PERANAN KAUNSELING DALAM
KES-KES KEKELUARGAAN
3.1 PENDAHULUAN
Manusia sentiasa akan
menghadapi pelbagai masalah yang berbentuk cabaran atau dugaan di dalam
kehidupan seharian mereka sama ada berkaitan dengan diri sendiri atau
melibatkan individu lain dari pelbagai bidang dalam aktiviti harian seperti
dalam bidang kerjaya, kemasyarakatan, pendidikan, perkahwinan atau
kekeluargaan. Pelbagai cabaran dan dugaan yang dihadapi memerlukan kekuatan dan
keyakinan diri yang tinggi untuk menempuhinya. Kadangkala terdapat individu
yang tidak mampu untuk menghadapi segala masalah yang menimpa seorang diri dan
boleh mengakibatkan masalah menjadi terus berpanjangan. Semua ini memerlukan
sikap keprihatinan semua pihak dalam masalahnya agar tidak berlarutan.
Mereka memerlukan
bimbingan dan bantuan daripada orang lain untuk menyelesaikan masalah yang
mereka hadapi atau sekurang-kurangnya seseorang yang boleh menjadi pendengar
untuk meluahkan masalah yang dialami. Dalam bab ini, penyelidik membicarakan
mengenai proses perlaksanaan atau bagaimana pengendalian sesuatu sesi
kaunseling itu dilakukan. Di samping itu juga, penyelidik turut menjelaskan
teknik dan kemahiran kaunseling serta etika kaunselor bagi memastikan proses
kaunseling berjalan dengan lancar serta berkesan dan pihak yang bertikai
berpuas hati dengan keputusan yang dibuat berdasarkan persetujuan kedua belah
pihak.
3.2 PROSES KAUNSELING DI
UNIT PERUNDANGAN KELUARGA PEJABAT AGAMA ISLAM DAERAH HULU LANGAT
Banyak faktor yang telah
mempengaruhi keberkesanan sesuatu perkara, tidak terkecuali di dalam sesi
kaunseling. Prosedur yang telah ditetapkan akan menjamin perkhidmatan yang
terbaik untuk kepentingan bersama. Khidmat kaunseling di unit Perundangan
Keluarga (UPK) adalah suatu program yang disediakan kepada pasangan suami
isteri yang mengalami konflik dalam rumahtangga di daerah Hulu Langat,
Selangor. Selain daripada itu, khidmat kaunseling ini disediakan kepada semua
pasangan suami isteri yang bermastautin dalam daerah Hulu Langat, Selangor.
Khidmat kaunseling ini disediakan kepada semua pasangan yang bermasalah, yang
datang membuat pengaduan di UPK pada setiap hari bekerja iaitu dari hari Isnin
hingga hari Jumaat dalam waktu pejabat kecuali hari Ahad dan cuti umum.
Secara umumnya, dalam
usaha mencari jalan penyelesaian bagi mana-mana konflik atau permasalahan,
kaunselor akan memanggil kedua-dua belah pihak dan mendapatkan segala maklumat
yang diperlukan. Selepas itu, kaunselor akan mengkaji secara mendalam dan menggariskan
beberapa tindakan yang perlu. Bahagian UPK telah menggariskan beberapa langkah
dan proses yang perlu dilalui oleh klien untuk mendapatkan perkhidmatan yang
disediakan. Begitu juga dengan para pegawai dan kakitangannya yang perlu
melakukan tugas mengikut manual tugasan yang telah ditentukan. Langkah-langkah
tersebut ialah:-
3.2.1 Borang Aduan
Di Unit Perundangan
Keluarga, langkah awal adalah dari pihak klien itu sendiri, iaitu klien akan
mengisi borang aduan khas yang disediakan oleh Unit Perundangan Keluarga.
Maklumat-maklumat yang dikehendaki adalah meliputi butiran diri pihak yang
mengadu dan yang kena adu, seperti nama, alamat, nombor kad pengenalan, taraf
pendidikan, bilangan anak dan sebagainya. Beberapa dokumen penting perlu
disertakan iaitu salinan kad pengenalan dan salinan sijil nikah atau sijil
rujuk. Pengadu juga perlu menyatakan masalah yang dihadapi di dalam ruangan
yang telah disediakan di dalam borang. Selepas itu pengadu dikehendaki
menandatangani borang tersebut sebalum diserahkan kepada kaunselor atau
mana-mana wakil kaunselor.
3.2.2 Proses Panggilan
Borang yang telah
diterima oleh kaunselor akan disemak untuk tandatangan pengadu, kemudian akan
direkodkan ke dalam Buku Daftar Aduan (BDA). Kaunselor akan meneliti dan
mengenal pasti masalah pengadu atau klien itu berdasarkan kenyataan pengadu di
ruangan yang telah disediakan. Setelah itu, satu fail akan dibuka sementara
menetapkan tarikh panggilan. Kaunselor akan mencatatkan butiran penting pengadu
seperti nama, alamat, masalah, cadangan dan tindakan atau sebarang catatan yang
berkaitan. Panggilan akan dibuat dalam tempoh 14 hari dari tarikh fail dibuka.
3.2.3 Menghantar Surat
kepada Pengadu dan Pasangan Pengadu
Surat panggilan akan
dihantar kepada Pihak Yang Mengadu (PYM) dan Pihak Yang Kena Adu (PKA) atau
boleh juga dihubungi melalui telefon. Tujuan surat panggilan dihantar adalah
sebagai peringatan dan undangan kepada mereka yang menghadiri sesi kaunseling
pada tarikh dan masa yang telah ditetapkan.
3.2.4 Sesi Kaunseling
Sesi kaunseling akan
dijalankan berdasarkan tarikh yang telah ditetapkan. Sekiranya salah seorang
daripada PYM atau PKA atau kedua-duanya tidak dapat hadir dengan sebab,
kaunselor akan menetapkan semula temujanji pada tarikh yang lain. Jika
kedua-duanya tidak hadir untuk sesi kaunseling tanpa sebarang sebab, kes akan
dianggap selesai selepas enam bulan dan fail akan ditutup.
Sekiranya kedua-duanya
hadir di dalam sesi kaunseling yang telah ditetapkan, sesi kaunseling akan
dijalankan mengikut garis panduan khidmat nasihat dan arahan kerja yang telah
digariskan. Menurut Akmala Md. Amin (2008), ketika membuat pertemuan dengan
klien dalam sesi, pegawai yang bertugas akan memberi penerangan dahulu
sejauhmana klien faham apa makna kaunseling dan rundingcara agar klien tidak
salah anggap apabila klien datang sesi kaunseling atau rundingcara atau khidmat
nasihat. Apabila klien sudah tahu perjalanan itu dinamakan kaunseling atau
tidak, barulah pegawai yang bertugas akan memulakan sama ada rundingcara atau
kaunseling.
Apabila kes-kes yang
dikendalikan dapat diselesaikan, maka fail tersebut akan ditutup. Namun begitu
seandainya kaunseling atau nasihat yang dibuat menemui jalan buntu, maka kes
tersebut dirujuk kepada Pendaftar Nikah Cerai dan Rujuk (PNCR). Sebarang tindakan
yang dilakukan adalah bergantung kepada keputusan atau rumusan perundingan yang
dibuat berdasarkan persetujuan klien. PNCR akan mengarahkan semula kaunselor
untuk tindakan semula sekiranya rumusan kaunseling telah dibuat.
Menurut Akmala Md. Amin
(2008) lagi, dalam kes yang memerlukan sesi ulangan, terdapat juga klien yang
datang dan enggan datang. Kadangkala dalam satu keadaan, klien mempelihatkan di
dalam sesi pertama bahawa mereka tidak akan datang, atau mereka mengemukakan
alasan-alasan tertentu. Apabila berlaku perkara sedemikian, Unit Perundangan
Keluarga meanggap mereka yang enggan datang ini mugkin sudah damai kerana
sekiranya mereka tidak lagi berdamai dan tidak boleh menyelesaikan masalah buat
sementara waktu, mereka akan datang juga mendapatkan khidmat bantuan di UPK,
PAID Hulu Langat.
3.2.5 Penutupan Fail
Sekiranya hasil
kaunseling merumuskan kes tersebut dapat didamaikan atau diselesaikan, fail kes
hendaklah ditutup atau ditangguhkan persetujuan klien. Dan sekiranya hasil
rundingan merumuskan kes tersebut perlu dipanjangkan ke mahkamah, PNCR akan
mengarahkan kaunselor menaipkan satu laporan kaunseling untuk pemohon
mendaftarkan kesnya ke mahkamah. Ia akan dibuat dan diserahkan kepada klien
untuk didaftarkan ke mahkamah mengikut permohonan mereka.
Melalui proses-proses
yang telah disebutkan, sebenarnya, kejayaan sesuatu sesi kaunseling banyak
bergantung kepada komitmen pelanggan iaitu PYM dan PKA. Tiada sebarang tindakan
yang boleh dikenakan terhadap mana-mana pihak terutamanya PKA sekiranya ingkar
atau enggan hadir untuk sesi kaunseling. Ini disebabkan kehadiran klien untuk
mendapatkan perkhidmatan adalah secara sukarela dan atas inisiatif sendiri.
Perkhidmatan bergantung kepada situasi klien antaranya menggariskan bahawa
tujuan kaunseling adalah untuk mengembangkan kemahuan dan keinginan seseorang
mencari manfaat dan meninggalkan yang mudarat menerusi penyuluhan dan usaha
yang meyakinkan. Sebagai seorang kaunselor Muslim, kaunselor akan memberi
kaunseling sesuai dengan hukum Syariah dan bidang kuasa yang diberikan
kepadanya.
3.3 LATAR BELAKANG
PEGAWAI PERUNDING KELUARGA DAN PASANGAN BERMASALAH DI PAID HULU LANGAT
Di Unit Perundangan
Keluarga, PAID Hulu Langat, kebanyakan pegawai yang ditugaskan mengendalikan
urusan di bahagian ini adalah termasuk memberikan perkhidmatan kaunsling
khidmat nasihat kepada klien. Kajian ini mendapati mereka mempunyai latar
belakang dan pengalaman serta keterlibatan kaunseling yang berbeza. Manakala
pasangan yang mendapatkan perkhidmatan kaunseling di bahagian ini juga
mempunyai latar belakang yang berbeza.
3.3.1 Pegawai Perunding
Keluarga
Kajian ini mendapati
bahawa pegawai perunding keluarga di PAID Hulu Langat adalah berlatar
belakangkan pendidikan agama, malah pegawai tersebut mempunyai kelayakan
akademik sebagai pemegang ijazah dalam jurusan Syariah di universiti tempatan
dan universiti al-Azhar, Mesir.. Selain itu, ada di antara mereka yang mendapat
pendidikan dalam bidang Bimbingan dan Kaunseling di peringkat Ijazah Sarjana.
Kelayakan mereka ini bersesuaian dengan tugas mereka yang mengetahui hukum
syarak dalam bidang kekeluargaan.
Selain itu, pegawai
perunding keluarga juga mempunyai pengalaman berkaitan bimbingan dan kaunseling
semenjak bekerja di PAID Hulu Langat melalui program, kursus dan seminar kaunseling
yang diikuti. Malah ada di antara mereka yang menjadi penceramah bagi Kursus
Pra Perkahwinan yang dianjurkan oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS). Ini
membuktikan bahawa pegawai perunding keluarga di bahagian ini merupakan seorang
yang berpengalaman dalam bidang kaunseling.
3.3.2 Pasangan
Bermasalah
Kebanyakan pasangan
suami isteri yang bermasalah yang datang mendapatkan perkhidmatan kaunseling
terdiri daripada pelbagai golongan dan lapisan umur. Ada di kalangan mereka
yang berstatus datuk (VIP) atau golongan atasan dan ada juga pasangan
bermasalah yang tidak bekerja iaitu menganggur. Selain itu, pasangan bermasalah
ini, ada yang terdiri daripada pasangan yang baru berkahwin dan yang sudah lama
berkahwin. Perkhidmatan kaunseling ini terbuka kepada semua pasangan yang
bermasalah tanpa mengira darjat dan umur.
3.4 PUNCA KONFLIK RUMAH
TANGGA PASANGAN SUAMI ISTERI
Terdapat pelbagai jenis
masalah yang selalu diadukan oleh pasangan bermasalah di PAID Hulu Langat.
Antaranya ialah poligami, tiada nafkah batin, campur tangan pihak ketiga, tiada
persefahaman, penagih dadah, hubungan sulit, nusyuz dan sebagainya. Menurut
Akmala Md. Amin, kes nusyuz adalah paling banyak di Selangor, tidak kurang juga
kes isteri yang main kayu tiga.
Punca-punca yang selalu
menimbulkan konflik rumah tangga yang sering diadukan ke mahkamah-mahkamah
syariah ialah seperti:
i.
Campur tangan mertua
ii.
Sikap suami yang bengis
iii.
Suami atau isteri yang
suka berfoya-foya
iv.
Isteri yang terlalu
cemburu
v.
Suami yang mempunyai
hubungan dengan wanita lain
vi.
Suami yang tidak mampu
memberi nafkah
vii.
Perzinaan
viii.
Ketidakseimbangan dalam
kemampuan seksual
ix.
Isteri enggan dimadukan
x.
Isteri mandul
Dapat dilihat di antara
masalah yang sering dihadapi oleh pasangan yang berumahtangga hingga boleh
menyebabkan berlakunya dapat dibahagikan kepada empat bahagian iaitu:
a)
Ekonomi
b)
Peribadi (emosi dan
fizikal)
c)
Seks
d)
Sosial
3.4.1 Ekonomi
Di samping memenuhi
keperluan psikologi, perkahwinan juga mestilah memenuhi keperluan ekonomi.
Dengan kata lain, di samping memberi kasih sayang kepada isteri, seorang suami
juga berkewajipan memberi nafkah kepada isteri dan anak-anaknya. Terdapat
beberapa masalah dari aspek ekonomi yang sering mencetuskan masalah rumahtangga
seperti:
i.
Suami yang sememangnya
tidak mampu menyediakan nafkah yang mencukupi.
ii.
Suami yang sengaja cuai
memberi nafkah yang mencukupi
iii.
Sikap isteri yang
sentiasa meminta sesuatu yang sememangnya tidak dapat diadakan oleh suami.
iv.
Sikap suami yang memeras
harta isteri
v.
Jika kedua suami isteri
sama-sama bekerja, terdapat pula sikap berkira di antara keduanya di dalam
menguruskan ekonomi rumahtangga. Firman Allah :
Maksudnya:
“ Hendaklah orang yang
mampu memberi nafkah menurut kemampuannya. Dan orang yang disempitkan rezekinya
hendaklah memberi nafkah dari harta yang diberikan Allah kepadanya. Allah tidak
memikulkan beban kepada seseorang melainkan apa yang Allah berikan kepadanya.
Allah telah akan memberikan kelapangan sesudah kesempitan.”
3.4.2 Peribadi (emosi
dan fizikal)
Apa yang dimaksudkan
dengan masalah yang berpunca dari peribadi ialah masalah yang melibatkan sikap
fizikal dan emosi seseorang suami atau isteri.umpamanya masalah kesihatan
fizikal suami atau isteri yang menghidapi penyakit yang tidak membolehkannya
mencari nafkah atau melayani isterinya. Begitu juga dengan isteri yang
terlantar sakit atau tidak dapat melahirkan zuriat. Manakala masalah emosi pula
seperi sikap suami yang panas baran, pemarah atau mempunyai kebiasaan melakukan
kekerasan fizikal terhadap isteri. Atau terdapat juga keadaan dimana isteri
mengalami masalah emosi seperti garang atau terlalu cemburu.
Di dalam suatu kes yang
pernah berlaku, si suami terlalu cemburu dan tidak mempercayai pihak isteri
kerana isteri mempunyai hubungan yang karib dengan teman lelaki sepejabatnya.
Dia telah dua kali menceraikan isterinya. Apabila dianalisa tentang latar
belakangnya ternyata pihak suami telah mengalami satu trauma kesan dari
perkahwinan ibu bapanya yang hancur dan begitu juga dengan perkahwinan
saudara-saudara perempuan yang lain.
3.4.3 Seksual
Suami isteri adalah
individu asas dalam unit keluarga yang baru terbentuk. Hubungan yang terjalin
ini akan membentuk corak interaksi dan hidup dalam keluarga. Hubungan rutin dan
layanan akan mencorakkan cara hidup keluarga kelak. Oleh itu suami isteri perlu
membentuk hubungan dan memberi layanan yang sempurna. Menurut Ustazah Robiah
(2003) permasalahan yang berlaku ialah semakin lama tempoh perkahwinan semakin
kurang layanan dan semakin hilang nikmat hubungan suami isteri.
Lazimnya masalah ini
terjadi kerana ketidakseimbangan dalam aktiviti seksual. Pertama suami atau
isteri mempunyai keinginan seksual yang terlalu kuat atau sebaliknya suami
terlalu dingin atau sememangnya telah hilang keupayaan seksualnya. Kedua,
kejahilan atau kurang pengetahuan untuk mencapai kepuasan seksual sehingga
menganggap pasangannya kurang mampu untuk melayaninya. Ketiga, suami mempunyai
sikap suka melakukan hubungan seksual secara kasar atau luar biasa. Dan
keempat, suami atau isteri mempunyai hubungan seksual dengan orang lain.
3.4.4 Sosial
Aspek sosial yang
seringkali mencetuskan konflik dalam rumahtangga merangkumi hubungan sosial di
kalangan ahli keluarga dan hubungan sosial dengan orang lain. Konflik
rumahtangga yang melibatkan hubungan di kalangan ahli keluarga terjadi apabila
menantu enggan menghormati mertua dan tidak mesra dengan saudara mara. Begitu
juga konflik boleh berlaku jika ibu bapa tidak begitu mesra dengan anak-anak.
Malahan lebih buruk lagi
jika tidak terdapat kemesraan antara kedua suami isteri. Umpamanya pihak suami
selalu memikirkan soal pekerjaannya sehingga tidak ada masa yang terluang untuk
dihabiskan bersama-sama isteri dan anak-anaknya.Manakala hubungan yang
melibatkan orang lain di luar hubungan kekeluargaan berlaku apabila suami atau
istari mempunyai hubungan kasih dengan orang lain atau telah melakukan
perzinaan. Begitu juga dengan sikap suami atau isteri yang suka berfoya-foya.
Terlalu banyak faktor
atau punca yang boleh mencetuskan konflik. Menurut Abdullah Hassan dan Ainon
Muhd, isu yang paling kerap mencetuskan konflik ialah gaya komunikasi, seks,
cemburu, kerja-kerja rumah dan wang. Ia juga berlaku dalam empat keadaan iaitu:
a)
Apabila satu pihak
mengkritik pihak yang lain
b)
Apbila satu pihak
membuat permintaan yang tidak patut
c)
Apabila satu pihak sudah
lama menyimpan rasa sakit hati
d)
Apabila satu pihak
berasa dirinya dianggap remeh dan tidak dihargai
Semua faktor di atas
boleh mencetuskan konflik yang lebih serius malahan boleh menyebabkan
perceraian. Selain itu, punca lain yang boleh menimbulkan konflik rumahtangga
ialah campur tangan mertua, suami bersikap kasar, suami curang, tidak
bertanggungjawab, tidak adil dalam berpoligami dan sebagainya.
3.5 HASIL KAJIAN
Berdasarkan kepada
punca-punca perceraian di atas ia pasti membawa kesan yang mendalam dalam jiwa dan
kehidupan pasangan yang telah bercerai tersebut khususnya kepada kesejahteraan
psikologi mereka. Kesejahteraan psikologi yang berubah adalah dari sudut
fizikal, emosi dan sikap, seterusnya ia membawa perubahan kepada psikologi yang
tidak baik seperti tekanan dan ia berbeza mengikut tahap umur dan jantina.
Perubahan fizikal adalah
seperti sakit, terlalu kurus atau gemuk, hilang keceriaan diri, lesu atau
letih, terlalu atau tidak langsung berhias, agresif, suka mengelamun, sering
lupa dan mengasingkan diri. Perubahan emosi pula adalah seperti terlalu
cemburu, sedih dan sensitif, terlalu gembira atau riang, ego dan mementingkan
diri, kemurungan dan bimbang. Perubahan sikap pula adalah seperti cepat marah,
mudah bosan, tidak mampu mengendalikan urusan rutin dan bersikap negatif.
Kesan tekanan terbahagi
kepada dua iaitu kesan positif dan kesan negatif. Kesan positif ialah menjadi
sumber motivasi diri, berlaku perubahan yang positif pada diri, kecemerlangan
diri meningkat, kuat berusaha, merasakan persaingan pada diri dan menimbulkan
keyakinan pada diri. Manakala kesan negatif ialah prestasi menurun dari segi
kerjaya, penampilan dan kesihatan, resah gelisah, hilang kesabaran diri, rasa
bersalah, rendah diri dan sensitif serta hilang pertimbangan diri.
Faktor umur boleh juga
dikatakan memainkan peranan utama dalam konteks stability rumahtangga kerana
suami atau isteri yang berumur terlalu muda selalunya mudah terdedah kepada
konflik rumahtangga. Perbezaan dari segi umur boleh membawa kepada perbezaan
dari segi risiko ke atas konflik dalam rumahtangga. Ini adalah kerana pasangan
suami isteri yang lebih berumur selalunya dipercayai lebih matang dan mempunyai
kestabilan dari segi emosi.
Konflik rumahtangga
kebanyakannya juga terjadi dalam masa 5 hingga 8 tahun pertama perkahwinan. Ini
kerana dalam tempoh yang singkat itu pasangan suami isteri masih dalam proses
penyesuaian diri sama ada dalam konteks personality, sikap dan tingkah laku
masing-masing. Berdasarkan Journal of Marriage and Family, masalah perceraian ini
lebih melemahkan kesejahteraan psikologi kedua-dua pasangan terutamanya kepada
wanita yang bercerai muda. Manakala lelaki pula akan cuba untuk melupakan
masalah mereka dengan cara mengambil alkohol secara berlebihan.
Berdasarkan kepada hasil
kajian yang telah diperbincangkan di atas, terdapat beberapa cara untuk
menghadapi gejala perceraian tersebut seperti melalui kaunseling keluarga
sebagai dasar untuk menyelesaikan masalah. Cara ini digunakan sama ada di Barat
dan di Negara Islam Cuma yang membezakannya hanyalah dari sudut matlamat dan
pelaksanaannya.
3.6 FAKTOR YANG
MEMPENGARUHI KEJAYAAN PROSES KAUNSELING
Kejayaan proses
kaunseling dalam kajian ini adalah diukur berdasarkan kepada sejauhmana suami
isteri yang mendapat perkhidmatan kaunseling di UPK, PAID Hulu Langat bersetuju
untuk berdamai setelah sesi kaunseling berakhir sedangkan kuasa atau hak untuk
bercerai atau berdamai banyak terletak di tangan suami. Ini adalah kerana dari
segi syarak, hak untuk menjatuhkan cerai, diberi kuasa kepada suami.
Oleh itu, walaupun
golongan isteri lebih tinggi peratusnya mengambil inisiatif untuk mencari jalan
penyelesaian dan perdamaian bagi menyelamatkan sebuah rumahtangga yang telah
dibina, namun jika suami tidak mahu kerjasama dan ingin bercerai maka terjadi juga
perceraian. Keputusan yang dibuat oleh suami untuk bercerai dan tidak mahu
untuk berdamai akan menjadikan proses kaunseling yang diberikan oleh UPK, PAID,
Hulu Langat tidak berjaya.
Antara faktor penting
yang memberi pengaruh besar terhadap kejayaan proses kaunseling ialah faktor
pendidikan pengadu dan pasangannya serta faktor anak.
3.6.1 Faktor Pendidikan
Pengadu dan Pasangannya
Dalam konteks yang lebih
luas, pendidikan adalah satu kegiatan dalam proses sosialisasi. Orang yang
lebih tinggi pendidikannya selalunya telah melalui proses sosialisasi yang
lebih lengkap. Individu yang melalui proses sosialisasi yang lebih lengkap
mampu menjadi manusia yang sempurna pula selalunya tidak cemderung menimbulkan
masalah kepada orang lain. Walaupun ada konflik rumahtangga yang timbul,
individu berpendidikan akan mudah mengambil jalan penyelesaian kerana mereka
boleh berfikir tentang baik atau buruk sesuatu kejadian khususnya jika berlaku
perceraian.
Selain itu, mampu
bertindak selaras dengan kehendak dan jangkaan masyarakat. Dalam jiwanya
terdapat ciri-ciri tanggungjawab, sabar, rajin, jujur, amanah dan pelbagai
ciri-ciri positif yang lain. Apabila sesorang itu mempunyai ciri-ciri tersbut,
maka perilakunya semasa berinteraksi dengan orang lain akan selaras dengan jangkaan
kebanyakan ahli masyarakat lain. Kesabaran, kejujuran serta amanah merupakan
satu gerak kuasa yang ada dalam diri manusia yang boleh mewujudkan persefahaman
dan mengurangkan konflik. Interaksi individu yang mempunyai sifat-sifat ini
dengan orang lain boleh mewujudkan persefahaman. Dalam konteks rumahtanga,
individu seperti ini tidak banyak menimbulkan konflik. Apabila tiada konflik
dalam rumahtangga, maka rumahtangga mereka akan menjadi aman.
Individu yang
berpendidikan mudah menerima idea atau nasihat jika didapati ia berguna dalam
kehidupannya. Mereka selalunya meangap idea atau nasihat orang lain sebagai
perangsang kepada mereka untuk mengubah diri dan keluarga. Individu yang kurang
pendidikan pula selalunya tidak mudah menerima idea atau nasihat orang lain
walaupun nasihat tersebut adalah berguna untuk mereka. Mereka bersikap pasif
untuk menghadapi perubahan. Keadaan ini menyebabkan proses kaunseling lebih
berjaya di kalangan pasangan yang mempunyai pendidikan tinggi.
3.6.2 Faktor Anak
Anak merupakan anugerah
Allah yang tiada nilainya bagi pasangan suami isteri. Ramai kalangan pasangan
suami isteri bersetuju bahawa kehadiran anak akan memberikan sinar kebahagiaan
ke dalam rumahtangga. Anak dan ibu bapa saling memerlukan di antara satu sama
lain dan masing-masing perlu memahami perasaan serta tanggungjawab mereka
dengan lebih jelas lagi. Ia bukanlah suatu yang mudah. Malah sebelum mendirikan
rumahtangga, pasangan yang bakal menjadi ibu bapa perlu ada ilmu tentang
keibubapaan supaya institusi perkahwinan itu dapat mencapai fungsi yang
diharapkan oleh individu dan masyarakat.
Ibu bapa sebagai
pemegang amanah daripada Allah adalah berkewajipan untuk mendidik anak-anak
mereka tentang pelaksanaan ibadat sejak mereka kecil lagi. Anak boleh dijadikan
sebagai tempat bergantung apabila mereka mencapai umur tua. Sekiranya
perkahwinan mereka tidak dikurniakan anak, mereka merasa seolah-olah
perkahwinan mereka tidak sempurna. Anak dianggap sebagai penyeri rumahtangga.
Tanpa anak rumahtangga kurang menarik.
Anak-anak adalah penting
kepada ibu bapa apabila mereka telah mati. Anak yang soleh dapat membantu ibu
bapa mereka di alam kubur dengan doa mereka. Oleh kerana anak adalah penting
khususnya dari segi didikan, asuhan dan kasih sayang maka jika terjadi konflik
dalam rumahtangga maka suami isteri yang berfikir tentang masa depan anak-anak
mereka tidak mudah untuk bercerai.
3.7 KEMAHIRAN DAN TEKNIK
KAUNSELING
Kemahiran dan teknik
kaunseling merupakan cara kaunselor melayan dan berinteraksi dengan klien yang
datang mendapatkan perkhidmatannya. Kaunselor akan menggunakan teknik dan
kemahiran yang difikirkan sesuai dan berkesan. Kedua-dua faktor ini akan
memberikan keyakinan yang lebih kepada kaunselor dan juga klien. Di mana
kaunselor yang mempunyai kemahiran berupaya mempamerkan kematangan di dalam
memberikan perkhidmatan dan seterusnya memberikan keyakinan untuk klien
mendapatkan khidmat daripadanya. Selain daripada itu, kemahiran dan teknik
kaunseling akan memudahkan kaunselor mengendalikan sesi kaunseling serta dapat
meminimakan kemungkinan melakukan kesilapan semasa mengedalikannya.
Memandangkan kemahiran
dan teknik kaunseling memberikan sumbangan yang besar di dalam profesion
kaunseling, kaunselor sewajarnya menguasai kedua-dua bidang ini. Teknik dan
kemahiran yang digunakan dalam proses kaunseling merupakan strategi dalam
perhubungan kaunseling. Ia boleh berbentuk perlakuan dan juga gerak balas yang
memberitahu sesuatu kepada klien. Ia tidak berhubung rapat dengan teori
kaunseling, harus berbentuk fleksibel, teratur dan praktikal sesuai dengan
klien yang pelbagai ragam.
3.7.1 Kemahiran
Menghadapi klien
Kemahiran menghadapi
klien merupakan aspek penting dalam pengendalian kaunseling. Kemahiran dalam
bidang ini akan memudahkan kaunselor membentuk perhubungan yang mesra dengan
klien. Ia juga akan memberikan keyakinan kepada klien bahawa kaunselor boleh
menghormati orang lain. Dengan cara ini klien akan merasa yakin dirinya
diterima oleh kaunselor dengan baik tanpa sebarang prasangka, sebagaimana
firman Allah:
Maksudnya:
“Wahai orang yang
beriman, jauhilah kebanyakan sangka-sangka (dugaan-dugaan) terhadap orang,
kerana setengah sangkaan-sangkaan itu ialah dosa dan janganlah kamu
mencari-cari aib orang dan jangan pula setengah kamu mengumpat orang yang lain.
Sukakah salah seorang di antaramu memakan daging saudaranya yang telah
mati(bangkai)? Maka tentu kamu benci memakannya (sebab itu janganlah kamu
mengumpatnya). Takutlah kamu kepada Allah. Sesungguhnya Allah penerima taubat
lagi penyayang.”
Memberi perhatian merupakan
salah satu cara kaunselor mempamerkan dirinya secara fizikal atau psikologikal
kepada klien. Layanan yang berkesan akan melahirkan perkara-perkara berikut;
iaitu dapat memberitahu klien bahawa kaunselor bersama mereka dan meletakkan
kaunselor dalam situasi mendengar.
Terdapat pelbagai
kemahiran dan teknik kaunselor menghadapi kilen. Bagaimanapun sebagai seorang
kaunselor muslim yang berhadapan dengan klienmuslim dia perlu menghadapi
kliennya dalam suasana yang menggambarkan suasana Islam.
a) Memulakan dengan
salam dan bersalaman.
Memberi salam dan
bersalaman akan memudahkan kaunselor menjalinkan perhubungan yang mesra dan
membentuk pertalian persahabatan. Seterusnya akan memberikan keyakinan kepada
klien untuk bekerjasama dengan kaunselor dan memudahkan kaunselor melaksanakan
proses memberikan pertolongan. Cara ini bersesuaian dengan ajaran Islam yang
mengkehendaki setiap orang Islam memulakan percakapan atau perbincangan dengan
salam.
عن أبي هريرة أن رسول
الله صلى الله عليه وسلم قال : (( حق المسلم على المسلم ست )). قيل: ما هن؟ يا
رسول الله ! قال: إذا لقيته فسلم عليه. وإذا دعاك فأجبه. وإذا استنصحك فأنصح له.
وإذا عطس فحمد الله فسمته. وإذا مرض فمده. وإذا مات فاتبعه ))
Maksudnya:
Daripada Abu Hurairah,
dia berkata Rasulullah s.a.w bersabda: “ Hak seorang muslim ke atas seorang
muslim ada enam perkara”. Ditanyakan kepada Rasulullah: “Apakah perkara-perkara
tersebut?”. Baginda berkata: “Apabila berjumpa memberi salam, apabila dipanggil
hendaklah menyahut, apabila meminta nasihat hendaklah menasihatinya, apabila
bersin, hendaklah menyebut Alhamdulillah, apabila sakit hendaklah menziarahi
dan apabila mati iringilah ke kubur”.
b) Kedudukan kaunselor
dengan klien
Cara klien dan kaunselor
duduk semasa dalam sesi juga memberi kesan kepada proses kaunseling. Kedudukan
yang selesa dan bersesuaian dapat mempengaruhi perjalanan kaunseling. Oleh itu
dalam perlaksanan kaunseling, cara klien dan kaunseling duduk juga turut
diberikan perhatian kerana kedudukan dan gaya kaunselor menjadi perhatian
klien.
Cara kaunselor duduk
menyilang kaki atau berpeluk tubuh selalunya dirujukkan sebagai pengunduran
diri iaitu tidak mahu masuk campur atau bertanggungjawab terhadap masalah yang
diluahkan. Sebaliknya jika dia mendorongkan badan agak ke hadapan sedikit
menunjukkan kaunselor memberi perhatian kepada klien dan bersedia memberikan
perhatian kepada apa yang dikatakan atau diluahkan.
Kedudukan kaunselor
dengan klien seharusnya tidak ada penghalang seperti meja dan seumpamanya. Cara
duduk yang bersetentangan dan berhadapan merupakan yang terbaik kerana
kedudukan seperti ini dapat memberikan tumpuan yang sepenuhnya kepada kedua-dua
pihak. Bagaimanapun klien boleh memilih posisi kedudukannya mengikut
keselesaan.
Bagi sesi kaunseling
yang melibatkan berlainan jantina, suasana kedudukan kaunselor dengan klien
memerlukan susunan dan jarak yang formal. Selain daripada itu, adalah lebih
baik jika terdapat meja yang terletak di antara kedudukan kaunselor dengan
klien. Ini akan memberikan lebih keselesaan kepada mereka berdua. Semasa sesi
kaunseling dijalankan perlu ada seseorang yang menemani klien sekiranya
pasangannya tidak ikut serta. Cara ini bukan sahaja dapat mengelakkan tohmahan
bahkan tidak menyalahi hukum syarak.
c) Hubungan/ kontak Mata
Semasa bercakap, mata
kaunselor dengan mata klien hendaklah bertentangan. Ini menunjukkan kaunselor
mendengar percakapan klien dengan teliti dan ini menjadi penggerak kepada klien
untuk terus menceritakan masalahnya tanpa ragu-ragu. Sekiranya kaunselor
mendapati klien tidak begitu senang dengan cara bertentang mata kerana malu dan
seumpamanya, maka kaunselor boleh mengalihkan pandangan ke tempat lain sekali
sekala. Namun begitu, kaunselor tidak boleh mengalihkan terus pandangannya
kerana ini akan menghilangkan tumpuan dan menyebabkan dia tidak memahami
masalah yang disampaikan oleh klien.
d) Memahami Mesej Tanpa
Lisan
Selain daripada
mendengar dengan teliti percakapan klien, kaunselor juga perlu memberikan
tumpuan kepada tingkah laku tanpa lisan yang ditunjukkan oleh klien. Tingkah
laku tersebut mengandungi mesej tertentu yang perlu difahami oleh kaunselor.
Kegagalan kaunselor memahami mesej tersebut menjadikan proses kaunseling
semakin kurang berkesan bermula dari peringkat awal sesi lagi.
Memandangkan besarnya
peranan bahasa tanpa pertuturan dalam membantu kaunselor memahami masalah yang
dibentangkan oleh klien, kaunselor perlulah peka terhadap gerak geri klien.
Kemampuan kaunselor memahami mesej tersebut boleh mewujudkan gerak geri positif
daripada kliendan melahirkan sikap yang lebih terbuka serta kesedaran untuk
berkongsi masalah bersama-sama klien.
Terdapat banyak gerak
geri tanpa pertuturan yang lazim diperlihatkan oleh klien semasa sesi
kaunseling berjalan. Gerak geri dan tingkah laku klien memberikan mesej atau
makana tertentu kepada kaunselor. Berikut disenaraikan perlakuan atau gerak
geri klien serta mesej yang hendak disampaikan oleh mereka.
Jadual 3.6.1 : Perlakuan
dan Gerak Geri Tanpa lisan
Mata
Bola mata berair sedang
bermain dengan perasaan
Tidak berkelip-kelip
membayangkan pengalaman berlalu
Memandang ke lantai
sedang berfikir
Memandang ke dinding
membayangkan pengalaman lalu
Kerap berkelip-kelip
sedang sensitive
Pejam mata menahan emosi
marah, sedih dan takut
Memandang kaunselor
dalam keadaan sedar
Membeliakkan mata sedang
marah, geram
Mengesatkan mata
gangguan perasaan sebak
Suara
Kuat dan lantang marah,
geram, tidak puas hati
Perlahan sayu, kesal dan
sedih
Terputus-putus
sebak,sedih, menahan perasaan
Lambat sedang bermain
dengan perasaan
Tinggi marah, mengancam
Menggeletar menahan
perasaan marah, takut
Tersedu-sedu sedih,
pilu,sebak
Ketawa gembira, peril
Gagap perasaan
terganggu, ketakutan
Bunyi nafas panjang
tertekan
Senyap berfikir,
berkecamuk, terganggu
Pergerakan Anggota
Berpeluk tubuh belum
cukup relaks, belum selesa
Bersilang kaki belum
cukup relaks
Bersila panggung relaks
Condong ke belakang
kelesuan, perasaan terganggu
Condong ke hadapan
serius, memberi perhatian
Memicit jari cemas,
separuh sedar
Mengetap bibir menahan
marah, sedih, sayu
Mengetap gigi murah,
geram
Memandang ke siling
kecewa, bosan
Menggenggam tangan
geram, marah
Menggerakkan kaki
separuh sedar
Memegang tengkok bosan,
tidak selesa
Memegang kepala menyesal
Menggeleng kepala tidak
percaya, tidak setuju
Menutup mata tersangat
sedih, malu, menyesal
Mimik Muka
Senyum gembira, puas
hati, lega
Berkerut dahi bengang,
tidak setuju
Berkerut muka takut,
tidak puas hati
Tenang lega, sedar
Gamam terperanjat,
terkejut
Serius terancam,
tertekan, marah
Selamba terancam, bosan,
ingin berhenti
Kontak Mata
Kontak mata yang tepat
memberi perhatian, rela berkomunikasi dan rela
dan konsisten mencurah
perasaan
Kontak mata yang
terputus mahu mengalihkan tajuk perbincangan, menarik diri, malu, resah, tidak
selesa dan sangat hormat kepada kaunselor
Merenung sesuatu
mengingatkan sesuatu dan dalam keadaan kaku
Berkerut kening
kekeliruan, mengingati sesuatu
Mata yang kecil berada
dalam keadaan resah dan cemas
Mata yang basah dan
berair menunjukkan kesedihan, kehampaan atau mungkin juga kegembiraan
Mata yang bergerak-gerak
sedang memproses sesuatu, mengingati, merasa puas, mencurah minat atau
mencurigai sesuatu
Mata yang terkebil-kebil
keadaan resah dan cemas
Anak mata yang membesar
perasaan yang terkejut, menunjukkan minat atau rasa puas hati
Setelah memahami mesej
yang ditunjukkan oleh klien melalui pergerakan tanpa lisan, kaunselor dijangka
masuk ke dalam ruang rujukan dalam klien dengan lebih mudah lagi untuk memahami
permasalahan klien melalui penerokaan.
3.7.2 Memahami Kemahiran
Asas Mendorong
Kaunselor memerlukan
maklumat yang lengkap untuk membolehkan dia memberi pertolongan yang berkesan.
Sering terjadi klien bercerita semua perkara yang dialaminya. Mereka juga
bercerita dalam keadaan yang tidak teratur dan menyebut fakta yang sama
berulang kali. Ini akan membuatkan kaunselor susah untuk memahami apa yang
disampaikan oleh klien. Oleh itu menjadi tanggungjawab kaunselor untuk
merangsang klien supaya bercerita secara terbuka, jujur dan bercerita perkara
yang berkaitan sahaja. Satu cara yang boleh dilakukan oleh kaunselor bagi
menolong klien bercakap dan tidak kering idea ialah mengemukakan soalan-soalan
terbuka.
Soalan terbuka merupakan
soalan yang memerlukan jawapan yang panjang daripada klien. Bagaimana pun
kaunselor juga boleh mengemukakan soalan tertutup apabila kaunselor
berkehendakkan ketegasan daripada klien Soalan jenis ini hanya memerlukan
jawapan yang paling pendek daripada klien misalnya ‘ya’, ‘tidak’, ‘salah’, ‘
benar’ dan sebagainya.
Kaunselor juga boleh
menggunakan dorongan minima bagi menggalakkan klien agar terus bercerita sama
ada dengan cara gerak-geri badan seperti anggukan kepala, gerakan mata, angkat
kening atau dengan kata-kata seperti ‘lepas itu’, ‘jadi’, ‘bagaimana’,
‘kesannya’, ‘teruskan’, ‘aha’, ‘mmm’ dan sebagainya. Manakala kata-kata sempati
dan empati hendaklah digunakan apabila sesuai dan perlu sahaja seperti
‘Allahuakhbar’, ‘MasyaAllah’, ‘Astaghfirullah’, ‘Alhamdulillah’ dan sebagainya.
3.7.3 Kemahiran
Mendengar
Kemahiran mendengar
sangat penting dalam pengendalian kaunseling. Kaunselor yang kurang mahir
mendengar atau kurang mendengar tentang apa yang diceritakan oleh klien, akan
menjadikan klien terasa tidak dihargai, tidak diterima dan terasa malas untuk
bercerita.
Kaunselor yang mendengar
dengan teliti serta penuh minat tentang apa yang disampaikan oleh klien akan
dapat memahami keadaan emosi klien dengan mendalam. Dengan demikian kaunselor
akan dapat melahirkan ciri-ciri empati kepada klien. Ia juga mampu merumus
semula percakapan serta perasaan yang dialami oleh klien.
3.7.4 Kemahiran Mengenal
Pasti Masalah
Biasanya dalam proses
kaunseling, klien akan menceritakan pelbagai perkara. Kadang-kadang apa yang
diceritakannya itu bukanlah merupakan masalahnya yang sebenar masalah klien.
Hasil daripada mendengar dengan teliti, kaunselor akan dapat menyelami masalah
sebenar klien. Kaunselor juga hendaklah berupaya untuk melihat apa yang
tersurat dan tersirat.
Bagi membolehkan
kaunselor memahami dengan tepat masalah sebenar yang dihadapi oleh klien,
kaunselor hendaklah cuba membuat rumusan tentang perkara penting yang
disampaikan oleh klien. Rumusan tersebut hendaklah dijelaskan kepada klien bagi
mendapatkan kepastian. Dengan cara ini akan membolehkan kaunselor menentukan
masalah sebenar klien. Cara itu juga akan dapat memecahkan kesulitan klien yang
malu untuk berterus terang dengan kaunselor terutama hal-hal yang terlalu
peribadi seperti isu hubungan kelamin.
3.7.5 Kemahiran
Mendorong Klien
Menjadi sebahagian
tanggungjawab kaunselor memberikan dorongan kepada klien untuk memahami diri,
keperluan, bentuk bela diri dan cara-cara menyelesaikan masalah diri. Tugas ini
bukanlah tugas yang mudah, sebaliknya ia memerlukan kemahiran dalam bidang
tersebut. Kemahiran ini boleh dilakukan dengan cara menimbulkan pertanyaan
berbentuk refleksi kepada apa yang telah diucapkan. Dengan cara ini klien akan
sentiasa bercakap dalam keadaan sedar dan waras tanpa memasukkan hal-hal yang
tidak perlu atau tidak bersangkutan dengan masalah sebenar yang dihadapinya.
3.7.6 Kemahiran
Mendapatkan Penjelasan
Kaunselor perlu
mengumpulkan sebanyak mugkin maklumat bagi membolehkannya memahami masalah yang
sedang dihadapi oleh klien. Untuk tujuan itu kaunselor perlu mendapatkan
penjelasan, keterangan dan maklumat yang lebih lanjut daripada klien. Kaunselor
hendaklah menggunakan soalan-soalan yang membolehkan klien bercakap dengan
panjang lebar dan terus-menerus. Sebaliknya kaunselor patut mengelakkan
daripada menggunakan soalan-soalan yang membuatkan klien tidak boleh bercakap
panjang atau memberikan huraian.
Selain daripada itu,
kaunselor hendaklah cuba mengelakkan lebih banyak bercakap daripada kliennya
kerana semakin banyak masa yang diambil oleh kaunselor untuk bercakap semakin
kurang peluang klien bercakap. Keadaan seperti ini akan melambatkan proses
kaunselor mengenal pasti masalah klien.
3.7.7 Kemahiran Memberi
Nasihat
Memberi nasihat kepada
klien adalah perkara penting dalam kaunseling. Nasihat yang dimaksudkan di sini
ialah cadangan-cadangan atau saranan-saranan yang baik dengan kata-kata yang
lemah-lembut serta menarik hati dan bukannya dengan kritikan, cemuhan, paksaan,
ugutan dan sebagainya.
Perkataan nasihat yang
dimaksudkan dengan memberi nasihat atau tunjuk ajar tidak sesuai untuk
digunakan bagi pengertian kaunseling kerana kaunseling bukanlah semata-mata
memberi nasihat kepada klien. Walau bagaimanapun memberi nasihat boleh
dijadikan satu kaedah kaunseling yang sangat baik tetapi bukanlah yang
terbaik.
Apa yang penting bagi
kemahiran ini ialah klien disediakan dengan maklumat yang cukup dan diberikan
kesedaran yang mendalam oleh kaunselor untuk membuat pilihan yang tepat dan
baik. Setiap pilihan yang dibuat hendaklah atas kesedaran klien sendiri.
Justeru itu, hendaklah berhati-hati memberi nasihat agar kaunselor tidak
persalahkan oleh klien sekiranya pilihan yang dibuat mendatangkan implikasi
yang kurang baik atau yang tidak sesuai dengan diri klien. Kaunselor
sekali-kali tidak boleh membuat keputusan bagi pihak klien. Klien bebas membuat
keputusan dan pilihan berdasarkan kepada pertimbangannya sendiri setelah dibimbing
sebaik mungkin oleh kaunselor.
3.7.8 Kemahiran
Konfrantasi
Mengkonfrantasi bererti
menghujah seseorang dengan kata-kata yang mencabar perasaan, pandangan dan juga
tingkah laku tanpa pertuturan mereka. Walaupun pada dasarnya temubual dalam
kaunseling dilakukan dengan lemah lembut dan mesra tetapi kadang kala cara ini
tidak memberi kesan. Terdapat sebilangan klien yang tidak mahu bercerita dengan
benar dan jujur malahan kadang kala menipu dan memutar belitkan fakta. Dalam
keadaan ini kaunselor kerap kali melakukan konfrantasi dengan cara mencabar dan
menghujah klien bagi menentang perbezaan tingkah laku klien dan seterusnya
menyedarkannya serta bertingkah laku yang sebenarnya.
Konfrantasi boleh
memberi kesan yang negatif apabila terdapat kesilapan semasa melakukannya. Ia
boleh membinasakan perhubungan yang baik di antara kaunselor dengan klien serta
boleh menghapuskan keyakinan terhadap kaunseling. Namun begitu, sekiranya ia
dilakukan dengan berhati-hati, ia boleh menjadi satu teknik yang dapat membantu
kaunselor. Oleh itu ia perlu dilakukan dengan baik dan dalam suasana yang tidak
menyinggungkan perasaan klien. Pada kebiasaannya di dalam konfrantasi
masing-masing ingin menegakkan hujah sendiri dan mengenepikan hujah orang lain.
Setiap hujah yang tidak dipersetujui pula hendaklah ditolak dengan baik.
Satu perkara yang
penting semasa perbincangan ialah melakukan dengan cara yang baik supaya ia
dapat mengelakkan daripada klien merasai kaunselor menyerang peribadinya,
merendahkan serta menghinanya. Malahan kaunselor perlu menyediakan kepadanya
perasaan bahawa mereka berdua sama seperti dua orang sahabat yang sama-sama
menuju ke arah mencari penyelesaian kepada perkara yang dibincangkan,
seolah-olahnya masalah yang dibincangkan itu masalah mereka berdua.
3.7.9 Kemahiran
Pemfrasaan
Pemfrasaan merupakan
satu kaedah menyatakan semula mesej asas klien dengan cara yang sama tetapi
dengan menggunakan perkataan yang lebih ringkas. Tujuan utama kaunselor
melakukan pemfrasaan ialah untuk menguji kefahamannya tentang apa yang telah
dikatakan oleh klien. Selain daripada itu, ia juga dilakukan sebagai
memberitahu klien bahawa kaunselor sedang cuba memahami mesej yang
disampaikannya. Semasa melakukan pemfrasaan, kaunselor lebih banyak menumpukan
kepada kognitif klien daripada perasaannya.
Kaunselor harus
bertindak bijak semasa melakukan pemfrasaan kerana jika dia tidak berhati-hati
dia mungkin menimbulkan rasa marah klien apabila terdapat pertentangan dengan
apa yang dinyatakan olehnya. Bagi mengelakkan berlakunya percanggahan dengan
apa yang diperkatakan oleh klien, kaunselor perlu mengikuti langkah berikut
semasa melakukan pemfrasaan.
i.
Ingatkan mesej klien
ii.
Kenalpasti bahagian isi
dalam mesej klien
iii.
Beri respon kepada isi
dengan menyebut ayat itu dengan menggunakan perkataan sendiri.
3.7.10 Kemahiran Membuat
Refleksi
Refleksi merupakan satu
cara menyatakan kepada klien bahawa kaunselor berada di dalam rangka rujuk
dalamannya. Terdapt tiga bidang refleksi iaitu perasaan, pengalaman dan isi.
Tujuan utama kaunselor membuat refleksi ialah untuk memahami pengalaman klien
dan untuk menyatakan kepadanya yang kaunselor sedang berusaha melihat alamnya
sebagaimana yang dilihat oleh klien.
i. Refleksi Perasaan
Kaunselor membuat
refleksi perasaan/ emosi dengan cara membuat pernyataan yang menggunakan
perkataan sendiri berhubungan dengan perasaan klien. Tujuan utama melakukan
refleksi perasaan ialah untuk memberikan tumpuan kepada perasaan dan bukan
kepada isi, serta merasakan dengan lebih jelas perasaan yang telah dinyatakan
oleh klien secara kabur dan juga untuk menolong klien memiliki perasaannya.
ii. Refleksi Pengalaman
Refleksi jenis ini
berlaku apabila kausnelor memberikan perhatian sama kepada gerak geri tubuh
badan yang turut menyatakan perasaan yang diaplikasikan tanpa bahasa. Ia
merupakan gerak balas kepada pengalaman meyeluruh yang diperhatikan dalam diri
klien seperti keputusan pertuturan, pernafasan yang kuat, keluhan, muka yang
merah padam, cara duduk yang tidak tetap, renungan dan pandangan yang tajam.
Dalam melakukan refleksi adalah lebih baik bagi kaunselor menghuraikan tingkah
laku yang diperhatikan kemudian baru menumpukan kepada isi.
iii. Refleksi Isi
Ia digunakan dengan cara
kaunselor menyatakan semula idea-idea penting klien dengan menggunakan
perkataan baru dan lebih ringkas. Ia juga digunakan bagi menjelaskan idea-idea
yang sukar untuk dinyatakan oleh klien.
3.8 SIFAT-SIFAT
KAUNSELOR
Kejayaan dan kegagalan
sesi kaunseling adalah bergantung kepada sifat, peribadi sahsiah seseorang
kaunselor. Terdapat beberapa sifat kaunselor yang harus dipandang secara serius
seperti berikut:
3.8.1 Cerdik
Kecerdikan yang ada pada
kaunselor termasuklah juga seperti kebolehan bertutur dengan fasih dan
mempunyai kuantitatif yang cukup untuk berfikir, mencari alasan dan membantu
menyelesaikan masalah logik dan penuh persepsi. Contohnya, boleh memberikan
pelbagai alternatif lain dalam menyelesaikan sesuatu masalah yang dialami oleh
klien.
3.8.2 Berminat dan
berkemahiran
Kaunselor harus
mempunyai minat dan kemahiran untuk bekerja dengan orang ramai dan dalam masa
yang sama lebih bersifat saintifik untuk megimbangi penggunaan sains individu
dan tingkah lakunya. Contohnya, kaunselor yang pandai menambat hati klien
menyebabkan klien merasa dirinya masih mempunyai potensi yang tinggi untuk
pulih seperti sedia kala.
3.8.3 Menerima diri
sendiri
Dalam hal ini, kaunselor
harus boleh menerima akan hakikat sebenar tentang dirinya mengambil kesempatan
ke atas diri klien bagi memenuhi impian dirinya dengan melebihi batasan yang
telah dihadkan oleh pakar-pakar dalam bidang ini. Contohnya, kaunselor tidak
boleh melanggar etika kaunseling yang telah ditetapkan semata-mata untuk
memenuhi kepentingan peribadinya.
3.8.4 Menunjukkan
kemampuan
Kaunselor harus
menunjukkan kemampuannya dalam menghadapi ketidaksamaan dan ketidakpastiannya
sebagai punca yang mengganggu aspek kehidupan professional dan peribadinya.
3.8.5 Mempunyai nilai
bertanggungjawab
Kaunselor harus
bertangungjawab ke atas kliennya. Ini adalah penting dalam memastikan proses
kaunseling berjalan dengan baik. Contohnya ialah jangan membuka rahsia klien
kepada orang lain.
3.8.6 Menerima klien
tanpa syarat
Kaunselor harus menerima
seorang klien tanpa syarat. Kaunselor perlu melayan klien sebagai manusia yang
bermaruah dan unik walaupun klien datang dengan cerita yang berbagai-bagai.
Secara umumnya, penerimaan dengan melakukan penghayatan yang teliti ke atas
diri klien sambil mengambil pelbagai aspek positif klien akan membantu
melancarkan ssi kaunseling. Contohnya, kaunselor yang melayan kerenah klien
dengan baik di samping mengamati apa sebenarnya permasalahan mereka akan
memudahkan proses kaunseling itu dijalankan.
3.8.7 Kejujuran dan
keikhlasan
Kaunselor yang jujur
adalah tidak berpura-pura dalam perhubungannya dengan klien. Dia harus bersifat
neutral, spontan dan konsisten. Dia mampu berkongsi aksi dan reaksi dari segi
mental dan emosi serta tidak teragak-agak untuk memberi maklum balas.
Contohnya, kaunselor yang tidak mengambil kesempatan di dalam kesempitan yang
dialami oleh kliennya.
3.8.8 Mesra
Kemesraan kaunselor
sedikit sebanyak dapat memberikan semangat kepada klien untuk isi hatinya yang
tertekan. Tanda-tanda kaunselor itu bersifat mesra di samping kliennya seperti
klien tidak kekok untuk bercakap, selesa dan rasa dirinya sudah diterima.
Dengan cara ini, klien mudah menceritakan segala kekusutan dalam fikirannya
yang menjadi permasalahannya selama ini.
3.8.9 Penglibatan
Kaunselor seharusnya
melibatkan dirinya sepenuh hati dalam sesi kaunseling yang sudah dirancangkan.
Ini kerana tanpa kaunselor, siapalah klien. Tambahan pula, sebagai seorang
kaunselor yang berkesan, beliau seharusnya mampu melibatkan dirinya dengan
matlamat atau tujuan yang benar-benar boleh membantunya atau meninggikan taraf
hidupnya, orang lain dan juga kelompok organisasi di mana dia berada.
Contohnya, penglibatan kaunselor secara sepenuh hati dan sukarela membantu
klien memastikan perjalanan sesi kaunseling yang lebih sempurna di samping
dapat mencapai matlamat yang diinginkan.
3.8.10 Membekalkan maklumat
Kaunselor yang
professional juga seharusnya mampu bertindak sebagai seorang guru dalam hal-hal
membekalkan maklumat kepada kliennya. Fenomena ini memudahkan sesuatu sesi
kaunseling dijalankan. Contohnya, kaunselor yang membekalkan maklumat tentang
pendidikan dan pembelajaran sehingga klien dapat membuat pilihan dan mengambil
keputusan secara terbuka.
3.8.11 Mendapat latihan
yang formal
Latihan formal secara
langsung dapat menambahkan penetahuan dan pengalaman seorang kaunselor. Dengan
cara ini, kaunselor mampu meningkatkan lagi kadar kecekapannya dalam menangani
masalah-masalah yang dihadapi oleh klien. Kecekapan sebegini sekaligus akan
membolehkan seorang kaunselor itu diiktiraf oleh masyarakat dan juga di sisi
undang-undang.
3.8.12 Berempati
Sikap sebegini disemai
oleh setiap kaunselor. Ini membolehkan mereka merasa apa yang klien mereka
rasakan dengan mudah. Hanya dengan berkeadaan demikian barulah wujudnya
kepercayaan dan keyakinan pada diri klien. Kemahiran berempati adalah kebolehan
kaunselor untuk memasuki ruang dunia klien dan membenarkan dirinya mengalami
proses mental dan emosi yang dialami oleh klien. Disinilah peluang kaunselor
untuk menggunakan kemahiran yang ada untuk mencungkil dengan lebih lanjut
permasalahan klien berlandaskan proses berempati.
3.8.13 Tidak Menghukum
Semua kaunselor tidak
boleh menghukum atau menilai sesuatu terhadap kelakuan klien. Ini untuk
mengelakkan daripada pandangan serong oleh klien. Kaunselor dalam konteks ini
bukan pengadil, hakim, pendamai. Namun begitu, dalam konteks Islam ianya perlu
mengambil kira prinsip dan hukum agama itu sendiri supaya tidak bertentangan.
Menurut Malik Badri,
konsep mudah dalam Islam tidak menghukum adalah satu penolakan konsep baik,
jahat, tanggungjawab, moral dan agama. Dalam Islam ada perkara halal dan haram.
Hal ini berkait rapat dengan konsep hidup muslim dan kepatuhan kepada Allah
yang bukan hanya tertakluk kepada matlamat dunia, malah kehidupan akhirat jua
sebagai tempat menerima pembalasan.
3.8.14 Tenang, Sabar dan
Berterus Terang
Semasa menjalankan sesi
kaunseling, kaunselor hendaklah bersikap tenang, sabar dan berterus terang
kepada klien. Kaunselor tidak boleh berpura-pura kerana boleh menimbulkan
curiga kepada klien. Kaunselor hendaklah menggunakan bahasa yang mudah difahami
oleh klien, tepat dan sesuai.
Dalam keadaan tertentu,
bantuan kaunselor diperlukan untuk membantu menjelaskan lagi curahan perasaan
yang di buat oleh klien. Kaunselor hendaklah cepat memahami segala percakapan
klien secara jelas dan tepat. Etika yang ada tidak menjamin seseorang kaunselor
boleh berjaya tanpa persediaan yang rapi untuk menjadi seorang kaunselor.
Persediaan sebagai kaunselor secara umumnya harus mempunyai sifat peribadi yang
sabar, jujur dan sensitif kepada keperluan orang lain, kecerdasan, kefahaman,
kematian dan personaliti kaunselor akan menghidupkan prosedur dan teknik
kaunseling.
3.8.15 Ketepatan Masa
dan Kerahsiaan
Berhubung dengan sifat
kaunselor, Muhd Mansur menjelaskan bahawa kaunselor harus mempunyai kesedaran
meluangkan masa dan tenaga bagi menolong orang lain terutama dalam membantu
manusia dalam kepayahan (bermasalah). Perkhidmatan yang diberikan ini merupakan
satu suruhan Allah yang sentiasa dituntut oleh Islam. Kaunselor dikehendaki
amanah dalam erti kata sanggup menyimpan rahsia dan membahagikan pelanggan. Ini
juga merupakan tuntutan Islam. Seorang kaunselor yang baik ialah seorang yang
dapat menggunakan teknik dan kaedahnya tersendiri.
Berhubung dengan
kerahsiaan ini, Hassan Langgulung menjelaskan kod etika kaunseling disimpulkan
dalam tiga perkara iaitu spesialisasi secara ilmiah dan professional, kesediaan
peribadi dan berpegang kepada Code of Ethics. Spesialisasi secara ilmiah dan
professional bermaksud ada pengetahuan tentang kaunseling dari segi teknik dan
kaedahnya dan juga pengalaman melaksanakannya dalam pelbagai suasana dalam
kehidupan seharian. Kaunselor dalam konteks ini tahu untuk melaksanakannya.
Keperluan ilmu pengetahuan yang pelbagai seperti psikologi, sosiologi, kerja
sosial dan pendidikan syariat Islam.
Dalam Islam kaunselor
merupakan orang yang boleh dicontohi oleh klien. Model terbaik sebagai
kaunselor ideal adalah seperti Rasulullah dalam mengendalikan pelbagai masalah
yang dihadapi. Kaunselor perlu kepada kekuatan dalaman dan bersih jiwanya daripada
unsur yang boleh menjelaskan perkhidmatan. Oleh itu, sebilangan sifat asas dan
terpuji perlu ada pada seorang kaunselor. Sementara itu, cabaran luaran pula
kaunselor terpaksa berdepan dengan persekitaran dan asas perkembangan
kaunseling itu sendiri. Kadangkala kaunselor muslim berdepan dengan ancaman
seperti sekularisme yang berbentuk ilmiah yang berkaitan dengan falsafah,
prinsip dan teori kaunseling itu sendiri.
Dalam hal ini, kaunselor
muslim mestilah meletakkan diri dengan niat yang jitu dengan memberi
perkhidmatan kerana Allah semata-mata di samping mengharapkan rahmat
daripadnya. Para kaunselor muslim mestilah yakin bahawa Allah sentiasa membantu
hambanya yang bekerja untuk mendapat keredaannya. Dengan itu juga kaunselor
muslim mestilah membuat persediaan yang rapi dalam semua hal termasuklah
memperolehi ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang. Kaunselor muslim juga
mestilah menghiasi dirinya dengan ketekunan, kesabaran dan tabah menghadapi
kerenah klien.
No comments:
Post a Comment