jari boleh menunjukkan rasa tertekan, cemas dan risau
Senyuman
Senyuman
kaunselor boleh meredakan ketegangan emosi di pihak klien.
Klien akan berasa lebih selesa dan mudah untuk
memulakan
perbincangan. Senyuman juga harus diberikan mengikut kesesuaian dalam
sesi kaunseling. Sekiranya senyuman tidak sesuai, klien akan silap
memberi interpretasi. Senyuman klien
juga harus difahami oleh kaunselor. Klien
mungkin akan
tersenyum untuk menutup rasa takut, risau keliru atau serba salah,
malu dan sebagainya. Kepekaan kaunselor melihat senyuman ini
sangat penting untuk memastikan sesi kaunseling yang dijalankan itu
sesuai menepati matlamatnya.
Nada suara
Nada suara
membantu dalam memahami kontak dan situasi perkara yang
dirundingkan. Dengan mendengar nada suara, kaunselor dapat memahami
klien dengan lebih tepat. Nada suara selalunya membawa emosi
yang terkandung di dalam sesuatu perkataan atau ayat.
Contohnya
perkataan ‘sayang’ jika disebut dengan nada yang lembut bererti
sayang yang sebenar. Tetapi jika ‘sayang’ yang disebut dengan nada yang
keras, mungkin bererti marah. Adalah penting bagi kaunselor
mendengar nada suara kerana ia akan memberi peluang kepadanya untuk
memahami emosi klien seperti nada tegang, geram atau marah dan
sebagainya.
Kemahiran
menggalakkan klien bercakap
Kaunselor
menggalakkan klien bercakap dengan menggunakan soalan-soalan
jenis terbuka. Semasa klien bercakap, kaunselor perlu mendengar dengan
penuh teliti dan penuh empati. Sementara itu, semasa klien
bercakap, kaunselor harus mendengar dan memberi perhatian,
memberi respons yang minima seperti mengganggukkan kepala dan
sebagainya untuk menggalakkan terus bercakap.
Kemahiran
membalas (responding)
Membalas
kata-kata merupakan suatu kelebihan kepada manusia. Dengan
membalas kata-kata, manusia dapat mewujudkan hubungan yang
baik antara satu dengan lain. Tujuan utama seseorang bertindak balas
ke atas kata-kata orang lain adalah untuk menggalakkan
penglibatan masing-masing di dalam perbualan itu. Secara umumnya
kemahiran membalas terdiri daripada sub kemahiran iaitu kemahiran
penstrukturan, dorongan minima dan kemahiran mendengar.
Contoh satu
Klien :Macam-macam
yang saya rasa…adakah saya akan difahami,
diterima, dianggap kawan… Macammacamlah…”
Kaunselor : “Macam-macam
difikirkan sebelum datang ini.”
Contoh dua
Klien : “Saya
nak bincang masalah keluarga saya…”
Kaunselor : “Hmmm…
silakan”
Klien :”Saya
tidak tahu apa yang berlaku dalam hidup saya.”
Kaunselor :
(angguk).
Kemahiran
penstrukturan
Penstrukturan
merupakan satu kemahiran yang sangat penting di dalam sesuatu
sesi kaunseling. Ini adalah kerana sekiranya penstrukturan
dilakukan dengan baik dalam sesuatu sesi kaunseling itu, ia akan
dapat membina hubungan yang mesra dengan klien. Proses penstrukturan
boleh dilakukan sama ada dalam bentuk formal atau tidak
formal.
Terdapat dua
persoalan yang penting dalam penstrukturan, iaitu perlukah
penstrukturan itu dilakukan secara formal dan bilakah masa yang sesuai
untuk melakukannya. Oleh yang demikian, kaunselor perlu pandai dalam
melakukan penstrukturan.
Penstrukturan
formal adalah perlu sekiranya klien merupakan klien rujukan
atau klien itu baru datang untuk sesi kaunseling buat pertama kali.
Penstrukturan formal tidak perlu sekiranya klien itu pernah berjumpa
dengan kaunselor sebelum ini ataupun sekiranya klien itu ingin
terus menceritakan masalahnya.
Dalam
penstrukturan, kaunselor harus menerangkan peranan/tanggungjawab
kaunselor dan klien sebelum memulakan sesi
kaunseling.
Biasanya, sesi kaunseling akan mengambil jangka masa selama 30 minit
hingga 45 minit. Segala perbincangan antara kaunselor dengan
klien adalah dirahsiakan.
Penstrukturan
yang mudah dan ringkas ini dapat membantu klien memahami
apa yang akan dilaksanakan dan apa yang
diharapkan
daripadanya. Segala perkara yang dibincangkan nanti akan dirahsiakan oleh
kaunselor. Ini akan menimbulkan rasa selamat dan percaya kepada
kaunselor dan klien akan menceritakan apa sahaja yang mengganggu
atau timbul dalam fikirannya.
Contoh
penstrukturan 1
“…Dalam sesi
ini, saya sebagai seorang kaunselor dan anda pula sebagai
klien. Sesi ini akan mengambil masa lebih
kurang 45 minit.
Peranan saya secara ringkasnya untuk mendengar,
memahami dan cuba untuk membantu anda.
Peranan anda
adalah untuk menceritakan apa yang mengganggu hidup
anda. Sesi ini akan dirahsiakan dan
kerahsiaan ini
terbatas sekiranya isu yang dibincangkan melibatkan
keselamatan nyawa anda.”
Contoh
penstrukturan 2
Ks : “Mungkin
ia akan membantu jika saya memberitahu tentang perkara asas
dalam kaunseling”
Kl : “Baiklah”
Ks : “Tujuan
kaunseling adalah untuk membantu dan membimbing
anda dalam membincangkan bersama
persoalananda.
Tugas saya sebagai seorang kaunselor adalah untuk mendengar
dan memahami apa yang anda rasa dan
fikirkan.
Kemudian kita akan bersama-sama mencari langkahlangkah bagi persoalan
anda”.
Kl : “Baiklah.
Tapi apa pula yang perlu saya lakukan, Encik”
Ks : “Tugas
anda adalah membantu saya untuk memahami apa yang anda rasa
dan fikirkan. Anda perlu memberi maklumat, membuat
keputusan yang sesuai dan memberitahu saya perkara-perkara
yang perlu untuk mencapai objektif anda”.
Kl : “Susah
untuk menangani masalah saya ni Encik”
Ks : “Itulah
menjadi pokok utama di sini. Kita akan cuba bersamasama memfokuskan pada
sasaran atau objektif
kaunseling ini.
Pada waktu ini kita hanya sebahagian kecil daripada
permasalahan anda, dan kita akanbersama-sama
menanganinya
dari yang ringan kepada yang lebih berat”.
Kl : “Oh
begitu..Jadi, maksud encik kita cuma bincangkan satu persoalan sahaja
dalam satu masa ?”
Ks : “Tepat
sekali. Satu lagi, saya mahu anda tahu bahawa kaunseling
adalah secara sukarela. Anda boleh menamatkan
sesi pada
bila-bila masa. Sesi ini adalah peribadi dan sulit. Saya tidak akan
memberitahu kepada sesiapa masalah anda kecuali dengan izin
anda. Sesi kita akan mengambil masa lebih kurang 45 minit.
Selalunya, ia akan memerlukan beberapa sesi, bergantung
kepada keperluan anda. Sekarang, anda ada apa-apa soalan?”
Ks : “Tidak ada.
Saya jelas dengan penjelasan yang telah
encik berikan”.
-Contoh
Penstrukturan 3
Ks : “Aqel,
jika tak keberatan, boleh tak saya rekodkan sesi ini? Ini untuk tugasan
saya. Saya akan buat transkrip, dan pensyarah saya akan baca. Okey,
kalau Aqel tidak selesa, saya akan berhentikan rekod ini bila-bila
masa. Saya akan tunjukkan apa yang telah saya tulis jika Aqel mahu. Jika,
selepas ni, Aqel tak benarkan saya gunakan rekod ini, saya tidak akan
gunakan, dan kita akan mulakan sesi ini sekali lagi”.
Kl : “Baiklah,
saya ada sesuatu nak bincangkan dengan encik”.
Ks : “Apa
yang Aqel nak bincangkan hari ini ?”
Kl : “Kawan
saya. Dia sangat teruk”.
Kemahiran
Menyoal
Soalan merupakan
kaedah yang paling banyak digunakan dalam sesebuah sesi
kaunseling. Ini adalah kerana ia merupakan cara yang paling mudah
untuk mendapatkan sesuatu maklumat. Biasanya, soalan akan
ditanya oleh kaunselor dan dijawab oleh klien. Soalan-soalan
yang dikemukakan haruslah berkaitan dengan usaha
menggalakkan klien menjelajah dan memahami perasaannya. Di samping itu,
soalan yang ditanya perlu mempunyai tujuan yang tertentu dan
berupaya untuk menarik perhatian klien untuk meluahkan perasaan dan
masalahnya tanpa merasa dirinya terggugat.
Namun, kaunselor
perlu pastikan bahawa soalan yang hendak ditanya itu
sesuai, mudah difahami dan memudahkan klien untuk menjawabnya
dengan penuh rela. Selain itu, soalan boleh juga digunakan untuk
menggalakkan atau mengurangkan percakapan klien. Dalam usaha
kaunselor memahami lebih lanjut perkara yang ingin dirundingkan
oleh klien, menyoal adalah satu cara yang perlu dilaksanakan.
Matlamat menyoal
adalah untuk mendapatkan maklumat engan cepat,
mendapatkan maklumat lanjut dan akhir sekali untuk mendapatkan
kepastian. Di dalam sesi kaunseling terdapat dua bentuk soalan yang
dapat digunakan iaitu soalan tertutup dan soalan terbuka.Kemahiran
menyoal juga boleh menambahkan keupayaan kaunselor untuk
mengumpul maklumat dengan lebih spesifik. Ia membantu
kaunselor memahami butir-butir klien dengan lebih mendalam bagi
membolehkannya membuat keputusan yang tepat berdasarkan
maklumat yang tepat itu. Terdapat dua jenis soalan yang boleh digunakan
oleh kaunselor iaitu soalan jenis terbuka dan tertutup.
Jenis-jenis
soalan
Terdapat
beberapa jenis soalan. Antaranya ialah soalan yang menggunakan
perkataan “boleh”, “apa”, “bagaimana” dan ”kenapa”.
Soalan-soalan
ini mempunyai tujuan masing-masing. Contohnya soalan yang menggunakan
‘boleh” cenderung lebih terbuka dan kurang kawalan ke atas
klien. Soalan “apa” membawa klien bercakap tentang fakta dan
spesifik tentang situasi.
Soalan
“bagaimana” pula membawa klien bercakap tentang proses dan
urutan atau emosi.Soalan “kenapa” memulakan temubual, membuka era baru
dalam perbincangan. Soalan ini juga membantu klien dalam
penerokaan diri dan membantu klien mencari sebab yang mempengaruhi
tingkah laku, pemikiran dan emosinya.
Soalan “boleh” :
“Boleh saya tahu apa yang menyebabkan Dila marah pada kawan baik
Dila itu?
Soalan “apa” :
Apa yang menyebabkan Dila mengambil tindakan tak balik rumah.
Soalan
“bagaimana”:Bagaimana agaknya perkara ini boleh berlaku?
Soalan “kenapa”:
Kenapa semua orang tak percayakan saya”
S OA L A N T E R
T U T U P
Soalan tertutup
ini ialah soalan yang menghadkan kepada satu atau beberapa
perkataan sahaja dan jawapan ini dapat memberikan maklumat yang
khusus. Contohnya “adakah anda datang bekerja semalam?. Dan
siapakah yang pergi bersama awak ke Langkawi?
Tujuan
mengadakan soalan tertutup kepada klien adalah untuk mendapatkan
kepastian bagi sesuatu fakta dan mendapatkan maklumat yang
khusus. Selain itu, soalan tertutup juga dapat memberhentikan
orang daripada terlalu banyak bercakap serta memberi arah
tertentu di dalam perbincangan.
Soalan tertutup
adalah soalan yang khas yang cukup sekadar dijawab dengan
gerak balas yang ringkas, tepat dan padat. Ia lebih spesifik dan
memerlukan jawapan yang mempunyai satu atau dua perkataan
sahaja, seperti ‘ya’ atau ‘tidak’. Contoh soalan tertutup ialah “Kamu
akan datang esok”? Soalan ini berguna kerana mengambil masa yang
singkat sekali untuk mendapatkan jawapan yang tepat dan padat.
Soalan tertutup
digunakan untuk tujuan seperti menggalakkan sesi kaunseling
daripada terkeluar dari topik perbincangan, memenuhi jurang maklumat
yang spesifik dan mengurangkan percakapan klien yang banyak.
Contoh soalan tertutup adalah seperti di bawah;
Contoh Satu
“…Bila perkara
ini telah berlaku?.”
Contoh kedua
“Berapa lama
hubungan ini telah terjalin?.”
Soalan tertutup
digunakan untuk tujuan seperti
- menggalakkan
sesi kaunseling daripada terkeluar dari tajuk
perbincangan
- memenuhi
jurang maklumat yang spesifik
- mengurangkan
percakapan klien yang banyak
S OA L A N T E R
B U K A
Soalan jenis ini
bertujuan menjemput perbincangan, penjelasan dan huraian yang
panjang lebar. Ia tidak memerlukan jawapan yang khusus. Soalan
terbuka ini dapat menimbulkan rasa selesa pada diri klien dan rasa
diterima. Matlamat bertanyakan soalan terbuka adalah untuk
menggalakkan penerokaan dan pengembangan kepada perkara yang sedang
dirundingkan.
Selain itu,
soalan terbuka dapat memberi ruang kepada klien meluahkan
perasaannya mengikut arah yang dipilihnya sendiri dan dikhususkan oleh
kaunselor. Oleh itu klien lebih dapat mengawal perundingan. Soalan
terbuka juga membolehkan klien memberi maklumat tanpa
menimbulkan rasa defensif dan membolehkan klien mengeluarkan
pendapat sendiri.
Soalan terbuka
seterusnya memberi peluang kepada klien memberikan
penjelasan tentang sesuatu perkara mengikut
pandangannya
sendiri tanpa dinilai terlebih dahulu. Contoh-contoh soalan terbuka
adalah seperti “bagaimanakah kejadian itu boleh berlaku?” Atau
“sejauh manakah kejadian itu mengganggu hidup anda?”
Soalan terbuka
akan memberi peluang kepada klien untuk menerokai dan
membincangkan segala yang dialami dan dirasainya. Ia turut
menggalakkan klien untuk bercakap dengan lebih banyak ataupun
memberikan penjelasan yang lebih jelas. Lazimnya, soalan terbuka
menggunakan kata soal seperti “siapa”, “apa”, “di mana” dan “bagaimana”.
Contoh soalan terbuka ialah seperti“Apa pendapat kamu tentang adik
kamu?”
Soalan jenis ini
membolehkan klien untuk bebas bercerita atau menerangkannya.
Terlalu banyak mengaju soalan terbuka akan mengganggu
pendengaran kaunselor. Soalan terbuka boleh diselangseli dengan respons
lain yang dapat menggalakkan klien berbincang. Oleh itu, adalah
penting untuk kaunselor mengetahui bila dan bagaimana untuk
menggunakan kedua-dua soalan terbuka dan tertutup dalam
sesi kaunselingnya. Kaunselor perlu menyedari, kesan
dan implikasi
daripada soalannya terhadap kliennya. Gabungan dua jenis soalan ini
dapat digunakan mengikut kesukaan dan keperluan kaunselor
bergantung kepada jenis maklumat yang diperlukan.
Soalan terbuka digunakan
untuk tujuan di permulaan sesi kaunseling,
untuk mendapatkan maklumat lebih jelas dan
menggalakkan
klien yang pendiam untuk bercakap Walau
bagaimanapun kaunselor perlu memastikan bahawa tidak
terlalu banyak
soalan ditanya pada satu masa. Ini adalah kerana klien akan keliru dan
tidak tahu soalan mana yang hendak dijawab terlebih dahulu. Soalan
yang bermula dengan “mengapa” yang memerlukan klien membuat
penjelasan perlu dielak kerana mungkin akan menakutkan
klien. Soalan-soalan sensitif juga harus dielakkan.
-Contoh soalan
terbuka
“Kalau tidak
keberatan, boleh anda kongsikan penderitaan anda tersebut dengan
saya.’
“Agaknya
bagaimana hal ini boleh berlaku.”
“Boleh tolong
jelaskan lagi maksud renggang itu.”
-Perbandingan
contoh soalan terbuka dan tertutup Untuk mendapatkan gambaran dengan lebih
jelas mengenai makna jenis soalan terbuka dan tertutup, beberapa contoh perbandingan
dilakukan.
Soalan tertutup
: “Adakah saudari merasa jemu?.”
Soalan terbuka :
“Boleh saudari jelaskan mengapa saudari merasa jemu?.”
Soalan tertutup
: “Adakah saudara selalu bermasam muka dengan rakan saudara?.”
Soalan terbuka :
“Boleh beritahu saya sebab-sebab yang anda selalu bermasam muka dengan rakan
saudara?.”
Soalan tertutup
:“Bila saudara merasa marah dengan ibu saudara?.”
Soalan terbuka
:“Apakah sebab saudara marah pada ibu saudara?.”
Jones (2004)
menjelaskan kaunselor perlu membuat perkara yang perlu diambilkira dalam
membuat soalan seperti berikut;
Tujuan soalan
Kaunselor yang
efektif bertanya soalan yang mengundang kepada
perkembangan pemahaman masalah klien dan dirinya.
Jumlah soalan. Kaunselor boleh
bertanya soalan yang hanya bertumpu kepada masalah
semasa atau soalan yang lebih umum.
Tahap intimasi
Kaunselor perlu
bersifat sensitif kepada soalan yang boleh memberi kesan
kepada intimasi perhubungan.
Seterusnya Jones
(2004) menjelaskan jenis-jenis soalan adalah seperti berikut;
Soalan
terbuka dengan soalan tertutup
Soalan
berbentuk klarifikasi
Soalan yang
memberi peluang untuk mengembangkan apa yang telah
diperkatakan.
Soalan
yang memerlukan maklumat spesifik
Soalan jenis ini
bertujuan mengumpul maklumat konkrit mengenai masalah klien
dan maklumat spesifik berfokus kepada
bagaimana, apa,
bila dan di mana. Soalan bagaimana termasuk ”bagaimana anda
rasa atau bertingkah laku” Soalan
”bagaimana”
adalah amat berguna untuk mendapatkan data untuk
menunjukkan bagaimana klien bertingkah laku.
Soalan ”apa”
termasuk ”apa yang berlaku”, ”berikan saya contoh apa yang telah
berlaku”, ”apa yang anda lihat sebagai
masalah”, ”apakah
agaknya kesan apabila melakukan perkara di atas”.
Salah guna
soalan
Kadang-kadang
soalan digunakan secara salah dan berlebihan oleh kaunselor.
Apabila ini berlaku, ianya memberi kesan kepada keberkesanan
kaunseling dan juga perhubungan kaunselor dan klien.
Penulis-penulis seperti Gazda et al (1977) dan Patterson (1974) memberi komen
mengenai kesan negatif penggunaan solaan yang salah. Dua
perkara yang sering disalahgunakan ialah yang berkaitan dengan kuantiti
dan kualiti soalan.
Penggunaan
kuantiti soalan yang tidak bersesuaian akan membentuk
kebergantungan, meletakkan tanggungjawab ke atas
kaunselor,
mengurangkan penerokaan kendiri, menghasilkan maklumat yang tidak
tepat, menghasilkan perasaan defensif, ke atas klien dan membentuk
kemahiran membantu yang rendah.
Contoh soalan
yang berfokus kepada perasaan dan reaksi fisikal
-Bila anda mula
rasai perasaan ini?
-Ceritakan
dengan lebih lanjut lagi mengenai perasaan anda
-Apa perasaan
anda sekarang?
Contoh soalan
yang berfokus kepada pemikiran
-Apakah fikiran
anda sebelum/semasa/selepas situasi ini?
-Apakah yang
anda rasakan sebelum apa yang anda rasakan sekarang?.
-Berapa kerapkah
anda berfikir begini?
-Apakah kekuatan
dan potensi anda dalam perkara ini?.
Contoh-contoh
soalan yang berfokus kepada komunikasi/aksi
- Bagaimana anda
bertingkah laku?
- Apa yang anda
katakana?
- Apa yang
berlaku sebelum ini?
- Apakah
kesan-kesan di atas tindakan anda itu?
Kemahiran
Parafrasa
Kemahiran
memparafrasa ini ialah respons kaunselor setelah mendengar isi
dan memerhati tingkah laku klien. Pemahaman kaunselor ini
dinyatakan dalam bentuk ayat yang agak pendek tetapi tepat dan padat
maksudnya. Parafrasa ialah respons kaunselor setelah mendengar isi
dan memerhatikan tingkah laku klien. Matlamat utama ialah memudahkan
penerokaan ke atas klien.
Membuat
parafrasa adalah penting untuk menunjukkan kaunselor
mendengar dan memahami apa yang dikatakan oleh klien. Parafrasa sangat
sesuai digunakan di peringkat awal hubungan kaunseling
kerana parafrasa merupakan pernyataan semula kenyataan dan mesej yang
dibawa oleh klien untuk mendapatkan kepastian. Selain itu
parasfrasa juga digunakan untuk membuat refleksi kepada apa yang
dikatakan oleh klien. Tujuan utama parafrasa digunakan oleh
kaunselor adalah untuk menunjukkan kepada klien bahawa mesej
yang diberikan mula difahami oleh kaunselor. Ia juga bagi memastikan
yang kaunselor mendapat mesej yang betul dari klien serta
memberi peluang kepada klien mendengar kembali apa yang dirasa dan
dikatakannya.
Namun begitu,
kaunselor perlu mahir dalam membuat parafrasa.
Kaunselor perlu memastikan bahawa maksud asal mesej
klien itu tidak
berubah. Parafrasa juga boleh dilakukan oleh kaunselor untuk membantu
klien yang tiba-tiba sahaja terputus atau hilang mesej asasnya.
Ini adalah kerana klien mungkin akan terkeluar dari tajuk
perbincangan sekiranya parafrasa tidak dibuat. Tujuannya adalah untuk
mengingatkan klien bahawa beliau sepatutnya menyambung semula topik
perbincangan tadi.
Contoh Satu
Klien : “Saya
tahu dia seorang yang baik. tapi…saya belum bersedia
untukmenerimanya…tetapi saya juga susah
hendak
menolaknya.”
Kaunselor : “ Nampaknya,
anda dalam dilema, belum bersedia menerima dia
tapi juga susah hendak menolaknya.”
Contoh dua
Klien :“Dah
lama saya menunggu keputusan darinya… selama tiga belas tahun,
satu respons pun tidak ada.”
Kaunselor : “Selama
13 tahun, anda menunggu respons darinya tapi satu
respons pun tidak ada.”
Ishammudin Hj.
Ismail (1999) menjelaskan bahawa tujuan kemahiran
parafrasa adalah
· Mengulangi
semula kepada klien kata-kata yang baru disebutkan.
· Menjelas dan
memberikan tumpuan kepada apa yang klien baru sebutkan.
· Memberitahu
klien bahawa kaunselor mendengar apa yang diperkatakan.
· Mendorong
klien untuk meneruskan penerokaan
· Menggelak
kekeliruan dan ketidaksefahaman
· Membantu klien
untuk berfikir dan menumpukan perhatian terhadap situasi,orang,
objek atau ideadengan lebih jelas.
Kemahiran
memimpin
Kemahiran
memimpin boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian iaitu
Memimpin secara
tidak langsung
Tujuan memimpin
secara tidak langsungmembolehkan klien memulakan dan
mengambil tanggungjawab terhadap sesi yang sedang berjalan.
Selain daripada itu, tujuan memimpin secara tidak langsung ialah
untuk menjemput klien untuk menceritakan atau memperincikan
ceritanya.
Contoh soalan
yang menunjukkan memimpin secara tidak langsung ialah;
“apa
yang anda nak bincangkan hari ini?”
“Barangkali,
kita boleh mulakan sesi dengan anda beritahu saya di mana anda
sekarang?”
“Bolehkah anda
beritahu saya lebih lanjut tentang perkara itu?”
Kemahiran
memimpin secara langsung
Kemahiran
memimpin secara langsung menggalakkan klien memperincikan, menjelaskan atau
menggambarkan apa yang diperkatakan. Antara tujuan kemahiran memimpin secara
langsung ialah untuk menentukan tujuan untuk memimpin, meluahkan dengan perkataan
yang dapat memperincikan secara khusus, menggunakan soalan terbuka dan
membolehkan klien bebas mengikut pimpinan anda. Dalam kemahiran memimpin, adakalanya
terdapat elemen cadangan seperti;
- “beritahu
saya tentang ibu anda?”
- “Boleh anda
gambarkan apa yang berlaku baru-baru ini?”
Kemahiran
Berkomunikasi
Kemahiran
berkomunikasi merupakan satu kemahiran yang sangat penting bagi seorang
kaunselor. Kaunselor perlu mengelakkan daripada menggunakan perkataan-perkataan
yang sukar difahami oleh klien. Kaunselor patut menggunakanayat-ayat yang biasa
dan bukannya dari buku-buku akademik. Ini adalah kerana bukan semua klien adalah
berpelajaran tinggi atau mempunyai pengetahuan yang begitu luas.
Dengan itu,
kaunselor perlu cuba untuk menggunakan perkataan yang mudah supaya klien tidak
berasa rendah diri bila berdepan dengan kaunselor. Di samping itu, elakkan juga
penggunaan ayat-ayat yang panjang dan berbelit-belit. Ini bertujuan untuk mengelakkan
klien daripada menjadi keliru dan tidak faham apa yang telah dikatakan oleh
kaunselor.
Komunikasi bukan
lisan pula melibatkan gerak badan, kontak mata dan postur badan kaunselor.
Kaunselor boleh menggangguk kepalanya, membesarkan matanya bagi menunjukkan
minat, memberikan postur duduk yang mencodong ke hadapan sedikit dan lain-lain
lagi gerak balas.
Lima cara utama
dalam menghantar komunikasi
-Mesej lisan:
Mesej yang dihantar melalui perkataan
-Mesej vokal: Mesej
yang dihantar melalui suara. Contohnya melalui volum,
artikulasi dan nada.
-Mesej badan:
Mesej yang dihantar melalui bahasa badan.
Contohnya
melalui renungan, kontak mata, ekspresi muka, postur badan,
pakaian.
-Mesej sentuhan
-Mesej yang
berbentuk aksi.
Kemahiran
melakukan dorongan minima
Dorongan minima
diperlukan untuk memberikan sokongan dan dorongan kepada
klien untuk meneruskan perbincangan. Dorongan minima merupakan
respons atau ungkapan ringkas ataupun pergerakan
positif yang menggalakkan klien terus bercakap dan memberikan
penjelasan. Di antara contoh dorongan minima adalah seperti “hm…m,teruskan,
“lepas itu”, “kemudian”, “jadi”, “terangkan lagi”, “oh….”,
sentuhan, angguk kepala, kerutan di dahi, senyuman, ya dan lain-lain
lagi.
Tujuan kaunselor
mengadakan dorongan minima adalah untuk memberangsangkan
klien untuk terus bercerita. Selain itu, ia menunjukkan
kaunselor sedang mendengar dan faham apa yang sedang
diperkatakan oleh klien.
Ishammuddin Hj.
Ismail (1999) menjelaskan tujuan melakukan mendorong
minima;
a. kaunselor
memberi perhatian
b. menolong
penerokaan kendiri klien
c. supaya klien
terus bercakap
d. mempengaruhi
arus perbualan
Kemahiran
Membuat Refleksi Perasaan
Jones (2004)
mendapati kemahiran membuat refleksi perasaan melibatkan keupayaan kaunselor
berkomunikasi dan mengalami perasaan klien Seterusnya Jones (2004) menjelaskan
refleksi perasaan melibatkan kemahiran pihak yang menghantar dan menerima
Kemahiran pihak
penerima
Memahami
mesej muka dan badan klien
Memahami
mesej suara klien
Memahami
mesej lisan klien
Memahami
reaksi emosi diri
Mengambilkira
konteks mesej yang disampaikan oleh klien Kemahiran pihak yang menghantar
Bertindak
balas dalam cara yang menunjukkan kaunselor memahami perasaan klien melalui
perkataan dan frasa
Memeriksa
ketepatan pemahaman kaunselor
Refleksi
perasaan merupakan pengulangan atau menyebut semula
percakapan klien dalam satu rangkai kata yang pendek tetapi padat.
Pengulangan yang dibuat oleh kaunselor lazimnya, hanyalah sebagai
pembayang yang mencerminkan perasaan atau keseluruhan isi yang
disampaikan oleh klien tadi. Membuat refleksi perasaan bukanlah sekadar
mengulang semula perkataan yang diluahkan oleh klien, tetapi
merupakan satu cara untuk membuat kesimpulan tingkah
laku tingkah
laku klien yang dapat membayangkan isi, pemikiran, perasaan dan
tindakannya sendiri.
Kaunselor akan
cuba untuk memahami apa yang di alami atau dirasai oleh
klien secara emosi. Dengan itu, klien akan tahu bahawa perasaan dan
tanggapan yang akan diluahkan oleh klien, tetapi merupakan satu
cara untuk membuat kesimpulan tingkah laku klien yang dapat
membayangkan isi, pemikiran, perasaan dan tindakannya sekali.
Kaunselor akan
cuba untuk memahami apa yang dialami atau dirasai oleh klien secara emosi.
Jadi, klien akan lebih terdorong untuk menyatakan segala perasaannya dengan
lebih mendalam lagi kepada kaunselor tersebut tanpa was-was lagi.
Walau
bagaimanapun, kaunselor bukan sahaja perlu cuba untuk memahami perasaan klien
yang telah dinyatakan atau disebutkan dalam mesejnya, tetapi perlu cuba untuk
memerhatikan perasaan yang tidak dinyatakan atau disebut oleh klien. Sebagai
contohnya, mungkin klien itu kelihatan muram dan tidak bermaya tetapi klien tersebut
tidak menyatakan perasaannya dalam bentuk lisan, Jadi, kaunselor perlu bijak
dan merefleksikan perasaan klien itu, tidak kira sama ada perasaan itu
dinyatakan atau tidak.
Tujuan utama
kaunselor membuat refleksi perasaan ini ialah untuk memberikan pemusatan kepada
perasaan klien sebenar dan bukannya perasaan helah semata-mata. Selain itu, ia
juga membolehkan klien untuk melihat kembali perkara-perkara yang telah dikatakan
olehnya tadi dengan lebih jelas dan terang daripada yang asal. Walau
bagaimanapun, kemahiran membuat refleksi perasaan ini bergantung rapat kepada
kebolehan klien untuk menentukan perasaan dan tanda bagi perasaannya (Amir
Awang, 1987).
Kemahiran
refleksi merupakan satu usaha memahami klien dari sudut pandangan klien itu
sendiri. Dalam kemahiran ini pula dibahagikan kepada tiga bahagian penting
iaitu refleksi isi, refleksi perasaan dan refleksi pengalaman.
Refleksi isi
Refleksi isi
ialah pernyataan semula oleh kaunselor mengenai idea yang disampaikan oleh
klien. Idea ini dinyatakan semula oleh kaunselor dengan menggunakan perkataan
yang ringkas, padat dan tepat. Refleksi isi yang tepat membolehkan klien berasa
bahawa beliau didengari dengan betul dan difahami. Akan tetapi terdapat perhatian
yang harus diketahui oleh kaunselor tersebut. Contohnya jangan membuat refleksi
isi yang terlalu panjang dan jangan menggunakan perkataan yang sama
berulang-ulang kali.
Refleksi
perasaan
Kemahiran merefleksi
perasaan ialahpenyataan semula oleh kaunselor tentang perasaan dan sikap
yang dinyatakan oleh klien. Tujuan kaunselor melakukan refleksi perasaan adalah
untuk memberi tumpuan kepada klien mengenai perasaanatau sikap yang sedang dialami
oleh klien. Selain itu, ia juga meningkatkan segala tanda-tanda perasaan yang
ada pada diri klien dan akhir sekali memberiruang untuk klien mengeluarkan
perasaan dengan cara yang baik dan memberi kelegaan kepadanya.
Refleksi
pengalaman.
Refleksi
pengalaman dibuat setelah kaunselor memerhatikan gerak-geri tubuh badan semasa
sesuatu pengalaman diperkatakan oleh klien. Oleh itu kemahiran refleksi bukan
sahaja diperlukan bagi perkara-perkara yang didengar dengan mulut tetapi apa
yang dilihat seperti cara duduk, gerak geri, nada suara, pernafasan, wajah dan sebagainya
yang ditunjukkan oleh klien semasa sesi kaunseling dijalankan.
-Contoh satu
Klien : “Baru-baru
ini, saya ada pesan Astro kat rumah…” ramailah jiran-jiran yang
datang tengok…. Tetapi masalahnya, mereka kata saya nak
tunjuk lagak. .Berlagaklah tu… sombonglah tu.”
Kaunselor: “Anda
dituduh berlagak dan sombong dengan Astro baru oleh
jiran-jiran.”
-Contoh dua
Klien :“Sejak
peristiwa tersebut, saya rasa disisihkan oleh adik saya. Dia buat saya
macam orang luar. Langsung dia tidak peduli kat saya…tegur pun
tidak. Saya rasa sedih sangat.”
Kaunselor:
“Anda merasa sedih sangat bila adik anda menyisihkan anda dan tidak
mempedulikan anda.”
-Contoh ketiga
Klien: “Saya
ni lain sikit, saya tak boleh dicabar. Saya tak suka orang
mengutuk peribadi saya..”
Kaunselor: “Tuan
benar-benar marah bila ada orang campur tangan dalam hal
peribadi tuan.”
Ishamuddin Hj
Ismail (1999) mendapati tujuan refleksi perasaan ialah;
a. Menggalakkan
klien meluahkan perasaan sama ada yang positif atau negatif mengenai
sesuatu perkara.
b. Kaunselor
memperkatakan mengenai perasaan klien yang samarsamar dan menyatakan
segala tanda-tanda perasaan yang ada pada diri klien
(perasaan yang tersirat).
c. Refleksi
boleh membantu klien mengalami perasaannya secara mendalam supaya
ia boleh menyedari tentang situasi yang tidak selesai.
d. Membantu
klien supaya menyedari tentang perasaan yang sedang menguasainya
ketika itu.
e. Memberi ruang
dan peluang kepada klien meluahkan perasaannya dengan cara yang
baik dan akan memberi kelegaan kepadanya
Aktiviti
- Buat latihan
ini secara berpasangan.
- Ambil giliran
untuk bercakap dan mendengar. Individu yang bercakap akan memilih
satu tajuk yang dirasakan selesa.
Sementara
mendengar, bantu pasangan anda untuk bercakap dengan membuat
refleksi.
- Semasa
mendengar dan memberi respons, beri perhatian kepada mesej vokal, badan serta
bukan lisan.
Kemahiran
Membuat Interpretasi
Kemahiran
membuat interpretasi merupakan satu proses yang digunakan oleh kaunselor untuk
memberikan maklum balas atau “feedback” kepada klien supaya klien
berupaya untuk melihat masalahnya dari satu sudut berbeza. Selain itu,
interpretasi digunakan untuk merujuk dan membuat tafsiran untuk maksud tersirat
dalam mesej klien.
Oleh yang
demikian, kaunselor perlu betul-betul menguasai kemahiran ini terlebih dahulu
sebelum digunakan supaya ianya dapat dilakukan dengan lebih tepat dan betul.
Ini adalah kerana sekiranya kaunselor membuat interpretasi yang salah, ia boleh
menyebabkan gangguan dalam proses kaunseling yang sedang berjalan itu. Interpretasi
akan dikatakan berjaya sekiranya ia boleh meransang pemahaman dan memberi fokus
ke atas masalah klien.
Kemahiran ini
merupakan satu proses yang aktif di mana kaunselor menjelaskan perkara atau isu
yang di bawa oleh klien mengikut fahaman kaunselor dan dari perspektif yang
baru. Kemahiran ini bererti memberi penghuraian kepada klien supaya klien dapat
melihat peristiwa yang berlaku dari perspektif yang berlainan. Dalam kemahiran
membuat interpretasi ini, kaunselor akan menambah kenyataan yang dibuat oleh
klien, terutamanya setelah kaunselor dapat memahami perkara yang tersembunyi
atau perasaan yang tersembunyi yang mana klien sendiri mungkin tidak menyedarinya
secara sengaja atau tidak sengaja.
Apabila klien
memberikan maklumat kepada kaunselor mengenai masalah klien, tafsiran daripada kaunselor
boleh menimbulkan celik akalklien. Semasa kaunselor membuat
interpretasi, kaunselor haruslah menggunakan bahasa yang mudah difahami. Tujuan
kaunselor membuat interpretasi adalah untuk membantu klien mentafsir peristiwa
hidup mereka. Selain itu, ia membantu klien melihat perkara yang tidak dapat
dilihatnya dengan mudah, tersorok atau tidak disedarinya.
Ishamuddin Hj.
Ismail (1999) menjelaskan tujuan interpretasi ialah;
a. Kaunselor
menawarkan satu bentuk ruang rujukan (perspektif) yang baru. Masalah adalah
sama, yang diubah adalah persepsi iaitu dengan memberi alternatif atau wawasan
kepada perkara yang diperkatakan.
b. Mengenal
pasti perhubungan-perhubungan antara mesej-mesej dan tingkah laku klien yang
berterus-terang dan yang berbentuk kiasan.
c. Membantu
klien untuk lebih memahami terhadap perkara-perkara yang tidak dapat dilihat
(yang tersirat ) dengan mudah.
d. Menokok
tambah pemahaman diri klien atau memberi wawasan (celik akal) supaya kliendapat
mencapai perubahan yang diingini.
-Interpretasi
dalam bentuk metafora dan fantasi
Salah satu cara
membuat interpretasi adalah melalui berfantasi (daydream)
yang menggunakan gambaran bahasa
metafora.
Contohnya adalah seperti di bawah;
“Saya
berfantasi tentang apa yang Rizal katakan tadi. Saya gambarkan Rizal
menelusuri jalan kayu yang rapuh, menuju
ke simpang
jalan, dan tidak dapat memutuskan mana satu jalan yang ingin
ditujui. Rizal tidak pasti, lantas melambung
syiling dan
berlari girang ke arah jalan yang telah diputuskan berdasarkan
syiling tersebut. Adakah ia sesuai?.
Metafora juga
digunakan untuk memberikan reaksi kepada seseorang.
“Dalam banyak
keadaan saya melihat anda sebagai “teddy bear” yang
lembut dan besar yang berada di satu tempat
dengan pelbagai
posisi.”
Metafora juga digunakan
untuk meninjau perkataan tentang tindakan yang
khusus yang digunakan klien untuk menerangkan pengalamannya.
Diantaranya; imej visual: “saya
melihat cahaya” bunyi: “bunyi
itu kelihatan”
kinestestik: “Idea
itu mencengkam saya”.
Tujuan
penggunaan metafora adalah untuk memberi pengalaman
kepada klien untuk memahami dirinya dan kaunselor
meletakkan
dirinya untuk mempengaruhi kliennya. Selain daripada itu, penggunaan klien
adalah juga untuk memperluaskanbahasa deria klien melalui
pertanyaan seperti bagaimana kehidupan klien diteruskan, bagaimana klien
melihat kisah silamnya dan bagaimana masa hadapannya.
Kemahiran
Membuat Klarifikasi
Kemahiran ini
bertujuan untuk mendapatkan maklumat atau penjelasan yang lebih lanjut daripada
klien apabila klien menggunakan perkataan atau ayat yang tidak jelas, tidak
spesifik, umum ataupun kabur ketika menyatakan permasalahannya itu.Membuat
klarifikasi juga adalah satu penjelasan terhadap perkara yang samar kepada satu
fokus yang lebih tepat.
Jadi, dengan
menggunakan kemahiran klarifikasi ini, klien perlu menerangkan tajuk yang
diceritakannya itu dengan lebih lanjut atau dengan lebih mendalam. Ini bukan
sahaja membolehkan kaunselor memahami mesej klien dengan lebih mendalam, malah
ia membolehkan klien itu sendiri lebih memahami kekeliruan yang timbul.
Antara tujuan
membuat klarifikasi ialah;
a. Membantu
klien memberikan penjelasan yang lebih baik.
b. Mengelak
kaunselor daripada membuat sebarang andaian.
c.
Memberi peluang dan ruang klien untuk
lebih meneroka diri sendiri.
d. Menyemak
ketepatan kata-kata klien.
-Contoh;
“Saya agak
keliru di sini, jadi saya akan cubanyatakan semula apa yang saya fikir tentang
apa yang telah diperkatakan tadi’
-Contoh;
“Saya kurang
jelas bagaimana perasaan anda tentang perkara itu, boleh anda ringkaskan dan gambarkannya?”
Kemahiran
membuat kontrak
Kaunselor
mendapatkan persetujuan dan perjanjian daripada klien supaya ada tanggungjawab
dan kesungguhan untuk melaksanakan apa yang dipersetujui. Kontrak biasanya
dibuat pada kes-kesyang memerlukan perubahan tingkah laku klien seperti ponteng,
merokok, mencuri, menipu, meniru dan lain-lain. Kontrak boleh dibuat secara
lisan atau bertulis.
Kemahiran
Meneroka
Dalam sesi
kaunseling, kemahiran meneroka merupakan salah satu lagi kemahiran yang penting
bagi menjayakan sesi kaunseling. Ini adalah kerana tanpa penerokaan, sesi
kaunseling tidak akan berjalan dengan lancar. Kaunselor tidak akan dapat
memahami masalah yang dihadapi oleh klien dengan lebih lanjut lagi ataupun
dengan lebih mendalam.
Oleh yang demikian,
seorang kaunselor perlu memastikan bahawa dirinya telah menguasai kemahiran ini
bagi menjayakan sesuatu sesi kaunseling itu. Kaunselor boleh meneroka dengan
lebih lanjut dengan menggunakan soalan-soalan tertentu, di mana klien perlu
menjelaskan dengan lebih teliti masalah yang dihadapinya itu.
Kemahiran
Pemfokusan
Dengan adanya
kemahiran memfokus, kaunselor boleh mengarahkan aliran perbualan klien kepada
bidang yang diingininya. Selain itu, kemahiran ini sangat berguna sekiranya
kaunselor mempunyai klien yang menceritakan masalah dengan tidak jelas atau klien
yang tidak berfokus dalam penceritaannya. Tujuan kemahiran ini digunakan ialah
untuk memastikan klien tidak akan bercerita sehingga terkeluar daripada topik
perbualan.
Oleh yang demikian,
kaunselor perlu pandai memilih tajuk apa yang perlu difokuskan. Selain itu,
kaunselor juga perlu membantu klien memberi fokus kepada perasaan tersembunyi
semasa dalam sesi kaunseling itu. Sekiranya kaunselor tidak mempunyai kemahiran
memfokus ini, maka kedua-dua klien dan kaunselor akan keliru dan tidak jelas
mengenai persoalan klien.
Biasanya
kemahiran ini dilakukan apabila kaunselor memilih satu perkataan atau ayat
pendek daripada percakapan klien dan memberi penekanan kepada perkataan
tersebut.
Kaedah
pemfokusan dengan satu perkataan adalah efektif untuk membantu klien bercakap.
Kemahiran ini boleh juga dalam bentuk dorongan minima. Tujuan utama membuat
pemfokusan adalah untuk mengurangkan kekeliruan klien atau sesuatu yang klien
kurang jelas.
Kemahiran
mencabar
Kemahiran
mencabar adalah untuk memperakui dengan jujur, secara langsung dan menarik
perhatian klien apa yang sedang berlaku dan apa yang sedang dirumuskan.
Konstruk kemahiran mencabar melibatkan seperti mengenal pasti perasaan diri
sendiri sebagai kaunselor, menjelaskan dan berkongsi pengalaman dan memberi maklumbalas
dan pandangan.
Jones (2004)
menjelaskan kemahiran mencabar perlu mempunyai ciri seperti di bawah;
Mulakan dengan membuat refleksi
Kaunselor perlu
memulakan respons dengan menunjukkan bahawa dirinya telah mendengar dan
memahami mesej klien.
Klien mencabar diri
Di mana perlu,
bantu klien untuk mencabar diri mereka. Dengan membuat refleksi mesej yang
bercampur, klien boleh memilih untuk membuat rumusan.
Jangan Melampau Batas
Kaunselor perlu
menyedari bahawa dirinya tidak mencabar klien sehingga membawa kesan yangburuk
kepada klien.
Klien Yang Mengambil Tanggungjawab
Kemahiran
Berempati
Empati adalah
proses untuk memahami emosi dan perasaan seseorang. Dengan adanya kemahiran
berempati ini, kaunselor dikatakan berkeupayaan untuk memahami emosi dan dapat
merasai apa jua yang dirasai oleh klien tersebut. Dengan ini, klien akan merasakan
bahawa kaunselor itu memang seorang pendengar yang baik, memahami keadaannya
serta mengambil berat tentang dirinya kerana kaunselor berupaya untuk memahami
situasi sebenar yang dialaminya.
Emosi seseorang
tidak mudah difahami oleh pihak kedua. Jadi, untuk menguasai kemahiran
initerlebih dahulu, kaunselor perlu berupaya untuk membezakan antara emosi dan
sikap. Emosi adalah perasaan yang dialami seseorang, manakala sikap adalah kepercayaaan
tentang kejadian semasa, lepas dan masa depan. Selain itu, kaunselor perlu juga
memerhatikan perkara-perkara lain. Pertama sekali, kaunselor perlu perhatikan
tanda-tanda yang ada pada klien seperti nada suara dan mimik muka. Secara
ringkasnya, memahami diri klien memerlukan satu penilitian yang mendalam.
Selain itu,
kaunselor juga perlu peka terhadap semua tingkah laku bukan lisan klien serta
percakapannya bagi memahami perasaan yang dialami klien dengan lebih mendalam.
Kaunselor juga boleh membawa pengalaman perasaan kliennya kepada pengalaman
perasaannya sendiri bagi memahami kliennya.
Kemahiran
Menghadapi Kesenyapan
Kaunselor perlu
bijak dalam mengendalikan kesenyapan semasa sesi kaunseling berjalan. Kaunselor
perlu tahu masa yang sesuai untuk sama ada menggalakkan klien terus bercakap
atau terus mengekalkan kesenyapan itu. Kesenyapan ini merupakan satu petanda
yang baik kerana ia memberikan masa kepada kaunselor dan klien untuk memikirkan
tindakan apa yang seharusnya diambil seterusnya. Selain itu, ia juga memberikan
peluang kepada klien yang tidak sempat menghabiskan hujahnya tadi berfikir
kembali dengan tenang mengenai hujahnya itu atau mengingat kembali sesuatu yang
barangkali dia terlanjur mengatakannya atau mahu mengubah fikirannya.
Kesenyapan yang
berlaku banyak memberikan peluang kepada klien dan kaunselor untuk mengimbas
kembali diri masing-masing semasa sesi kaunseling tersebut. Ia juga memberi
peluang kepada kaunselor untuk mendengar apa yang dikatakan oleh klien dengan lebih
berkesan, dapat memerhatikan gerak geri klien dengan lebih teliti, menilai
hubungan pemikiran, perasaan dan tindakan kliennya dengan lebih baik serta
lain-lain lagi.
Walaupun begitu,
kaunselor haruslah mengelakkan kesenyapan yang terlalu panjang kerana ia akan
menghentikan terus pokok cerita yang diperbincangkan tadi. Secara ringkasnya,
adalah penting bagi kaunselor untuk membenarkan keadaan senyap ini setelah
klien dan kaunselor telah melakukan perkara penting. Klien perlu diberi masa untuk
memikirkan sesuatu tanpa sebarang gangguan.
Kemahiran
melakukan percanggahan
Kemahiran
melakukan percanggahan wujud dalam dua bentuk iaitu percanggahan dalam tingkah
laku bukan lisan dan tingkah laku lisan.
-Percanggahan
dalam tingkah laku bukan lisan
Percanggahan ini
berlaku apabila mesej yang disampaikan tidak selaras dengan pergerakan badan.
Contohnya bercakap tentang satusatu topik tetapi dilihat dari segi tingkah laku
bukan lisan terdapat gerakan yang tidak sepadan.
-Percanggahan
dalam pernyataan lisan.
Percanggahan
dalam pernyataan lisan berlaku apabila dalam satu kenyataan terdapat dua idea
yang bercanggah
Contohnya;
“Dia
adalah seorang ketua yang adil tetapi dia selalu pilih kawan saya untuk
menghadiri seminar.”
-Ketidakselarasan
antara mesej lisan, vokal dan juga mesej badan.
“Anda katakan
anda rasa gementar tetapi anda nampak gembira sahaja. Senyum setiap masa”.
-Ketidakselarasan
antara kata-kata dengan aksi
“Anda kata anda
sayangkan dia, tapi anda langsung tidak ada masa untuk dia dan sentiasa sibuk”.
-Ketidakselarasan
antara memberi dan mengotakan kata-kata
“ Pada waktu
yang sama, anda katakan anda hendak menghubungi dia tetapi anda sentiasa
mencari alasan untuk tidak melakukannya.
-Ketidakselarasan
antara kenyataan sekarang dan sebelumnya
“ Dulu anda
katakana anda sukakan kawan anda tu, tapi sekarang lain pula”.
Kemahiran
Mengetahui Teori dan Teknik-Teknik Kaunseling
Dengan adanya
kemahiran mengetahui teori dan teknik kaunseling, kaunselor akan menjadi lebih
yakin dan bersedia untuk berhadapan dengan klien. Dengan adanya kemahiran ini,
kaunselor akan lebih berupaya untuk menolong klien menghadapi masalah yang
dihadapi itu. Namun begitu, kaunselor perlu tahu bagaimana dan bila masanya
untuk menggunakan kemahiran teori dan teknik-teknik kaunseling yang ada
padanya. Kaunselor juga perlu bijak dalam memilih teknik apa yang patut atau
sesuai digunakan apabila berhadapan dengan klien-klien yang berlainan.
Kemahiran memberi
maklumat
Kemahiran
memberi maklumat memerlukan sedikit ketelitian di mana kaunselor berkongsi
fakta dan maklumat dengan klien. Antara jenis maklumat adalah kategori
kepakaran seperti instrumen ujian, kemahiran merancang dan membuat keputusan,
merancang kerjaya, perancangan keluarga dan membuat keputusan bersara.
Kemahiran
Merumus
Merumus adalah
pernyataan atau pengikatan semula bahagian isi dan perasaan penting yang telah
dikatakan oleh klien dalam sesi kaunseling tersebut. Rumusan adalah lebih meluas
jika dibandingkan dengan parafrasa. Kemahiran merumus ini bertujuan untuk menyedarkan
klien dan mengimbas kembali apa yang telah dibincangkan semasa sesi kaunseling
itu.
Kaunselor boleh
membuat rumusan sama ada di permulaan, di tengah atau pun di akhir sesi
kaunseling. Namun kebiasannya, rumusan dibuat pada hujung sesi kaunseling,
iaitu membuat rumusan keseluruhan. Di samping itu, kaunselor juga boleh membuat
rumusan di tengah-tengah sesi kaunseling itu sekiranya klien itu sudah hendak masuk
ke topik pebincangan yang baru. Ini adalah supaya klien dan kaunselor tidak
keliru dan mencampur adukkan semua topik yang telah diperbincangkan.
Ishamuddin Hj.
Ismail (1999) menjelaskan tujuan merumus ialah;
a. Menghubungjalinkan
beberapa elemen daripada mesej klien
b. Mengenal
pasti satu paten atau tema yang konsisten atau yang selalu timbul berhubung
kait dengan mesej tersebut.
c.
Supaya klien mendengar semula
kata-katanya.
d. Supaya
tidak ada berlaku distorsi (distortion)
e.
Sesuai digunakan apabila sesi terhenti
atau terbantut
f.
Dalam kesenyapan yang berpanjangan,
rumusan boleh mempercepatkan proses kaunseling.
g.
Sintesis aspek-aspek emosi, tingkah laku
dan pemikiran klien.
-Rumusan
untuk memulakan sesi
Contoh;
“Pada sesi yang
lalu, kita telah bincangkan tentang perasaan Azura terhadap ibu mertua serta
perselisihan faham dengannya ketika melahirkan anak. Azura merasakan diri Azura
bersalah dan bimbang.Sejak itu, hubungan Azura dengan mertua tidak baik. Kita juga
bincangkan pelan tindakan pada minggu itu. Bagaimana?. Adakah berjalan dengan
baik?.
-Rumusan
pertengahan sesi
Contoh;
“Setakat ini,
saya lihat perancangan Kamal tidak berjalan dengan lancar. Sekali lagi, Kamal
rasa bersalah apabila melihat idea itu dimanipulasi. Namun, satu idea boleh
dilakukan. Kamal telah dapat berbincang dengan Lina tentang bidang tugasnya,
dan inilah kali pertama anda boleh bercakap tanpa bertengkar. Kamal nampaknya mungkin
dapat membuat perancangan susulan pada minggu hadapan. Adapan ini benar?.
-Rumusan di
akhir sesi
Contoh;
“Di dalam sesi ini,
kita telah berbincang mengenai perasaan Anita terhadap ibu mertua dengan lebih
terperinci. Beberapa perkara yang perlu diberi perhatian. Pertama, pelan yang
kita bincangkan tidak berjalan dengan baik, tapi Anita dapat bercakap dengan
mentua tentang satu perkara tanpa menjerit. Seperti dibincangkan, kita telah kenal
pasti beberapa tingkah laku Anita yang perlu diubah seperti lebih relaks dan
mengubah topik bila Anita rasakan diri Anita mula nak marah. Saya juga gembira
dengan idea Anita di akhir sesi ini mengenai cara bercakap dengan ibu tentang
sesuatu isu. Adakah ini mencukupi untuk sesi ini?.
Kemahiran
meninjau klien.
Kemahiran
meninjau klien membolehkan kaunselor meninjau klien melalui tingkah laku lisan
dan bukan lisan. Kemahiran ini juga dapat membina hubungan. Selain daripada
itu, kemahiran meninjau klien juga dapat memberi responss yang tepat. Antara
perkara yang perlu diberi perhatian ialah tingkah laku lisan dan bukan lisan, percanggahan
dan konflik serta gaya yang disesuaikan dengan individu yang datang dari
pelbagai budaya.
Kemahiran
Konfrontasi
Kemahiran ini
hanya dilaksanakan setelah terbentuk hubungan yang baik antara klien dengan
kaunselor. Semasa kemahiran konfrontasi dijalankan, kaunselor harus menggunakan
nada yang lembut yang mengandungi unsur-unsur ambil berat agar mesej yang disampaikan
tidak tersalah tafsir oleh klien. Biasanya kemahiran konfrontasi akan digunakan
oleh kaunselor kepada klien dalam situasisituasi tertentu seperti dinyatakan di
bawah;
a. Terdapat
percanggahan antara apa yang dikatakan oleh klien tentang dirinya dengan apa
yang dilakukannya.
b. Apabila
terdapat percanggahan di antara apa yang dikatakan pada satu masa dengan apa
yang dikatakan pada masa yang lain.
c.
Tingkah laku bertentangan dengan apa
yang dikatakan
d. Pengalaman
kaunselor dengan klien bertentangan dengan apa yang dikatakan oleh klien
mengenai dirinya
e.
Menyatakan tentang tingkah laku klien
yang didapati tidak sesuai, sebagai maklumat tambahan mengenai diri klien.
Tujuan kaunselor
mengadakan kemahiran konfrantasi adalah untuk memberikan klien satu pandangan
lain dalam usaha meneliti diri dan membantu mengurangkan blind sport dalam
membantu klien
melihat dirinya
dengan lebih tepat.
Contoh satu
“Tadi anda kata
anda ingin berjaya, tetapi nampaknya anda langsung tiada persediaan untuk
berjaya”.
Contoh dua
“Tadi saya
dengar anda rasa kecewa dengan pensyarah itu, tapi dalam masa yang sama , anda
rasa takut berhadapan dengan pensyarah itu untuk mengetahui isu yang sebenar”.
Contoh tiga
“Saya nampak
wajah anda gembira walaupun menceritakan perkara yang agak sedih. Agaknya ada
perkara yang tak kena ke?”’
Tujuan
konfrontasi mengikut Ishamuddin Hj. Ismail (1999) adalah seperti berikut;
a. Membenarkan
klien menerokai mekanisme bela diri yang menghindari pemahaman dan tindakannya.
b. Membantu
klien mengenal pasti satu kontradisi, rasionalisasi, helah atau salah
interpretasi
c.
Membantu klien menerokai
bahagian-bahagian perasaan, pengalaman dan tingkah laku yang klien sendiri
merasa berat untuk menghadapinya.
d. Menunjukkan
kepada klien apa yang sedang berlaku pada diri klien.
e.
Supaya tingkah laku klien menjadi lebih
bersepadu.
Contoh Satu;
“Pada sesi lepas
Effa dah bincangkandengan saya mengenai kekecewaan Effa terhadap rakan sejawat
yang selalu menaruh perasaan dengki dengan apa yang Effa buat. Dalam masa yang
samaEffa juga merasa sedih kerana walaupunsudah lima bulan Effa berkhidmat,
Effabelum lagi mendapat gaji. Jadi kali ini adakah Effa mahu mendapat gaji.”
Contoh dua;
“Pada sesi yang
lepas Qayyam dah bincangkan dengan saya tentang halangan yan/g Qayyum hadapi
untukmencapai cita-cita Qayyum sebagai seorang pensyarah. Jadi, pada hari ini
apa kata kalau kita menyemak kembali apa agaknya langkah-langkah yang boleh
diambil oleh Qayyum untuk mencapai cita-cita tersebut.”
Kemahiran
menyemak persepsi
Kemahiran
menyemak persepsi ini ialah mengesahkan persepsi kaunselor tentang apa yang
klien katakan. Apabila kemahiran ini dilakukan, klien akan merasa beliau lebih
difahami. Garis panduan untuk membuat penyemakan persepsi ialah membuat
parafrasa apa yang kaunselor fikir kaunselor telah dengar. Selain daripada itu,
kaunselor juga meminta pengesahan klien secara terus terang tentang ketepatan
persepsi kaunselor terhadap apa yang telah diperkatakan oleh klien.Dalam
menyemak persepsi, kaunselor juga akan membenarkan klien membetulkan
persepsinya jika andaian kaunselor adalah tidak tepat.
Kemahiran
Mengurus kesenyapan
Biasanya
kesenyapan berlaku semasa sesi kaunseling apabila klien berfikir tentang
beberapa idea yang dibincangkan. Dalam sesetengah situasi, klien akan menjadi
senyap semasa sesi kaunseling untuk mengorganisasikan semula pemikirannya.
Walau bagaimanapun, kesenyapan yang sedemikian dikatakan amat bermanfaat
apabila klien meneruskannya untuk satu atau beberapa jangka masa untuk
memikirkan isi kandungan yang dibincangkan melalui cara seperti di bawah;
i.
mengulangi semula satu atau beberapa
perkataan terakhir yang telah diungkapkan.
ii.
menyatakan semula isi kandungan daripada
beberapa kenyataan terakhir yang di buat.
iii.
iii.menanyakan semula soalan tentang
isu-isu yang telah di bawa dalam perbincangan.
Kesenyapan boleh
berlaku untuk tiga sebab yang berbeza iaitu;
i.
Pada permulaan sesi temuduga, klien
mungkin berasa malu dan risau terhadap proses kaunseling. Dalam keadaan yang
sedemikian, kaunselor boleh mengambil langkah-langkah tertentu untuk mengurangkan
ketegangan supaya klien dapat mengurangkan perasaan negatifnya dan
membincangkan persoalan yang dibawa bersama dengan bebas.
ii.
Klien tidak tahu apa yang sepatutnya
dibincangkan seterusnya.
iii.
Klien berkemungkinan sedang berfikir
tentang apa yang telah diperkatakannya. Dalam keadaan yang sedemikian,
kaunselor haruslah bersabar sehinggalah klien bersedia untuk memberikan
tindakbalas kepada kaunselor.
Kesenyapan juga
membawa erti bahawa klien sedang mengalami kesulitan dalam meluahkan
perasaannya mahupun menceritakan ideanya. Dalam keadaan yang sedemikian,
kaunselor seharusnya membantu klien secara lisan dengan menyatakan kenyataan
seperti :
“Bagaimana saya
boleh membantu sekiranya kamu berasa takut terhadap saya”.
Kesenyapan juga
berlaku apabila klien mengalami ketegangan emosi. Dalam keadaan yang
sedemikian, kaunselor haruslah menunggusehinggalah klien berasa lega dan selesa
untuk bercakap. Sesetengah klien yang tidak mempunyai kemahiran bersosial memerlukan
sesi temuduga lebih lama untuk membincangkan pokok persoalannya.
Klien
berkemungkinan akan mempelajari bagaimana meluahkan perasaannya dan
membincangkan idea pemikirannya dalam beberapa perkataan sahaja ataupun
bergantung terhadap orang lain untuk memulakan sesi dan mengambil tanggungjawab
mencari jalan penyelesaian. Dalam keadaan yang sedemikian, kaunselor haruslah membantu
klien memperolehi kemahiran sosial yang perlu untuk komunikasi yang lebih
efektif secara lisan dan bukan lisan. Kesenyapan jarang berlaku untuk satu
jangka masa yang lama jika sesi temuduga dikendalikan oleh kaunselor yang terlatih.Bagaimanapun,
kesenyapan juga merupakan satu halangan untuk melanjutkan sesi temuduga.
Oleh itu,
Wolberg (1954) telah mencadangkan perkara-perkara berikut sekiranya kesenyapan
berlaku;
1. Kaunselor
boleh memfokus terhadap tumpuan perhatian klien dengan menyatakan. “Adakah
kamu mendapati susah untuk bercakap “.
2. Sekiranya
masih tidak mendapat maklum balas daripada klien, kaunselor boleh menyatakan, “Saya
berasa hairan mengapa kamu senyap”.
3. Kemudian
kaunselor berkata, “Mungkin kamu tidak tahu apa yang harus kamu katakan”
4. “Mungkin
kamu cuba untuk merangka apa yang akan diperkatakan kemudian”.
5. “Mungkin
kamu kecewa”.
6. Komen
yang seterusnya ialah, “Mungkin kamu takut untuk menceritakan apa yang
difikirkan dalam fikiran kamu”.
7. Akhir
sekali, sekiranya kesenyapan masih berterusan, kaunselor boleh berkata, “Adakahterdapat
sesuatu yang menyebabkan kamu berasa susah untuk bercakap”.
Dalam kebanyakan
contoh yang telah diberikan, apabila klien masih lagi senyap, kaunselor
haruslah berkata, “apa kata kita hanya duduk di sini untuk seketika dan
mungkin kamu akan memberitahu saya apa yang sedang difikirkan”. Selepas
itu, kaunselor boleh cuba sekali lagi untuk mendapatkan respons klien.
Sekiranya klien masih memberikan responss yang sama, kaunselor haruslah menamatkan
sesi dengan memberikan jaminan kesediaannya pada masa akan datang untuk
memberikan perkhidmatannya kepada klien.
RUMUSAN
Secara umumnya,
untuk menjadi seorang kaunselor yang berjaya adalah tidak mudah kerana ia
memerlukan kemahirankemahiran yang tertentu. Kaunselor harus memahami segala kemahiran
yang dipelajari dan tahu mengaplikasikan ke atas klien pada tempat, masa dan
keadaan yang sesuai.
Sekiranya
kemahiran yang diaplikasikan tidak sesuai digunakan maka ia mempengaruhi
seluruh proses kaunseling sepeti menyukarkan klien menyelesaikan masalah mereka
akibat kehilangan keyakinan dan kepercayaan terhadap kaunselor.
Selain mempunyai
kemahiran-kemahiran yang baik, seorang kaunselor yang berjaya juga harus
mempunyai personaliti yang baik. Ini kerana perhubungan kaunseling tidak dapat
dipisahkan daripada ciri-ciri personaliti kaunselor.
Contoh-contoh
personaliti kaunselor yang baik ialah seperti mesra, jujur, menerima tanpa
syarat dan berempati. Sifat mesra dan jujur kaunselor akan dirasakan oleh klien
apabila berinteraksi dengan klien.
Kaunselor juga
harus berpandangan terbuka atau mengelakkan diri daripada pandangan yang
negatif atau serong terhadap klien.
Kaunselor juga
harus berkebolehan memasuki ruang rujuk atau dunia klien dan membenarkan
dirinya mengalami proses mental dan emosi yang dialami oleh klien sambil
memahami dan menghayati permasalahan klien.
RUJUKAN
1. Amir
Awang (1987). Teori-teori kaunseling dan psikoterapi. Pulau Pinang:
Universiti Sains Malaysia.
2. Gazda,G.M.,
Asbury,F.R., Balzer, F.J., Childers, W.C., & Walters, R.P (1977). Human relations
development: A manual for educators (2nd ed). Boston: Allyn & Bacon.
3. Ishammuddin
Hj. Ismail (1999). Panduan Asas Kaunselor Muslim. Kuala Lumpur. Aras
Mega (M). Sdn. Bhd.
4. Jones,
R.N (2004). Practical Counselling and helping skills . Sage Publications.
London
5. Patterson,
C.H. (1973). Theories of counseling and Psychotherapy (2nd ed). New York:
Harper & Row. Pub.
6. Wolberg,
L.R. (1954). The technique of psychotherapy. American Journal of psychotherapy.
4, 525-558.
No comments:
Post a Comment