SEJARAH
KAUNSELING
PENGENALAN
Kaunseling adalah satu profesion yang jelas dan nyata. Ia
berkaitan dengan kebajikan, pembangunan, dan membantu orang yang kurang
berfungsi. Ini adalah berdasarkan prinsip dan definisi yang berkembang pada
awal hingga kini. Menurut Governing Council of the American Counseling
Association (ACA), praktis profesion kaunseling adalah berkait dengan kesihatan
mental, psikologikal, dan prinsip pembangunan manusia melalui kognitif,
intervensi, strategi menyediakan kebajikan, pertumbuhan personal atau
pembangunan dalam pekerjaan dan juga patologi. Esei ini membincangkan sejarah
awal kaunseling dan faktor-faktor mempengaruhi perkembangan profesion
kaunseling supaya kita dapat lebih memahami tentang akar profesion kaunseling.
Antara 1800:
Pada tahun 1800, beberapa pergerakan pembaharuan berlaku
serentak dan akhirnya mempengaruhi perkembangan profesion kaunseling. Pekerja
sosial yang bekerja dengan orang miskin; doktor penyakit jiwa yang cuba
mengesankan perubahan dalam rawatan sakit jiwa; pendidik ingin menggunakan cara
mengajar yang lebih berperikemanusiaan (Dewey, 1956; Dykhuizen, 1973; Neukrug,
1994). Pelbagai pergerakan pembaharuan ini telah membentuk satu semangat di
Amerika Syarikat dimana masyarakat mempunyai tanggungjawab untuk membantu orang
lain dan menggunakan kaedah berperikemaunusiaan yang baru untuk individu yang
memerlukan pertolongan.
Pada akhir abad ke-18, bermulanya pergerakan vokasional
bimbingan dan akhirnya menubuhkan profesion kaunseling. Pada masa ini
bermulanya Revolusi Industri, pergerakan pembaharuan kebajikan sosial, dan
peningkatan imigresen di sekitar Bandar timur laut (Aubrey, 1984). Pada
umumnya, kebanyakan pelopor dan pembaharu sosial telah melibatkan diri dalam
vokasional bimbingan atau kebajikan kanak-kanak dengan mengajar pengetahuan
moral dan menyelesaikan hubungan dalaman dan luaran individu kepada mereka
(Nugent, 2000).
Pembentukan makmal sains di Eropah dan Amerika Syarikat T
dalam menguji telah bertambah minat pada diri sendiri. Ujian kecerdikan Alfred
Binet terbentuk pada tahun 1896 untuk membantu individu dan institusi dalam
membuat keputusan. Sejumlah alatan penilaian kecerdikan telah digunakan dalam
vokasional kaunseling dan ia adalah sebagai satu tanda permulaan profesion
kaunseling (Williamson, 1964).
Psikoanalisis dan pembentukan psikoterapi adalah penting
kepada penubuhan profesion kaunseling. Pada masa 1800, berlaku perubahan besar
dalam perubatan. Individu mencabar fahaman bahawa mental jiwa adalah disebabkan
oleh hantu atau organik dalam alam semulajadi. Kegunaan terapeutik hipnosis
dijumpai dan, dengan itu, ramai individu meletakkan masalah emosi sebagai
faktor psikologikal ketidaksedaran (Ehrenwald, 1976). Freud adalah orang
pertama membentuk teori yang komplek itu untuk menerangkan masalah emosi.
Beliau dan pelajarnya telah membuat id, ego, superego, bawah sedar dan
perkembangan psikoseksual umum. Cara ‘psikologikal’ baru yang melihat dunia ini
telah mempengaruhi kewujudan bidang psikologi.
Antara 1900:
Tahun ini telah membawa vokasional bimbingan yang
sistematik, satu pendekatan yang menyeluruh kepada vokasional bimbingan. Jesse
B. Davis (1871-1955) adalah orang pertama membentuk program bimbingan yang
sistematik di sekolah awam (Aubrey, 1977; Brewer, 1942). Pada tahun 1907, di
Grand Rapids, Michigan, Sekolah Sistem, beliau mencadangkan guru karangan
bahasa Inggeris perlu mengajar kurikulum bimbingan supaya mencapai matlamat membina
sikap baik dan elak membuat masalah. Dengan pengaruh daripada pendidik lain,
Davis percaya bahawa bimbingan yang sempurna dapat merawati penyakit sosial
Amerika Syarikat pada masa itu (Davis, 1914).
Frank Parson (1859-1908) yang dikenali sebagai ‘Bapa
Bimbingan’ mempunyai pengaruh yang besar atas kaunseling kini (Ginter, 2002, p.
221) dan vokasional bimbingan di Amerika Syarikat (McDaniels & Watts,
1994). Beliau adalah orang yang luar biasa dan cerdik dalam vokasional
bimbingan sistematik peringkat sekolah dan kebangsaan; beliau dapat nampak
kepentingan kaunseling individu; dan berpendapat bahawa kerjasama dalam
masyarakat adalah lebih penting daripada persaingan dan kasih sayang dapat
menggantikan ketamakan (Jones, 1994). Beliau terkenal dengan menjumpai
vokasional biro Boston pada 1908, satu langkah besar menginstitusikan
vokasional bimbingan.
Clifford Beers (1876-1943) telah memasuki hospital sebab
penyakit skizofrenia (Kiselica & Robinson, 2001). Beliau mendapati keadaan
dalam institusi mental amat teruk dan dengan itu mendedahkannya dalam buku A
Mind That Found Itself pada tahun 1909 dan menggunakannya sebagai platform
untuk membina kemudahan kesihatan mental yang lebih baik dan membuat
pembaharuan dalam rawatan penyakit mental. Tindakan beliau telah memberi
dorongan atas pergerakan mental jiwa di Amerika Syarikat. Selepas Perang Dunia
I, sesetengah psikologis menawarkan perkhidmatan kepada orang yang mempunyai
masalah psikologikal akibat daripada perang dunia. Akhirnya, rawatan telah
membawa perubahan kepada individu dan perluasan klinik kesihatan mental.
Antara 1910:
Dengan permulaan satu orientasi teoritikal dan pertubuhan
perbadanan bangsa, Perbadanan Vokasional Bimbingan Kebangsaan (NVGA) telah
ditubuhkan pada tahun 1913. Semasa Perang Dunia I, ‘kaunseling terkenal semasa
tentera mula menggunakan ujian dan latihan penempatan sejumlah besar ahli
tentera’ (Hollis, 2000, p. 45). Penilaian keupayaan telah digunakan atas asas
large-scale kerana ujian ini telah digunakan atas tentera Alfa dan Beta untuk
menentukan kecerdikan mereka. Ujian ini merevolusikan vokasional kaunseling dan
dapat digunakan untuk menunjukkan emosi mereka yang mengganggu individu.
Kejayaan large-scale ini telah berkembang dan bersesuaian dalam sekolah,
perniagaan dan industri (Drummond, 1996). Dalam pertengahan abad ke-20, ujian
untuk menimbang kognitif keupayaan, keminatan, kecerdikan, dan personaliti
adalah umum kerana banyak daripada ujian ini dapat mencari cara dalam semua
jenis latihan kaunseling. Ia menjadi pergerakan yang popular dan merupakan
penubuhan awal pada asas kaunseling.
Antara 1920:
Teori pendidikan yang progresif dan kerajaan menggunakan
perkhidmatan bimbingan dengan veteran telah mempenaruhi profesion kaunseling.
Pembentukan pusat kaunseling perkahwinan dan keluarga yang pertama pada tahun
1929 dengan kesan peristiwa Abraham dan Hannah Stone.
Antara 1930:
Great Depression mempengaruhi pengkaji dan pengamal dalam
universiti dan vokasional seting untuk menekankan strategi pertolongan dan
kaedah kaunseling yang berkaitan dengan pekerjaan (Ohlsen, 1983). Teori
kaunseling yang pertama dibentuk oleh E. G. Willimson (1900-1979) di Universiti
Minnesota. Beliau mengubahsuaikan idea Parson dan menekankan pendekatan
counselor-centered dalam Minnesota point of view dan trait-factor counseling.
Pendekatan pragmatik beliau menekankan kemahiran pengajaran, penguasaan,
pengaruh kaunselor (Williamson, 1939). Beliau berfikir bahawa tugas kaunselor
adalah untuk memastikan kekurangan pengetahuan atau kemahiran yang ada pada
klien dan kemudiannya menetapkan satu prosedur untuk membetulkan masalah tersebut.
Pada tahun 1932, John Brewer mengumumkan setiap guru perlu meletakkan bimbingan
sebagai satu subjek dalam kurikulum. Pada masa ini, kerajaan Amerika Syarikat
juga lebih melibatkan diri dalam bimbingan dan kaunseling.
Antara 1940:
Pendekatan humanistik Carl Rogers (1902-1987) telah
merevolusikan praktis kaunseling dengan cepat. Pendekatan humanistik,
kepentingan klien, non-directive kepada individu dapat dilihat dalam
tempoh-pendek, lebih berperikemanusiaan, lebih jujur, dan lebih berdikari
terhadap klien. Pada awal tahun ini, penerbitan buku Kaunseling dan Psikologi
memberi kesan major atas profesion kaunseling (Rogers, 1942). Rogers dan
lain-lain dalam pembangunan humanistik kaunseling dan pendidikan telah memberi
dorongan besar kepada kaunseling dengan berpindah dari satu orientasi
vokasional bimbingan kepada satu yang lebih luas dasarnya. Pendekatan Rogers
telah meningkatkan fokus pada kebebasan personal dan autonomi selepas Perang
Dunia II (Aubrey, 1977) dan revolusi beliau mempunyai kesan besar atas bidang
kaunseling dan psikologi.
Dengan kedatangan Perang Dunia II, kerajaan Amerika Syarikat
memerlukan kaunselor dan psikologis untuk bantu dalam memilih dan melatih
tentera dan industri (Ohlsen, 1983). Perang tersebut telah membawa satu
pandangan baru terhadap lelaki dan wanita kerana wanita terpaksa bekerja semasa
krisis perang dan sumbangan mereka terhadap pekerjaan adalah dalam keadaan baik
di Amerika Syarikat. Peranan jantina dalam pekerjaan tradisional mula
dipersoalkan dan kebebasan persona juga ditekankan.
Antara 1950:
Masa ini memberi kesan yang paling besar atas kaunselor.
Pendekatan moralistik beralih kepada humanistik, orientasi non-directive.
Peristiwa tersebut secara relatifnya telah mempengaruhi sejarah kaunseling.
Perbadanan Keahlian dan Bimbingan Amerika Syarikat (APGA) terbentuk pada tahun
1952 dengan tujuan menyatukan mereka yang berminat dalam bimbingan, kaunseling,
dan masalah diri. Ia adalah satu organisasi “berkenaan dengan pendidikan dan
bimbingan vokasional serta aktiviti kakitangan lain” (Harold,1985, p.4). APGA
adalah organisasi yang menarik berbanding dengan organisasi profesion lain
kerana ia tidak menguatkuasakan taraf keahlian (Super, 1955).
Pembentukan Pembahagian Psikologi Kaunseling (Division 17)
pada tahun 1952 adalah sebab ahli-ahli Perbadanan Psikologikal Amerika Syarikat
(APA) lebih berminat berkhidmat dengan populasi ‘normal’ daripada perlunya
psikologis klinikal (Whiteley, 1984). Super (1955) membezakan antara psikologi
kaunseling dengan psikologi klinikal iaitu psikologi kaunseling adalah lebih
berkait dengan pertumbuhan dan perkembangan normal manusia dan dipengaruhi oleh
vokasional kaunseling dan psikoterapi humanistik.
Pada masa 1957, Soviet Union berjaya melancarkan satelit
Sputnik I. Pelancaran daripada satelit Rusian telah mendorong kongres National
Defense Education Act (NDEA) dalam tahun 1958. Tujuan tindakan ini adalah untuk
mengidentitikan kebakatan pelajar dengan cara saintifik dan secara keilmuan
untuk membaiki pembangunan mereka. Ia membekalkan model Title V-A untuk
menaikkan pangkat program kaunseling agar dapat membentuk institusi kaunseling
dan bimbingan untuk melatih kaunselor.
Pada tahun 1950, teori baru telah wujud dan difokuskan.
Teori tingkah laku seperti Desensitasi Bersistem daripada Joseph Wolpe, teori
kognitif seperti terapi rational-emotif daripada Albert Ellis dan analisis
transactional daripada Eric Berne. Teori pembelajaran, konsep kendiri daripada
Donald Super dalam pembangunan pekerjaan telah memberi kesan yang baik atas
pembangunan psikologi (Aubrey, 1977). Pada akhir dekad, jumlah dan kompleksiti
teori berkaitan dengan kaunseling telah bertumbuh baik.
Tambahan sekolah menengah kaunseling, kolej pusat kaunseling
selalu bermula sebagai pusat pentadbiran asas vokasional kaunseling selepas
Perang Dunia II (Nugent, 1994). Terdapat satu aliran masuk kaunselor dan
psikologis ke dalam agensi komuniti pada masa 1950. Kaunselor bertambah
kakitangan dalam pusat vokasional pemulihan, bekerja dengan kedua-dua fizikal
dan psikologikal yang diperlukan oleh individu terutamanya mereka yang
dicederakan dengan serius pada masa Perang Dunia I dan II.
Antara 1960:
Perang di Vietnam, pergerakan hak civil, dan pergerakan
wanita telah memberi kesan atas pembangunan psikologi. Ramai veteran dan
keluarga mereka dari trauma perang Vietnam bertambahnya populasi keperluan
kaunseling kesihatan mental. Pada tahun ini juga bertambahnya penyalahgunaan
bahan dan kesedaran awam dengan masalah pada semua tahap umur. Masalah ini
telah menyebabkan terbentuknya Pusat Tindakan Komuniti Kesihatan Mental pada
tahun 1963. Ia memberi peluang kepada kaunselor pekerjaan yang pendidikan
seting luar. Selain itu, kaunseling perkahwinan dan keluarga juga wujud dalam
pusat ini sebab kadar penceraian semakin meningkat (Hollis, 2000). Kewujudan
teori kaunseling daripada Dugald Arbuckle, Abraham Maslow dan Sidney Jourard
adalah penting (Gladding, 2003) kerana ia menekankan perubahan kaunseling dari
bersemuka satu-pada-satu kepada interaksi dalam kumpulan kecil.
Antara 1970:
Perkembangan kaunseling luar institusi vokasional bermula
dengan cepat dalam tahun 1970 apabila pusat kesihatan dan agensi komuniti bermula
ambil kaunselor sebagai pekerja. Sebelum masa ini, kebanyakan kaunselor bekerja
di seting vokasional, biasanya sekolah awam. Kepelbagaian dalam pebangunan
kaunseling telah membentuk konsep kaunseling yang baru. Banyak program komuniti
kaunseling telah ditubuhkan dan kaunseling menjadi lebih umum dalam klinik
kesihatan mental, hospital, program bantuan pekerja, hospital penyakit jiwa,
dan pusat penyalahgunaan bahan. Pada tahun 1976, Perbadanan Kaunseling
Kesihatan Mental Amerika Syarikat (AMHCA) ditubuhkan dimana ia menyatukan
kaunselor kesihatan mental dalam satu persatuan profesional. Perkembangan
program kemahiran pertolongan yang dimulakan oleh Truax dan Carkhuff (1967)
serta Ivey (1971) adalah untuk mengajar kemahiran asas kaunseling kepada profesional
dan bukan profesional. Kaunselor dapat mengajar kemahiran mereka kepada guru
dan paraprofesional. Dalam pertengahan tahun ini, pendidikan program kaunseling
memerlukan mengambil peperiksaan lesen psikologi (Ohlsen, 1983). Dalam tahun
1973, Perbadanan Pendidik Kaunselor dan Penyelia (ACES) telah merumuskan taraf
untuk ijazah sarjana dalam kaunseling.
Antara 1980:
Standardidasi latihan dan pengizahan bermula pada awal dekad
ini dan bertumbuh dengan kuat dalam tahun ini. Pada tahun 1987, Council for Accreditation
and Related Education Programs (CACREP) mendapat keanggotaan dalam Council on
Postsecondary Accreditation (COPE). CACREP mengstandardikasikan program
pendidikan kaunselor kepada program master dan ijazah kedoktoran dalam bidang
sekolah, komuniti, kesihatan mental, perkahwinan, dan kaunseling keluarga atau
perkhidmatan personal untuk pelajar kolej. National Board for Certified
Counselors (NBCC) dibentuk pada tahun 1983, bermula mengesahkan kaunselor pada
taraf kebangsaan. Pada tahun 1984, NBCC juga membentuk taraf untuk mengesahkan
kaunselor pekerjaan, sebagai kesannya, ramai individu menjadi kaunselor
pekerjaan kebangsaan (NCCCs) (Herr, 1985). Akhirnya, dalam penyatuan dengan
CACREP, National Academy of Certified Clinical Mental Health Counselors
(NACCMHC) terus menentukan taraf praktis dan mengesahkan kaunselor dalam
kaunseling kesihatan mental (Seiler, Brooks, & Beck, 1987; Wilmarth, 1985).
Salah satu perubahan dalam bidang kaunseling semasa 1980 adalah pertambahan
fokus pada multi-budaya kaunseling (Claiborn, 1991). Multi-budaya kaunseling
dimasukkan dalam kurikulum agar dapat berkerja dengan pelajar dari pelbagai
latar belakang dengan menggunakan pengetahuan dan kemahiran kaunselor.
Evolusi dalam kaunseling dalam tahun ini adalah satu profesion
bantuan yang jelas atas kesan isu, pergerakan dan peristiwa. Pada tahun 1983,
APGA telah mengubah nama kepada Perbadanan Kaunseling dan Pembangunan Amerika
Syarikat (AACD). Kaunseling menekankan pertumbuhan dan pembangunan manusia.
Terdapat pembentukan 5 tahap kehidupan Erik Erikson (Hamachek, 1988), dan satu
pembangunan orang dewasa dan orang tua akibat daripada pembentukan Perbadanan
Dewasa dan Pembangunan (AAAD). Peningkatan perhatian terhadap isu jantina dan
kecenderungan seksual. Kajian Carol Gilligan pada pembangunan nilai moral atas
wanita yang dapat mengenalkan teori feminis ke dalam arena kaunseling.
Penekanan pada pembangunan moral manusia daripada teori Lawrence Kohlberg
(1969) adalah berkait rapat dengan keupayaan kognitif dan empati (Bowman &
Reeves, 1987). Berkerja dengan golongan etnik dan kebudayaan yang berbeza
adalah difokuskan dalam isu multi-budaya yang ditekankan oleh Perbadanan
Multibudaya Kaunseling dan Pembangunan (AMCD).
Antara 1990:
Pada awal tahun 1990 telah berlakunya krisis kewangan dalam
ACA dengan hampir tertutup dan dalam tahun 1992, kaunseling termasuk dalam
statistik sumber manusia penjagaan kesihatan yang bersatu dengan Pusat
Perkhidmatan Kesihatan Mental dan Institut Kesihatan Mental Kebangsaan
(Manderscheid & Sonnenschein, 1992). Jenis ini meletakkan kaunseling pada
kesihatan mental khusus seperti psikologi, kerja sosial, penyakit jiwa.
Kemahiran multibudaya kaunseling yang ditulis oleh Sue, Arredondo, dan McDavis
(1992) adalah digunakan untuk mengkaunseling dengan golongan minoriti dan
ketidakupayaan. Tambahan lagi, kaunselor menjadi lebih sedar terhadap
kepentingan faktor sosial kepada pembangunan dan keutamaan kecelaruan mental
dan kesihatan.
Antara 2000:
Dalam abad ini, profesion kaunseling dikesan oleh globalisasi
dan teknologi. Akan tetapi, masyarakat masih menghadapi masalah sosial.
Kaunselor memasuki kerja mereka dalam banyak populasi yang berbeza dan
menekankan bahawa pencegahan adalah baik sebelum intervensi dan membuat
rawatan.
KESIMPULAN
Sejarah awal profesion kaunseling dapat memberi pengetahuan
kepada orang ramai tentang peristiwa dan faktor mengakibatkan kebangkitan
kaunseling. Kita mendapati walaupun profesion dalam bidang lain seperti
penyakit jiwa adalah berbeza dengan kaunseling akan tetapi matlamat membantu
orang lain masih sama matlamat yang dipegang pada setiap kaunselor.
RUJUKAN:
- a) Brown, D. & Srebalus, D. J. (1996). Introduction to the Counseling Profession (2nd ed.). United States: Allyn & Bacon.
- b) Hollis, J. W. (2000). Counselor Preparation, 1999-2001 (10th ed.). Philadelphia: Taylor &Francis.
- c) Gibson, R. L. & Mitchell, M. R. (2003). Introduction to Counseling and Guidance. United States: Merrill Prentice Hall.
- d) Gladding, S. T. (2004). Counseling: A Comprehensie Profession (5th ed.). United States: Pearson Prentice Hall.
- e) Neukrug, ED. (1999). The World of the Counselor: An Introduction to the Counseling Profession. United States: International Thomson Publishing Inc.
LATAR
BELAKANG KAUNSELING DI MALAYSIA
Sesungguhnya, bimbingan dan nasihat telah lama bertapak
dalam diri masyarakat melayu. Ini adalah dipengaruhi oleh kebudayaan masyarakat
melayu yang saling tolong menolong diantara satu sama lain. Bimbingan dan
kaunseling memainkan peranannya sejak Tanah Melayu bergelar Malaya lagi. Dalam
berita Bimbingan dan Kaunseling yang diterbitkan oleh Kementerian Pelajaran
Malaysia pernah mencatat bahawa usaha dalam bimbingan dan vokasional di Malaya
telah bermula sejak tahun 1939, dimana satu buku bertajuk ‘ A Guide to Career
in Malaya for parent’s, teachers and pupils’ telah dikeluarkan oleh Jabatan
Pelajaran Negeri-Negeri Selat dan Negeri Melayu Bersekutu. Profesion kaunseling
berkembang dan tersebar selepas tercetusnya Perang Dunia ke-2 sehingga tahun
1959.
Pada tahun 1960,Kementerian Pelajaran telah mengeluarkan
surat pekeliling berkenaan dengan bimbingan dan kaunseling. Pada tahun 1961,
Kementerian Buruh telah mengeluarkan sebuah buku bertajuk ‘ Handbook Facilities
in the Federation of Malaya’. Terdapat banyak panduan pekerjaan dan kerjaya
diterangkan. Sebuah Jawatankuasa Penyelaras Bimbingan dan vokasional ditubuhkan
dan jawatankuasa ini telah memanggil seorang pakar rundingan dari luar Negara
yang bernama Russel K. MacKenzie yang merupakan seorang pakar Rancangan Colombo
untuk membantu kerajaan mengembangkan bimbingan dan kaunseling di Malaysia.
Beliau telah melatih beberapa orang pengelola dari jabatan-jabatan pendidikan
negeri berkenaan dengan aspek bimbingan. Hasil dari latihan tersebut,Dewan
Bahasa dan Pustaka telah menghasilkan sebuah buku panduan yang bertajuk ‘
Perkhidmatan dan Panduan di Sekolah ’ pada tahun 1966.
Beberapa perintah am telah dikeluarkan oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia seperti Surat Pekeliling KP 5209/30/(30) yang mengarahkan
Pengarah Pelajaran Negeri supaya semua guru besar memberikan kemudahan tempat
bagi aktiviti bimbingan dan panduan di sekolah masing-masing. KP 5209/35/(40)
pula, telah mewajibkan setiap sekolah rendah dan menengah melantik seorang guru
bimbingan. Surat Pekeliling KP5209/30/(13) serta Surat Pekeliling Ikhtisas bil.
5/1976,menggesa kepada semua Pengarah Pelajaran di seluruh negeri bagi
mewajibkan penubuhan kegiatan kerjaya dan panduan di setiap sekolah. Beberapa
kemudahan seperti bilik darjah, guru khas yang mengelolakan tugas-tugas dalam
membimbing kerjaya pelajar di setiap sekolah.
Pada tahun 1969,hasil usaha sama dengan UNICEF, seramai 275
orang guru telah dipilih bagi menghadiri satu kursus yang di anjurkan oleh
UNICEF bagi memberi pendedahan mengenai bimbingan selama enam hari di Maktab
Perguruan Ilmu Khas, Cheras. Kementerian turut menjalankan satu seminar selama
tiga hari berhubung dengan panduan dan bimbingan kerjaya di Sekolah Menengah
Bukit Bintang, Petaling Jaya. Kelemahan disini ialah, usaha dalam menerapkan
bimbingan dan kaunseling hanya tertumpu pada sekolah-sekolah yang berada di
pusat-pusat bandar sahaja tetapi,sekolah –sekolah di bahagian pendalaman terus
ketinggalan kerana kurangnya pendedahan mengenai dasar kerajaan ini.
Beberapa garis panduan telah diperkenalkan kepada para guru
bimbingan bagi memudah serta memberikan kesan yang baik kepada tugas Guru-guru
bimbingan. Guru-guru bimbingan ini juga telah atau hendaklah dilonggarkan
daripada bebanan tugas kepada tidak lebih daripada 25 waktu seminggu serta
terkecuali daripada segala kegiatan kumpulan yang lain. Ini membolehkan
guru-guru bimbingan ini menumpukan sepenuhnya kepada tugas membimbing pelajar
dalam hal-hal kerjaya. Dalam Surat Pekeliling KP 5209/35/(4) juga telah menyenaraikan
11 garis panduan tugas guru bimbingan.
Walaupun guru-guru bimbingan telah diberikan kelonggaran dan
kemudahan, terdapat juga masalah yang dihadapi iaitu kekurangan guru di
kawasan-kawasan luar bandar yang memaksa guru bimbingan ini untuk mengajar
dalam akademik. Selain itu, kurangnya panduan yang secukupnya serta penerangan
yang jelas dalam melaksanakan tugas membimbing di kalangan guru bimbingan
merupakan satu masalah dalam mencapai matlamat dalam usaha membimbing pelajar.
Kesedaran akan pentingnya kaunseling telah bercambah apabila sekumpulan ahli
akademik dan pensyarah psikologi telah menubuhkan satu persatuan iaitu
Persatuan Bimbingan Vokasional Malaysia (MAVOGA) yang dipengerusikan oleh Datuk
Yeap Kee Aik pada tahun 1973. Persatuan ini membantu para pelajar dalam hal-hal
vokasional serta membimbing mereka mencari pekerjaan dan kerjaya yang sesuai.
Pada tahun 1979, Persatuan Kaunselor Malaysia (PERKAMA)
telah ditubuhkan yang berpusat di Institut Teknologi MARA,Shah Alam. Beberapa
pertubuhan lain juga yang turut menjalankan khidmat kaunseling seperti
BeFrienders dan Woman Aids. Galakan mengenai kaunseling kini semakin menonjol
dimana beberapa buah institusi pengajian tinggi turut membekalkan para
kaunselor. Maktab Perguruan Ilmu Khas mengendalikan kursus yang bertaraf sijil
selama setahun untuk para kaunselor di sekolah. Universiti Kebangsaan Malaysia
(UKM) pula,menyediakan kursus peringkat diploma dan Universiti Putra Malaysia
(UPM) pada peringkat ijazah. Ini merupakan satu perkembangan yang baik untuk
khidmat kaunseling di Malaysia.
Definisi Kaunseling
Kaunseling secara umumnya dilihat sebagai satu proses
menolong seseorang yang mengalami masalah melalui perbincangan secara peribadi
antara klien dan kaunselor. Menurut Zuraidah(2001), istilah kaunseling
digunakan oleh individu dalam profesion kaunseling untuk menggambarkan satu
jenis proses menolong yang khas. Kaunseling memfokus kepada kesedaran kendiri
klien, minat, sikap dan matlamat dan bukan sekadar bergantung kepada maklumat
umum atau perlakuan yang dilihat. Biasanya dalam sesi kaunseling, seorang
kaunselor akan menggunakan potensi yang ada dalam diri klien untuk selesaikan
masalah yang dihadapi oleh. Oleh itu, proses menolong yang berlaku dalam sesi
kaunseling biasanya berdasarkan teori-teori yang telah dibuktikan kesahihannya
dan bukan sekadar nasihat-nasihat biasa. Selain itu, dalam sesi kaunseling juga
terdapat kemahiran-kemahiran khas bagi membolehkan sesi kaunseling berjalan
secara teratur dan sekali gus dapat menangani masalah klien secara
professional.
Definisi oleh Zuqraidah ini seqlqaqrqqas dengan konsep
kerahsiaan dalam kaunseling di mana setiap yang berlaku dalam sesi kaunseling
hanyalah antara klien dan kaunselor sahaja. Seorang kaunselor perlu menyimpan
rahsia klien mereka agar kepercayaan klien terhadap kaunselor tidak tergugat.
Kaunseling bertujuan memberi nasihat kepada individu yang
dikenali sebagai klien. Menurut Hilton, dalam BAC(1991) kaunseling
didefinisikan sebagai proses menolong yang sistematik berasaskan
kemahiran-kemahiran dan prinsip-prinsip yang digunakan oleh kaunselor dalam
perhubungan untuk memudahkan pengetahuan diri, penerimaan emosi dan tumbesaran
dan perkembangan optima sumber individu, (Davies,1997). Pada keseluruhannya,
matlamat kaunseling adalah untuk memberikan peluang ke arah kehidupan yang
lebih puas kepada individu. Ini bermakna menurut Hilton, kaunseling adalah
untuk membantu individu menikmati kehidupan yang lebih selesa dan sejahtera
dengan mengembangkan potensi atau kelebihan-kelebihan yang ada pada klien
melalui kemahiran-kemahiran tertentu dalam kaunseling. Seorang kaunselor adalah
untuk memberi jalan bagi memudahkan klien bekerja dalam jalan yang menepati
nilai-nilai klien, sumber individu dan kapasiti untuk keazaman diri. Hal ini
bermakna, kaunselor perlu membantu klien mencapai matlamat mereka mengikut
saluran yang sebenar dan bersesuaian dengan potensi dan kelebihan yang ada pada
diri klien tersebut. Tetapi kauselor bukan memberikan penyelesaian terhadap
masalah klien. Di dalam membantu klien menyelesaikan masalah mereka, seorang
kaunselor harus menggunakan kemahiran-kemahiran asas dalam kaunseling seperti
kemahiran temuduga dan intervensi bagi mencari punca masalah klien.
Kemahiran-kemahiran inilah yang dimaksudkan oleh Hilton dalan definisinya
tentang kaunseling.
Menurut British Association For Counselling(BAC) lagi,
apabila seseorang individu menggunakan dengan kerap atau kadang-kadang watak
sebagai kaunselor, memberi masa, tumpuan dan rasa hormat terhadap seseorang
atau orang lain semasa menjadi penasihat kepada klien itu juga didefinisikan
sebagai kaunseling. Hal ini bermaksud apabila seseorang individu yang diiktiraf
mempunyai rasa hormat terhadap klien dan sepenuh masanya adalah membantu klien
tersebut maka itu dikira sebagai kaunseling menurut BAC.
Perasaan hormat kepada
klien merupakan salah satu etika dalam kaunseling. Oleh itu, definisi oleh BAC
ini juga boleh diguna pakai dalam menerangkan apakah sebenarnya kaunseling itu
dan kandungan di dalamnya.
Selain itu, menurut American Personnel and Guidance(APGA)
kaunseling juga didefinisikan sebagai penggunaan prosedur kaunselor dan tingkah
laku sains yang berkaitan untuk membantu dalam mempelajari cara menyelesaikan
masalah atau membuat keputusan berkaitan dengan kerjaya, perkembangan peribadi,
perkahwinan, keluarga, atau lain-lain kerisauan interpersonal. Seorang
kaunselor menggunakan prosedur-prosedur dalam kaunseling untuk membantu klien
mereka, kerana setiap masalah yang dirujuk perlu diselesaikan tanpa ada masalah
berbangkit di kemudian hari.
Matlamat Kaunseling
- Kaunseling mempunyai matlamat yang jelas iaitu:
- Membantu klien bertanggunjab keatas dirinya.
- Memperbaiki imej diri yang negatif.
- Mengajar klien menyesuaikan diri dengan keadaan.
- Mempermudahkan atau menggerakkan perubahan tingkah laku.
- Membantu klien menjadi lebih produktif.
- Membimbing klien mencari dan memupuk sumber dalaman.
- Mempertingkatkan kemampuan klien membuat keputusan.
- Membantu klien menguruskan masalah yang ‘belum selesai’ dalam hidupnya.
Membantu Klien
Bertanggungjawab ke atas Dirinya
Melalui sesi kaunseling, klien diajar bertanggungjawab atas
diri sendiri. Sifat ‘lepas tangan’ tidak akan mendatangkan hasil yang baik.
Klien yang bertanggugjawab keatas dirinya akan berusaha sambil berhati-hati
dalam mengatur dan merancang perjalanan hidupnya. Seandainya timbul sebarang
masalah, klien akan bertanggungjawab ke atas dirinya sendiri dan tidak akan
menyalahkan orang lain.
Memperbaiki Imej Diri
yang Negatif
Imej diri yang negatif merupakan halangan bagi klien untuk
mencapai cita-cita atau membuat sebarang tindakan. Klien seperti ini akan
menyekat perkembangan dan penggunaan potensi dirinya. Kaunselor akan membimbing
klien membentuk imej yang positif. Antara lain, klien belajar memupuk ciri-ciri
yang baik dan mengurangkan ciri-ciri yang negatif. Imej diri yang positif
menandakan kestabilan personaliti.
Mengajar Klien
Menyesuaikan Diri dengan Keadaan
Penyesuaian diri sama ada dengan orang lain atau
persekitaran amat penting. Klien yang tidak tahu atau tidak mahu belajar
menyesuaikan diri akan mengalami banyak konflik. Klien perlu sedar bahawa dia
tidak boleh mengharapkan orang lain atau persekitaran berubah terlebih dahulu.
Ada kalanya orang lain atau persekitaran tidak akan berubah. Maka apa yang
penting di sini ialah klien belajar menyesuaikan diri degan keadaan sebagai
usaha mengurangkan ketegangan dan konflik.
Mempermudahkan atau
Menggerakkan Perubahan Tingkah Laku
Ada kalanya, tingkah laku yang sedia ada menjejaskan
perjalanan hidup klien. Tingkah laku perlu disesuaikan dengan ‘siapa’ klien
berinteraksi, bila, tujuan dan situasi di mana klien berada. Kaunselor akan
mengajar klien membuat perubahan tingkah laku yang mampu dilakukannya.
Perubahan tingkah laku tidak semestinya besar. Ia boleh merupakan perubahan
yang kecil. Faktor yang lebih penting ialah klien apat menguruskan dan mengawal
perubahan yang berlaku. Perubahan ini pula biarlah berkekalan.
Membantu Klien
Menjadi Lebih Produktif
Kaunselor membimbing klien supaya menyedari bahawa hidup ini
tidak statik. Apa yang penting ialah klien perlu berusaha sedaya upaya
seandainya dia ingin hasil yang memuaskan. Klien tidak boleh berdiam sahaja
sambil mengimpikan satu kehidupan yang berkesan dan memuaskan.
Membimbing Klien
Mencari dan Memupuk Sumber Dalaman
Kaunseling menyedarkan klien bahawa setiap manusia mempunyai
kelebihannya tersendiri. Klien sering tidak mempedulikan sumber dalaman yang
dimilikinya dan seterusnya mengakibatkan situasi helplessness. Klien yang
menggunakan sumber dalaman akan berasa bahawa dia boleh mengawal perjalanan
hiupnya (setakat yang termampu olehnya).
Mempertingkatkan
Kemampuan Klien Membuat Keputusan
Klien sering mengelakkan diri daripada membuat keputusan.
Ini kerana tugas dan proses membuat keputusan bukanlah perkara yang menyeronokkan
atau menyenangkan. Banyak masalah timbul kerana klien tidak memberi kata putus.
Kaunselor membimbing klien membuat keputusan. Klien akan menimbang sendiri
beberapa keputusan. Keputusan yang matang memerlukan klien mengambil kira
faktor pengorbanan peribadi, masa, tenaga, wang ringgit dan sebagainya (George
& Cristiani, 1990). Klien juga akan diajar bagaimana menggunakan sumber
yang wujud dalam persekitaran untuk membuat keputusan yang baik.
Membantu Klien
Mengurus Masalah yang ‘Belum Selesai’ dalam Hidupnya
Memang benar tidak semua manusia akan mengalami masalah
seandainya konflik yang berlaku pada masa dahulu tidak diatasi. Namun,
kemungkinan besar wujud keadaan di mana kelemahan seperti kekeliruan,
kerunsingan, kemarahan dan salah faham lahir kerana konflik (sama ada kecil
atau besar) yang berlaku pada masa dahulu perlu dilihat kembali, diatasi atau
dihadapi. Tugas kaunselor di sini adalah untuk membimbing klien melalui proses
ini.
JENIS-JENIS
KLIEN
Klien yang dirujuk
Referral klien didefinisikan sebagai tindakan memindahkan
klien seseorang itu kepada orang lain sama ada disekolah atau luar sekolah.
Disetting sekolah, klien yang dirujuk biasanya ialah pelajar yang biasanya
memerlukan kaunseling untuk berjumpa dengan kaunselor sekolah. Kaunselor akan
membantunya mencapai kefahaman tentang tingkah lakunya dan tanggungjawab
terhadap tingkah lakunya dirinya serta mengawal diri sebelum masalah bertambah
rumit (Salleh Lebar,1993).
Didalam beberapa keadaan tertentu, seseorang kaunselor itu
tidak berupaya untuk memberi bantuan yang sewajarnya kepada klien. Maka dalam
keadaan begini, kaunselor boleh memindahkan klien kepada seseorang kaunselor
atau pakar lain untuk mendapatkan bantuan yang relaven. Klien jenis ini tergolong
didalam klien yang dirujuk (Salleh Lebar,1993).
Klien suka rela
Klien suka rela ialah individu yang rela dating sendiri
untuk mendapatkan khidmat bantuan daripada kaunselor. Klien jenis ini tahu akan
tujuannya menemui kaunselor kerana ia sedar yang ia mengalami perasaan yang
gelisah, curiga, kusut dan tiada tempat lain untuk meluahkan segala masalahnya.
Ia memerlukan bantuan daripada seseorang yang dianggap boleh memahami dan
mengambil berat terhadap apa yang terpendam dalam hatinya. Klien ini sanggup
membuka rahsia mengenai diri dan perasaannya. Klien ini juga sangat berharap
kaunselor dapat membantunya untuk menyelesaikan masalah (Tryon,2002).
Klien yang datang secara suka rela akan mendapat faedah yang
maksima selepas kaunseling kerana ia tahu akan tujuannya menemui kaunselor
serta berada dalam keadaan bermotivasi (Mansur Abdullah,1993).
Klien enggan
Klien enggan biasanya terdiri daripada individu yang dirujuk
oleh orang ketiga untuk mendapatkan kaunseling. Klien yang enggan ini boleh
didapati dalam dua ciri utama iaitu klien yang tidak rela (reluctant) dan klien
yang menentang (resistant) (Mansur Abdullah,1993).
Klien yang tidak rela
( Reluctant )
Klien reluctance adalah seorang klien yang dirujuk oleh
pihak ketiga dan klien jenis ini kerap tidak bermotivasi untuk ditolong,
berubah atau menerima bantuan daripada kaunselor. Kebanyakkan pelajar-pelajar
sekolah dan mahkamah merujukkan kliennya adalah satu contoh yang baik. Mereka
ini tidak berkeinginan untuk berada dalam sesi kaunseling, bercakap keseorangan
tentang dirinya. Kebanyakkan klien reluctance menamatkan sesi kaunselingnya
pada masa-masa yang tidak sepatutnya dan memberitahu bahawa mereka tidak
berpuas hati dengan proses-proses yang dilakukan (Tryon,2002).
Klien jenis ini ialah klien yang jika diberi pilihan akan
berasa tidak rela untuk berjumpa kaunselor. Keengganan klien tidak rela ini
boleh dikenal melalui gerak geri badan serta tingkah lakunya semasa berhadapan
dengan kaunselor yang dipamerkannya sama ada secara ‘ verbal ’ atau ‘ non
verbal ’. Klien jenis ini boleh dikendalikan dengan kaunselor menerangkan
kepada klien tentang kepentingan proses kaunseling dan membantunya menyedari
apa yang boleh diperolehi daripada kaunseling diperingkat awal pertemuan lagi
(Mansur Abdullah,1993).
Klien yang menentang
( Resistent )
Klien resistance adalah seorang klien dalam kaunseling yang
mana mereka ini tidak sudi atau menentang untuk kepada perubahan. Kebanyakan
individu mungkin bersifat dengan aktif untuk membuat sesi kaunseling tetapi
tidak berkeinginan untuk pergi untuk melalui kepayahan yang mana itu adalah
satu tuntutan untuk berubah. Sebaliknya, klien akan berpaut atau lekat kepada
kepastian tingkah laku semasa walaupun apabila kebanyakan tingkahlaku adalah
menghasilkan tingkah laku sebaliknya dan tidak berfungsi dengan baik.
Sesetengah klien resistance enggan untuk membuat keputusan, cetek dalam deal
dengan masalanya dan mengambil apa-apa tindakan untuk menyelesaikan masalahnya
dendan kata lain, klien melakukan apa yang kaunselor cakap. Ciri-ciri resistant
ini merujuk kepada halangan yang diwujudkan oleh klien yang boleh menyekat atau
menghalang proses kaunseling untuk terus berjalan lancar. Resistant ini juga
merujuk kepada klien yang tidak mahu menerima perubahan (Gladding, 2000).
Ahli-ahli teori dalam kaunseling dan psikoterapi mempunyai
pandangan yang berbeza mengenai kluien resistance. Didalam perspektif
psikodinamik, mereka melihat klien resistance sebagai satu cara menghalang
personaliti yang tidak sedar menjadi sedar. Resistance jenis ini merupakan
resistance intrapsikik dalam diri individu. Ia berlaku apabila klien menahan
dirinya daripada dorongan yang bertentangan atau ketika berhadapan dengan
konflik dalaman (Hough,2002).
Sebagai contoh; seorang suami yang ingin berkahwin dua. Dia
akan mengatakan bahawa; “ dia tidak mahu untuk menceraikan isterinya sebab dia
masih lagi sayang terhadap isterinya tetapi dalam masa yang sama dia mahu
berkahwin dengan perempuan lain ”. Disini telah wujud satu keadaan
ketidaksamaan dalam diri klien yang menjadi konflik kepadanya.
Secara umumnya, tingkah laku klien resistance boleh
menggagalkan proses kaunseling. Dalam situasi berhadapan dengan klien
resistance, kaunelor perlu bijak menggunakan kaedah-kaedah tertentu (Mansur
Abdullah,1993). Beberapa contoh tingkah laku klien resistance yang biasa
dihadapi oleh kaunselor ialah ;
- · Klien enggan bercakap
- · Klien tidak memberi kerja sama
- · Klien tidak menepati janji
- · Klien terlalu kerap menggunakan helah bela diri
- · Klien memanipulasikan kaunselor
- · Klien mengubah atau tidak menepati matlamat awal
- · Klien lambat datang ke sesi kaunseling.
Menurut Sack (1988) didalam buku Counseling a comprehensive
profession, yang paling banyak atau sering kali klien jenis resistance cakap
dengan kenyataan yang mudah iaitu “ saya tidak tahu ”. Tindakbalas seperti ini
akan menyebabkan kaunselor susah untuk bergerak pada peringkat seterusnya
(Gladding, 2000).
Otani (1989) didalam buku Counseling a comprehensive
profession, mencadangkan empat kategori untuk klien resistance : amount of
verbalization, content of message, style of communication and attitude toward
kaunselor and counseling session. Sebanyak 22 bentuk klien resistance termasuk
didalam kategori ini (Gladding, 2000).
No comments:
Post a Comment