PENGHARGAAN
Assalamualaikum…
Pertama
sekali kami bersyukur kehadrat Ilahi kerana dengan limpah kurniaannya dapat
juga kami menyiapkan
tugasan kami yang telah diusahakan selama ini. Tugasan ini amat penting buat kami
memandangkan ia merupakan sebahagian daripada kerja
khusus subjek Perkembangan Sosio-emosi Kanak-kanak dalam Pendidikan Awal
Kanak-kanak. Seterusnya, kami ingin mengucapkan ribuan
terima kasih kepada guru yang mengajar dalam subjek ini iaitu En. Mohd Radzhi
bin Abdul Rahman yang banyak memberikan tunjuk ajar. Tidak lupa juga kepada
rakan-rakan seperjuangan yang sama-sama berhempas pulas dalam menyempurnakan tugasan masing-masing. Ucapan terima kasih
juga kepada Kak Julie binti Maat yang
telah banyak membantu kami semasa membuat pemerhatian terhadap anak beliau.
Kesabaran dan kerjasama yang diberikan amat dihargai. Budi kalian tidak akan kami
lupakan.
PENDAHULUAN
Banyak
takrifan yang telah diberikan oleh tokoh-tokoh terkemuka untuk mentakrifkan
perkataan sosioemosi. Perkataan sosioemosi terdiri daripada dua perkataan iaitu
sosial dan emosi.Menurut Kamus Pelajar Edisi Pertama, sosial bermaksud segala
hal yang berkaitan dengan masyarakat atau kemasyarakatan. Manakala Kamus Dewan
Edisi Ketiga pula menakrifkan sosial sebagai segala yang berkaitan dengan
masyarakat, perihal masyarakat dan kemasyarakatan. Manakala
menurut Kamus Advanced Leaner’s English- Malay Dictionary (2001) menyatakan emosi sebagai perasaan apa
sahaja yang meluap-luap seperti kasih gembira, benci, takut, gembira dan sebagainya
Perkembangan
sosial pula adalah satu proses apabila kanak-kanak belajar berhubung dengan
orang lain mengikut cara yang dapat diterima oleh masyarakat dan budayanya.
Menurut Rohani Abdullah, proses ini melibatkan cara berfikir tentang kendiri,
orang lain dan perhubungan sosial. Perkembangan sosial kanak-kanak terdiri
daripada kemahiran berinteraksi dengan orang lain, pembentukan kendiri,
penghargaan kendiri dan kawalan kendiri. Identiti sosial dan kefahaman kendiri
kanak-kanak berkembang dalam dua peringkat, iaitu kewujudan kendiri dan
kategori kendiri (Lewis, 1995; Lewis & Books-Gunn, 1979).
Perkataan
emosi berasal daripada perkataan Greek iaitu “emovere” yang membawa
maksud “untuk keluar”. Oleh itu, emosi adalah satu perasaan afektif yang
dialami oleh seseorang individu dalam sesuatu keadaan yang memberi makna kepada
dirinya. Emosi juga boleh ditakrifkan sebagai tindak balas atau kebangkitan
yang ditonjol keluar sebagai rangsangan kepada perasaan emosi.
Ahli
psikologi dan fisiologi berpendapat bahawa emosi melibatkan perasaan, gerak
hati, tindak balas fisiologi dan pernyataan emosi. Emosi datang dalam berbagai
bentuk seperti emosi gembira, sedih, takut, marah dan lain-lain. Tahap emosi
juga pelbagai dan secara umumnya emosi dikelaskan sebagai emosi positif seperti
gembira, teruja, girang dan emosi negatif pula adalah seperti marah, sedih,
kecewa dan lain-lain.Oleh itu, sosioemosi dalam kalangan kanak-kanak
ditakrifkan sebagai satu proses berinteraksi dan mengadaptasi diri dalam
masyarakat.Emosi merupakan sesuatu
perasaan jiwa yang kuat.
Definisi Sosioemosi
Mengikut Daniel Goleman, dalam bukunya Emotional
Intelligence (1997), emosi merujuk kepada perasaan dan pemikiran tersendiri di
bawah keadaan psikologikal dan biologikal, serta ada kecenderungan yang
berbeza-beza untuk bertindak. Jenis-jenis emosi; pendapat Goleman (1997),
mengenalpasti 8 jenis emosi ynag utama:
Marah
|
Hairan
|
Sedih
|
Benci
|
Takut
|
Malu
|
Gembira
|
Sayang
|
J.
B. Watson (1878-1958) ahli psikologi di Amerika Syarikat telah mencipta istilah
Behaviorisme untuk menghuraikan tingkahlaku manusia. Kajian beliau dipengaruhi
oleh Teori Pelaziman Klasik Pavlov iaitu tentang emosi kanak-kanak dengan
menggunakan Model Pelaziman Klasik. Misalnya berkelip-kelip mata, bersin
apabila hidung gatal dan sebagai gerakan yang berlaku secara semulajadi adalah
tingkahlaku yang diwarisi dan tidak perlu dipelajari.
Watson
juga mengkaji tentang pembelajaran emosi manusia. Manusia mewarisi 3 jenis
emosi semulajadi, iaitu takut, amarah dan kasih-sayang. Mengikut Dobson Strack
(1993) kanak-kanak mempunyai inklinasi untuk mempunyai sikap memberontak,
mementingkan diri sendiri, tidak jujur, mengeksploitasi dan tamak. Tingkahlaku
ini tidak perlu diajar pada mereka. Ia adalah pernyataan sifat kemanusiaan
mereka (A child is naturally inclined toward rebellion, selfishness,
dishonesty, aggression, exploitation, and greed. He does not have to betought
these behaviours, They are inevitable expressions of his humanness ((Strack ms
13)). Ini bermaksud jika kanak-kanak tidak diberi didikan yang mencukupi
mengenai nilai moral kanak-kanak itu akan terdorong melakukan tingkahlaku yang
tidak baik untuk diri mereka.
Menurut
pandangan islam pula, emosi merupakan sebahagian daripada fitrah kejadian
manusia. Islam menerangkan tentang manusia melalui ayat-ayat al-Quran, daripada
dua unsur iaitu unsur material dan unsur spiritual. Unsur material iaitu
berkaitan unsur jasmani yang terbina daripada darah, daging, dan tulang.
Firman
Allah dalam surah al-Mukminun (23):12-14.
Unsur
spiritual pula berkaitan dengan unsur roh, nafsu, hawa dan akal seperti dalam
surah al-Nahl(16):78. Berdasarkan ayat-ayat al-Quran, hadis dan para ulama’
tentang kejadian manusia yang terdiri daripada unsur jasmani dan rohani, maka
Islam tidak pernah menafikan tentang wujudnya emosi dalam diri manusia. Malah
al-Quran telah menggambarkan beberapa bentuk emosi yang terdapat dalam diri
manusia. Menurut Tokoh Islam iaitu Iman al-Ghazali mengatakan emosi takut
merupakan perasaan yang ada pada diri manusia. Manusia akan merasa takut ketika
berhadapan dengan perkara yang merbahaya dan mendatangkan kerosakan. Perasaan
takut yang ada pada manusia terbahagi kepada beberapa jenis iaitu takut kepada Allah, takut
kepada manusia, takut kepada kematian dan takut kepada miskin. Emosi marah pula
merupakan naluri semulajadi manusia yang sedia wujud. Emosi marah yang tidak
dapat dikawal dan menurut hawa nafsu adalah dilarang dalam Islam kerana ia
boleh membawa kepada kerosakan diri dan orang lain. Allah s.w.t menyeru manusia
supaya menahan marah seperti dalam firmannya dalam surah Ali Imran (3):134
Emosi
benci mempunyai kebaikan dan keburukannya. Kebaikannya ialah apabila manusia
benci melihat kemungkaran yang berlaku akan mendorong manusia untuk
memperbetulkan keadaan tersebut manakala keburukannya pula ialah apabila emosi
benci tidak dapat dikawal boleh membawa kepada permusuhan dan pergaduhan. Dalam
al-Quran yang menceritakan tentang wujudnya emosi benci dalam diri manusia adalah
seperti dalam surah al-Baqarah (2):216
Secara
amnya, emosi adalah perasaan atau kompenen efek dalam tingkah laku seseorang
manusia (Lefrancois,2001) Santock ( 1998 ), seorang ahli psikologi perkembangan
mendefinasikan emosi sebagai perasaan atau efek yang melibatkan satu gabungan
rangsangan fisiologi ( physiological arousal ) seperti degupan jantung yang
laju dengan tingkah laku yang nyata seperti senyum. Emosi boleh
diklasifikasikan kepada dua kategori iaitu emosi yang positif dan emosi yang
negatif.
Emosi
yang tergolong dalam kategori emosi yang positif adalah seperti rasa gembira,
seronok, ghairah, dan bersemangat. Emosi yang negatif pula adalah terdiri
daripada emosi yang mempunyai nada yang negatif seperti cemas,marah,sedih,rasa
bersalah,dan sebagainya.Kanak-kanak dikatakan boleh mengalami kedua-dua jenis emosi
ini serentak.
Pensyarah
Psikologi Perkembangan Dan Pendidikan Awal Kanak-kanak Institut Pendidikan
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Dr Mastura Badriz, berkata ilustrasi
emosi yang terlihat dalam kehidupan harian kanak-kanak berfungsi sebagai satu
cara bagi komunikasi untuk memberitahu dan menyatakan keperluan mereka.
TUJUAN
PENILAIAN
Tujuan penilaian sosioemosi dilakukan adalah untuk
menilai tahap perkembangan kanak-kanak yang berumur 4 tahun ke kebawah
berkembang mengikut usianya ataupun sebaliknya. Sepanjang pertempuan kami
sebanyak dua siri didapati kanak-kanak yang kami nilai iaitu adik Mahir
sosioemosinya berkembang amat baik sekali sepertimana kanak-kanak normal.Kami juga
telah memerhati perkembangan sosial dan tahap emosi Adik Mahir serta menilai
sejauh mana seseorang kanak-kanak sepertinya dapat bergaul dengan orang yang
baru dikenalinya. Selain dari itu tujuan penilaian adalah untuk mengetahui
tingkahlaku seorang kanak-kanak terhadap persepsi yang dilakukan
Tujuan
Penilaian telah dibuat dengan menggunakan rekod skala kadar untuk melihat
keberkesanan aktiviti ini terhadap
perkembangan emosi kanak-kanak. Rekod skala kadar secara umumnya digunakan
untuk merekod tingkahlaku murid-murid yang diperhatikan serta tahap pencapaian
mereka. Penilaian terhadap kemahiran atau amalan dibuat berdasarkan skala
tertentu. Skala yang digunakan boleh dinyatakan secara angka atau gred.
Contohnya:
·
A – Cemerlang
·
B – Baik
·
C – Sederhana
·
D – Perlu bimbingan
Guru perlu
menentukan perkara-perkara berikut dalam merancang skala kadar iaitu tajuk,
kemahiran yang hendak dinilai atau petunjuk tingkah laku dan aktiviti yang
dinyatakan dengan jelas. Borang skala kadar ini boleh digunakan bagi menilai
murid secara individu, kumpulan atau kelas. Pemerhatian hendaklah dilakukan
beberapa kali untuk mendapat maklumat yang tepat.
Antara perkembangan sosial yang kami dapat perhatikan ke atas Adik Mahir adalah:
a.
Memerhatikan cara Adik Mahir berinteraksi dan
berkomunikasi
b.
Adakah Adik Mahir
dapat membina sifat kendiri yang positif, berani, yakin diri, dan
mempunyai sifat malu yang bertempat.
c. Mendisiplinkan diri atau tidak
d.
Kemampuan Adik Mahir untuk mengawal emosinya.
e.
Boleh mengawal rasa marah atau tidak, membentuk kasih
sayang, menghormati serta menghargai orang lain.
Perkembangan
sosial-emosi melibatkan proses sosialisasi
yang menumpukan kepada tingkahlaku sosial, penyesuaian sosial dalam
sesuatu persekitaran dan lingkungan sosial kanak-kanak dengan mengikut cara yang boleh diterima oleh
masyarakat dan budaya.
MUDAH TERSINGGUNG PERASAAN DAN SENSITIF
Dalam
tugasan sosioemosi kali ini kamai memilih seorang kanak-kanak yang berumur 1
tahun 11 bulan untuk dijadikan penilaian mengenai sosioemosinya. Kanak-kanak ni
bernama Mahir bin Sudirman. Mahir yang mempunyai berat badan lebih kurang 13 kg
Mukanya sedikit bulat, kulit cerah dan berbadan gempal.
Melalui
penilaian pertama yang kami buat pada 3hb 12.2012 Adik Mahir seorang yang mudah
senyum dan peramah. . Semasa sesi pertemuan dengannya adik Mahir tidak mahu
dengan cikgu Aishah..Adik Mahir sebenarnya seorang yang sensitif dan mudah
merajuk.tetapi cepat reda rajukannya sekiranya dipujuk. Semasa aktiviti
dijalankan adik Mahir sentiasa bersama abangnya Muas.Aktiviti yang dibuat
ialah menyusun bekas minuman pada
mulanya adik Mahir tidak menunjukan apa-apa reaksi malah adik Mahir terus
menyusun bekas minuman bersama abangnya Ini kerana Adik Mahir sayang pada
abangnya lagi pun diantara Mahir dengan
abangny jarak umur tidak sampai 2 tahun.dan kerana itu ia selalu denagn abangnya.Untuk mendapatkan perasaan
mudah tersinggung dan sensitive agak payah jika dalam masa yang singkat.Setelah
dilakukan aktiviti Lain pula semasa
penilaian kedua pada 17hb 12.202 dimana aktiviti bermain bola dilakukan. Adik Mahir
menunjukkan reaksi dengan tidak puas hati kepada adiknya yang merebut bola
darinya. Adik Mahir merajuk dan cuba hendak mengambil bola tersebut tapi
dihalang oleh adiknya. Adiknya menanggis menyebabkan adiki Mahir tidak mahu
mengambil bola dari adiknya.Disini kami membuat andaian walaupun adik Mahir
yang seorang yang sensitif tetapi masih ianya masih boleh mengawal kesnsitifnya
terutama apabila dia bersaman adiknya.
Kesimpulan
daripada pemerhatian kami, setiap kanak-kanak mempunyai emosi yang berlainan
pada masa-masa yang tertentu. Sifat tersinggung apabila barang yang disukai
diambil oleh orang lain adalah perasaan semulajadi manusia yang memang lumrah
didunia bukan sahaja kanak-kanak tetapi remaja, dewasa mengalami perasaan yang
sama. Cuma keadaan persekitaran dan sebab yang membezakan emosi semulajadi ini
berlaku pada manusia. sifat
sensitif selain didapat dari keturunan atau bawaan, juga merupakan hasil dari
perjalana hidup orang itu sendiri. menurut hasil penelitian, perasaan sensitive
timbul dari kurang kepercayaan diri dan
tidak kepercayaan pada orang yang tidak dikenali,
SELALU MENGADU BERASA BOSAN
Pemerhatian
satu dan dua, dan penilaian yang dibuat
terhadap Adik Mahir tidak Nampak dia menagadu dan berasa bosan. Ini kerana adik
Mahir ramai kawan-kawan pada masa penilaian dibuat itu. Jadi perasaan rasa
bosan tidak timbul. Semasa penilaian pertama aktiviti dijalankan ialah bermain
baling bola bersama abangnya. Manakala semasa penilaian kedua aktiviti menyusun
bekas minuman yang telah diwarnakan jadi sepanjang aktiviti itu adik Mahir
tidak menunjukan rasa bosannya. Ini mungkin pada pendapat kami, pada peringkat permulaan, Adik
Mahir belum mengenali erti bosan dan adik Mahir tetap mesra
Adik
Mahir tidak selalu mengadu rasa bosan kerana kanak-kanak seperti usianya tidak
tahu apa itu erti bosan. Baginya yang peting segala keperluan apa yang
diinginkan ianya dapat. Sekiranya tidak dapat ianya akan beralik kepada benda
yang lain. Contoh kalau dia rasa yang diingin tidak penuhi ia akan beralih
melihat iklan di tv jadi rasa bosannya tidak berpanjangnya, hanya sepintas lalu
sahaja. Lagi pun dunia kanak-kanak seumpama ini hanya tahu main sahaj.
Oleh
itu sepanjang pemertian kami sebanyak dua kali keatas adik mahir jelas lah
tiada selalu mengadu rasa bosan sama ada
pada penjaga dan pada kami yang turut berada disitu.Menurut Jean piaget
kanak-kanak yang berumur 2th kebawah menggunakan deria motornya untuk memahami
dan berintrasi dengan pesekitaran. Maka dengan sebab itu kanak-kanak yang
berusia 2 tahnu kebawah belum faham apa itu bosan. Kanak-kanak seperti adik
Mahir baru berada pada peringkat perkembangan..
KELIHATAN MURUNG DAN SELALU SEDIH.
Semasa
sesi penilaian yang dibuat terhadap adik Mahir, dari pemerhatian satu dan kedua
didapati Adik Mahir tiada kelihatan
murung dan selalu sedih. Ini kerana beliau sentiasa dikelilingi rakan-rakan
untuk bermain bersamanya dan beliau juga mempunyai abang yang menyanyanginya dan berada disisinya.jadi
sepanjang sesi pertemuannya adik Mahir tidak kelihatan murung, hanya sedih dan
menangis sahaja itu pun sekiranya yang dikehendaki tidak ditunai.
Tabiat
yang ditunjukkan oleh adik Mahir adalah sesuatu perkara yang lazim bagi
kanak-kanak yang sebaya denganya. Kanak -kanak yang sebegini sering dipujuk
dengan beri makan minum atau tidur, tapi ianya akan memberi alasan dia selalu
berdalih.dan sering mengatakan ' tak
mahu ' atau menggeleng -gelengkan kepala Kanak-kanak pada peringkat ini ada
juga berlaku kemurungan terutama apabila ibubapa atau orang yang terdekat
dengan mereka tiada disisinya. Kanak-kanak ini akan berasa sedih dan setiasa
memanggil ibu atau bapa. Tapi ini tidak berlaku pada adik Mahir kerana adik
Mahir mempunyai ibubapa dan keluarga yang amat menyanyanginya.“Walaupun begitu,
boleh dikatakan jarang kanak-kanak boleh menerima kemurungan emosi kerana pada
peringkat umur tersebut, mereka tidak akan memendam perasaan sebaliknya
melahirkan rasa tidak puas hati dengan cara memberontak atau menangi. Oleh itu
sepanjang berada bersama dengan adik Mahir kami tidak dapat melihat adik Mahir
murung dan selalu bersedih.
PANAS BARAN DAN CEPAT BERGADUH
Panas
baran @ ‘kepala angin’ yang disebabkan kesukaran menangani perasaan marah
menyebabkan seseorang itu hilang malu, sanggup bertindak di luar batasan dan
tidak mustahil boleh mencederakan orang lain. Perasaan marah yang tidak
terkawal boleh memusnahkan apa saja dan boleh menyebabkan pergaduhan Perkara
sedemikian biasanya belaku pada remaja dan orang dewasa lain pula dengan
kanak-kanak yang berumur dibawah 2 tahun. Walaupun emosi marah dan bergaduh itu
ada pada sesiapa sahaja namun ianya tidaklah serius ada pada kanak-kanak.
Dari pemerhatian
pertama dan kedua terhadap adik Mahir didapati
Adik Mahir ada sikap panas baran
dan cepat bergaduh. Ini jelas dilihat apabila aktiviti bermain bola dijalankan bilamana
adik Mahir tidak dapat bola dari abang dan rakannya dia akan cepat marah.
Kadang-kadang juga adik Mahir cuba mencari sebab untuk bergaduh dengan rakan
sebayanya. Tapi bagi kanak-kanak ini adalah cara beliau untuk berkomunikasi
diantara satu sama lain.
.kanak -kanak pada
usia dua tahun memang sering menunjukkan sikap ' panas baran ' jika kemahuannya
tidak diturutkan. Pada usia semuda ini, dia hanya mementingkan diri sendiri.
Perasaan orang lain tidak dihiraukannya. kanak -kanak yang sebegini sering
dipujuk makan minum atau tidur, dia selalu berdalih. Dia sering mengatakan ' tak mahu ' atau menggeleng -gelengkan
kepala. Emosi yang sedemikianlah yang biasa pada kanak-kanak yang sedang dalam
peringkat perkembangan.
MUDAH MENANGIS
Kanak-kanak pada usia bawah 2 tahun memanglah mudah
menangis kerana dengan cara ini ia merasakan mudah meraih simpati dari ibubap
atau orang yang hamper disekelilingnya. Sepanjang pertemuan dan penilaian yang
dibuat terhadap adik Mahir beliau juga merupakan sebahagian dari keterangan diatas.
Ini jelas dilihat semasa aktiviti bermain bola sesi petama.di mana sewaktu bola
itu dibaling dan adik Mahir tidak dapat bola tersebut kerana bola itu ditangkap
oleh abangnya. Jadi semasa dia berkehendakan bole itu tapi dihalang oleh
abangnya jadi adik Mahir pun menanggis malah sampai berguling badannya. Ini
jelas kita lihat bahawa kanak-kanak seusia adik mahir memang cepat menanggis.
Kami juga membuat tinjauan dengan pengasuhnya, di mana beliau menceritakan
bahawa adik Mahir boleh menanggis dengan nada suara yang kuat sekiranya dia
terjaga dari tidur dan ketika itu tiada pula orang biasa mendampinginya maka
adik mahir akan menanggis sekuatnya sehinggalah pengasuh datang untuk
menepuknya.
Semasa penilaian kedua pula adik mahir kurang
menunjukan yang beliau cepat menanggis. Mungkin semasa kedatang kami adik Mahir
sudah bersedia dimana pada waktu itu beliau baru sahaja selesai sarapan pagi
dan minum susu. Kebetulan juga kami ada membawa gula untuk diberi kepadanya,
jadi adik Mahir menunjukkan mood yang baik. Seperti pertemuan pertama aktiviti
bermain bola dan kali dua juga akativiti bermain mengolek bola kepada
kawan-kawan. Adik mahir sabar menunggu gilirannya namun kesabarannya teruja
juga dimana ia merasakan bahawa kawannya tidak mahu menggolekkan bola kepadanya.Apabila
bola terus bergolek kepadanya Adik mahir terus menangkap dan tida mahu
melepaskannya. Abangnya cuba untuk mengambil bola tersebut daripada adiknya tetapi
Mahir dengan sepontannya melarikan boleh dan menunjukan muka rasa tidak puas
hati.Lagi satu adik Mahir tidak suka barangan yang dipengang dan diambil oleh
sesiapa sahaja. Ini akan menyebabkan adik Mahir akan cepat menanggis.
MEMBEZAKAN JENIS EMOSI BERDASARKAN MIMIK
MUKA
Dalam
pertemuan pertama kami dengan adik Mahir memang sungguh menghiburkan Ini kerana
adik Mahir begitu cepat mesra. Melalui penilaian pertama kami, Adik Mahir ada
juga menunjukkan emosi malu tapi mahu sebab beliau baru hendak mengenali kami..
Mimik muka Adik Mahir menunjukan yang dia masih berasa malu dan segan denagan kedatngan
kami seolah-olah macam dia tahu yang kami ini hendak merakam reaksi dia.Adik
Mahir mendiamkan diri dan memberikan senyuman kepada kami apabila disoal
dan mengetahui gambarnya direkod. Lagi pun adik mahir belum begitu petah
berkomunikasi.
Semasa
membuat aktiviti iaitu member berberap bekas minuman yang dibuat dari kertas,
didapati Adik Mahir hanya menyusun cawan tersebut sambil mengetuk-ngetuk cawan
tersebut dilantai. Adik Mahir tidak member apaapa respon terhadapm kami.Adik
Mahir terus sahaja bermain dengan abangnya..Lain pula selepas adik Mahir makan
tengah hari dia mula menunjukkan minat serta
ingin tahu yang tinggi untuk bersama-sama melakukan aktiviti tersebut. Adik
Mahir telah mula menunjukan mimik muka yang menyenangkan.Lain pula semasa kedatangan
kami yang kali kedua adik Mahir menyambut kedatangan dengan begitu mesra
sekali. Bila pengasuhnya suruh bersalam denagn kami adik Mahir terus bersalam
malah sudah boleh dipegang dipeluk denagn mesra. Begitu lah kanak-kanak yang
berumur dibawah 2 tahun. Menurut jean piaget menyatakan bahawa kanak-kanak yang
berumur bawah 2 tahun memang suka dan peka dengan sentuhan.Pada sisi pertemuan
kedua ini juga adik Mahir telah menunjuk mimik muka dengan mulut dipanjangkan
kehadapan dan sungguh kelakar sekali. Apa yang dikata oleh pengasuhnya jika dia
buat macam itu menandakan dia sedang dalam emosi gembira.
Kesimpulan
daripada pemerhatian kami, memang benar kanak-kanak ini suka dibelai dan
dipeluk terutama orang yang terdekat dengannya.
MENCERITAKAN PERASAAN GEMBIRA, SEDIH,
MARAH DAN TAKUT
Kita
sebagai orang dewasa atau ibubapa mestilah luangkan masa untuk bersama-sama
dengan anak-anak supaya anak-anak dapat meluahkan perasaan gembira, sedih,
marah dan takut.dan kit mestilah jadi pendengar yang baik kepada kanak-kanak dan
dengari apa yang mereka rasa, apa yang mereka perlukan, dan apa yang mereka
suka serta sebaliknya. Beri perhatian semasa kanak-kanak bercerita, dan
meluahkan perasaan.Semasa sesi penilaian pertama kami,mendapati adik Mahir
menunjukan rasa sedihnya dengan menaggis sambil memegang kaki dan melahirkan
rasa sedih yang teramat sangat seolah-olah ada Sesutu yang menganggu
emosinya.sehingga adik Mahir menanggis Keadaan sedemikian berlaku selepas adik Mahir
makan tengahari.Telah menjadi rutinnya selepas setengah makan adik Mahir akan
tidur. Jadi semasa penilaian yang kami buat telah mengaggu masa tidurnya. Jadi
adik mahir menanggis dan merayu minta simpati dengan salah seorang anak
pengusaha.dengan memeluk kaki. Ketika juga hati kami sebab melihat reaksi adik
Mahir dimana kita sebagai guru atau pengasuh perlulah bersikap penyang kepada
kanak-kanak. Ini jelas kita lihat sudah pastinya anak pengusaha tempat Adik
Mahir dijaga itu seorang yang penyanyang.Ini akan tunjuk kemanjaan adik Mahir
dengan orang disayangi dan orang telah dia kenali
Melalui
penilaian kedua kami, Adik Mahir sangat suka dan gembira bersama Cikgu Aishah
dengan melakukan pelbagai aktiviti. Aktiviti yang dibuat adalah seperti
mewarna,. Beliau tidak menunjukkan sikap takut melakukan aktiviti-aktiviti
tersebut. Malah beliau sangat teruja dan berkeyakinan dalam setiap
tingkahlakunya. Setelah selesai semua aktiviti.dapatlah satu kesimpulan
daripada pemerhatian kami, dengan menjalankan pelbagai aktiviti kanak-kanak
dapat mempelajari sesuatu tanpa disedari oleh mereka melalui pergaulan dan juga
dengan persekitaranya. Kita tahu bahawa kanak-kanak yang berada dibawah umur 4
tahun mudah dan belajar serta tahap inilah masa yang paling baik untuk kita
terapakan nilai-nilai yang baik untuk nya.
MENYATAKAN SESUATU YANG DISUKAI DAN TIDAK DISUKAI
Melalui
penilaian pertama kami, Adik Mahir amat memberikan kerjasama yang sepenuhnya Sepanjang sesi penilaian dibuat adik Mahir
amat suka denagn bergambar. Walau pun waktu dia menanggis bila kita ambil gambarnya
dia akan mmeberi respon dengan Cikgu akan menunjukkan kemesraan kepada orang
yang tidak dikenali dengan mudah dan cepat,apa tah lagi apabila mengetahui dirinya sedang dirakam.
Melalui
penilaian kedua kami, Adik Mahir sukakan aktiviti mewarna, kerana beliau dapat
mewarna penuh satu kertas lukisan yang diberi dengan sabar dan mengikut arahan
yang cikgu berikan tetapi tidak boleh lama dengan aktiviti itu.Adik Mahir boleh
mengikut apa juga akativiti yang berkesuaian dengan umurnya tetapi dia tidak
suka akativiti begitu lama. Adik Mahir akan segera bangun dan berjalan-jalan
kesana ke mari malah akan mengacau kawan yang lain. Mengikut teori pembelajaran
Kognitif Piaget isi pelajaran hendaklah disusun mengikut perkembangan kognitif
kanak-kanak. Begitu juga dalam pemilihan permainan supaya mainan itu sesuai
dengan usia kanak-kanak.Bagi kanak-kanak yang seusia 2 tahun ke bawah tahap penumpuan
kepada sesutu akativiti hanya seketika sahaja. Selebihnya adalah bermain dan
pergerakan bebas.
Adik
Mahir akan myatakan “tak nak” kepada sesuatu benda yang kita beri sekirannya
benda atau makan tersebut bukan kesukaannya.Contoh sayur, adik Mahir memang
tidak suka untuk makan sayur jadi dia tidak akan makan walaupun disuap malah
dia akan mengelenkan kepala dan kadang-kadang dia berkata “tak nak”
NAMPAK MALAS DAN TIDAK MENGENDAHKAN APA
YANG BERLAKU
Sikap malas memang ada dikalangan semua manusia cuma
ditahap serius atau pun tidak. Bagi kanak-kanak yang berumur 2 tahu agak sukar
bagi kita hendak mngukur malas atau pun tidak. Apa yang boleh kita
klasifikasikan ialah bila kita suruh atau minta tolong ambilkan sesuatu yang
mudah seperti lampin, pampers untuk kegunaannya. Jika permintaan yang kita
suruh kanak-kanak itu buat maka waktu itu dan ketika itu ia kanak-kanak yang
rajin. Tepi kebiasaannya kanak-kanak yang seusia adik Mahir adalah kanak-kanak
yang rajin dan aktif kerana kanak-kanak ini seka meneroka.Semasa sesi pertemuan
pertama dan kedua dengan adik Mahir ada menunjukkan sikap malas dan tidak
mengendahkan apa yang berlaku. Bagi kanak-kanak berumur 0-2 tahun Jerome Bruner
berkata peringkat ini adalah peringkat Enaktif, peringkat ini adalah serupa
dengan peringkat Deria Motor, dan banyak aktiviti yang dilakukan adalah
berdasarkan kepada pergerakan anggota badan kanak-kanak itu sendiri.
Adik Mahir semasa penilaian dibuat didapati ada juga
Nampak malas dan tidak menendahkan apa yang contohnya semasa kami memberi
keropok kepadanya. Pada mulanya adik Mahir meminta berkali-kali dan apabila dia
telah mendapt keropok itu dia kelihatan suka
sekali. Apa yang menarik perhatian kami apabila adik Mahir memdapat keropok itu,
adik Mahir terus beredar, pada pandangan kami adik mahir mungkin mencari tempat
duduk api sebaliknya. Adik Mahir memcari
kawasan yang tidak ganggu oleh seseiapa. Adik Mahir telah berbaring didalam rak buku yang terbuka sambil
mengunyah makan. Dia dengan senang hati berbaringan didalam rak buku itu.. Adik
Mahir sedikit pun menghiraukan apa yang berlaku disekitarannya. Adik Mahir merasa selamat berbaringan didalam
rak buku tanpa gangguan sesiapa pun. Semasa kehadiran kami kali kedua ketempat
tersebut adik Mahir tidak menujukan reaksi diatas malah dia sibuk dengan hal
sendiri.
SELALU MENGADU
Semasa pemerhatian dan penilaian yang dibuat didapati
Adik Mahir menunjukkan sikap tidak suka
mengadu kerana adik Mahir yang selalu suka
usik kawan-kawan yang lebih kecil
umurnya daripadanya. Tapi jika dia yang diusik oleh orang lain dia akan mengadu
dengan menanggis sekuatnya dan akan balas kembali.
BERTOLAK ANSUR DAN BEKERJASAMA SEMASA
MENJALANKAN AKTIVITI
Melalui
penilaian pertama kami, Adik Mahir ada mempunayi sikap tolak ansur melihatkan sikap bertolak ansur yang sepenuhnya dengan , ini kerana sifat malu beliau lebih
tinggi dan tidak mesra menyebabkan masih
rasa takut dan tidak menunjukkan
persepsi seperti yang kami inginkan.
Melalui
penilaian kedua kami, semasa menjalankan aktiviti bermain boling botol, Cikgu
Hafizah telah mengarahkan supaya Adik Mahir untuk mengambil botol yang disimpan
di dalam beg dan menyusun botol tersebut di dalam bulatan yang telah
disediakan. Adik Mahir dapat memberikan kerjasama yang baik kerana beliau
kelihatan bersemangat serta cepat mengambil tindakan sambil berlari-lari untuk
mendapatkan botol daripada Cikgu Hafizah dan menyusunnya.
Selain
itu aktiviti yang jelas memperlihatkan Adik Mahir seorang yang bertolak ansur
dan bekerjasama adalah ketika bermain aktiviti reben, beliau mengikut peraturan
beratur dahulu sebelum bermain. Adik Mahir juga memberi rakan-rakan lain
bermain bersama-sama walaupun sebenarnya kami hanya merekod gambarnya sahaja.
Kesimpulan
daripada pemerhatian kami, sebenarnya keseluruhan dapat dinyatakan Adik Mahir
bersifat mudah bertolak ansur dan berkerjasama dalam semua aktiviti yang kami
lakukan. Segala kerja pada hari itu amat memudahkan kami.
INGIN MENCUBA SESUATU YANG BARU TETAPI PANIK
DAN TARIK DIRI PADA SAAT AKHIR
Adik
Mahir tidak menunjukkan tingkahlaku panik dan tarik diri pada peringkat awal
pemerhatian kami. Malah beliau menunjukkan sikap teruja dengan Cikgu Hafizah
dan cuba mendekati cikgu untuk bersama-sama membuat aktiviti yang mudah.
Melalui
penilaian kedua, ada aktiviti yang mencabar Adik Mahir untuk melakukannya.
Pemerhatian kami, beliau menunjukkan muka yang selamba dan bersahaja. Antara
aktiviti itu adalah melambung botol ke atas dan menagkap botol dengan
menggunakan kedua-dua tangan. Beliau tidak begitu yakin dan tidak dapat membuat dengan baik, begitu juga dengan
aktiviti bermain reben, beliau mengajak kakaknya untuk menemaninya disebelah.
Beliau berasa takut tetapi tidak berasa panik dan menarik diri pada saat akhir.
Kesimpulan
daripada pemerhatian kami, kanak-kanak akan berasa tidak yakin untuk menerima
pembaharuan dalam hidup mereka.
MENUNJUKKAN SIFAT MENYAYANGI SESAMA
RAKAN
Setiap
insan dianugerahkan dengan mempunyai sifat penyanyang. Dari pemerhatian pertama
yang kami buat Adik Mahir adalah anak yang disayangi semua ahli keluarga. Sifat
kasih sayang dapat ditunjukkan apabila ibunya dan kakaknya bernama Tika
menemani beliau sepanjang aktiviti penilaian ini dilaksanakan. Beliau juga
disenangi oleh kawan-kawan lain terutama Adik Marisa yang suka bermain bersamanya.
Melalui
pemerhatian kedua kami, pada permulaan membuat aktiviti mewarna, Adik Mahir ada
mengajak kawan-kawanya untuk bersama-sama mewarna kertas lukisan sehingga
selesai. Jika Adik Mahir seorang yang tidak peduli dengan rakan-rakannya pasti
beliau tidak mengajak mereka untuk mewarna kertas lukisan tersebut.
Kesimpulan
daripada penilaian pertama dan kedua kami, kanak-kanak ibarat kain putih,
ibubapalah yang perlu mencorakkanya. Jika corak itu cantik, maka cantiklah
segala tingkahlaku kanak-kanak itu, tetapi jika sebaliknya maka tidak eloklah
tingkahlaku kanak-kanak itu.
BERKOMUNIKASI SECARA VERBAL DAN NON-VERBAL
Melalui
penilaian pertama kami, Adik Mahir tidak pandai lagi berkomunikasi secara
verbal kerana belum sampai tahapnya..Adik Maher hanya boleh
memanggil mama,ibu, dan mengajuk apa yang orang lain cakap. Jadi adik Maher
boleh berkomunikasi secara non verbal sahaja.
Melalui
penilaian kedua kami, Cikgu Hafizah datang lewat sedikit, Adik Mahir
menunjukkan reaksi yang tidak sabar dan asyik bertanya bila cikgu nak sampai
rumah?.Apabila beliau melihat Cikgu Hafizah, Beliau sangat ceria dan tidak
sabar belajar untuk dengan Cikgu. aktiviti. Kami memulakan aktiviti bermain lego, mewarna, boling botol dan reben.
Beliau tidak menunjukkan sikap takut melakukan aktiviti-aktiviti tersebut.
Malah beliau sangat teruja dan berkeyakinan dalam setiap tingkahlakunya. Setelah selesai bermain semua aktiviti,
Cikgu Ara ada bertanya antara banyak aktiviti-aktiviti yang dibuat, Aktiviti
yang mana paling disukai oleh Adik Mahir?, beliau menjawab aktiviti bermain reben walaupun pada permulaannya,
beliau berasa takut dan tidak yakin boleh melakukan dengan baik sebelum
mencubanya, tetapi setelah mencuba permainan tersebut beliau sangat suka. Ini
mungkin adalah kerana permainan reben
adalah permainan baharu dan berlainan
daripada permainan lain yng beliau pelajari.
Kesimpulan
daripada pemerhatian kami, dengan menjalankan pelbagai aktiviti kanak-kanak
dapat berkomunikasi bersama kawan-kawan dan menambah pengetahuan ayat dengan
bermain tanpa mereka disedari. Contoh, perkataan reben, mungkin Adik Mahir
belum mengenali bahan tersebut sebelum ini.Jadi Adik Mahir telah mempelajari
perkataan baru pada hari itu.
MENYATAKAN PELBAGAI CARA BERFIKIR UNTUK
MENYELESAIKAN MASALAH
Kesimpulan
dari pemerhatian 1 dan pemerhatian 2 didapati Adik Mahir masih belum dapat
mencapai cara berfikir untuk menyelesaikan masalah. Adik Mahir seorang yang
baik dan mendengar arahan cikgu.
KESIMPULAN
Kemahiran
bersosial adalah sesuatu yang lebih kompleks daripada komunikasi sosial kerana
ia memerlukan perkongsian emosi, bertimbang rasa, boleh mengikut giliran.
Kesimpulannya, aktiviti yang dilaksanakan dapat membantu meningkatkan
perkembangan sosialisasi dan bahasa kanak-kanak. Matlamat dan objektif kajian
juga telah tercapai dimana Adik Mahir telah dapat membina hubungan dan
tingkahlaku yang baik, bekerjasama secara harmoni dengan rakan, berkomunikasi
dengan baik. Oleh itu,
sosioemosi dalam kalangan kanak-kanak ditakrifkan sebagai satu proses
berinteraksi dan mengadaptasi diri dalam masyarakat.
Perkembangan
Sosioemosi merupakan perkembangan penguasaan emosi dan kemahiran sosial yang
matang. Penguasaan kemahiran ini membolehkan murid belajar mengawal emosi,
pemikiran dan tindakan supaya dapat menyesuaikan diri dalam kehidupan
bermasyarakat. Perkembangan emosi dan sosial yang sihat, sangat penting dalam
kehidupan seseorang. Aspek ini akan mempengaruhi pembelajaran murid.
Perkembangan
Sosioemosi bermula dengan kebolehan murid memahami dan menguruskan emosi
sendiri, diikuti dengan pencapaian emosi yang positif. Keupayaan mengurus emosi
diri sendiri membolehkan murid memahami keperluan, emosi dan pandangan orang
lain untuk membina kemahiran sosial dalam kehidupan masyarakat majmuk yang
mesra dan harmoni.
Komponen
perkembangan sosioemosi memberi penekanan kepada kebolehan dan keyakinan untuk
menghadapi kehidupan seharian yang penuh dengan pelbagai cabaran. Oleh itu,
komponen ini perlu disepadukan melalui aktiviti pembelajaran komponen lain.
Melalui
penilaian kedua kami, Adik Mahir sangat suka dan gembira bersama Cikgu Aishah
dengan melakukan pelbagai aktiviti. Aktiviti yang dibuat adalah seperti
mewarna,. Beliau tidak menunjukkan sikap takut melakukan aktiviti-aktiviti
tersebut. Malah beliau sangat teruja dan berkeyakinan dalam setiap
tingkahlakunya. Setelah selesai bermain
semua aktiviti.Kesimpulan daripada pemerhatian kami, dengan menjalankan
pelbagai aktiviti kanak-kanak dapat mempelajari sesuatu tanpa disedari oleh
mereka melalui pergaulan dan juga dengan persekitaranya.
4.0 RUJUKAN
- Buku
Perkembangan Pendidikan Prasekolah
untuk Kursus Persediaan dan KPLI
(Pendidikan
Awal kanak-kanak)
5.0 LAMPIRAN
Tabiat -tabiat yang biasa
ditunjukkan oleh kanak -kanak
Tabiat yang ditunjukkan oleh
kanak -kanak adalah sesuatu perkara yang lazim tetapi kadangkala cukup
merunsingkan ibu bapa mereka. Umpamanya, kanak -kanak pada usia dua tahun
memang sering menunjukkan sikap ' panas baran ' jika kemahuannya tidak
diturutkan. Pada usia semuda ini, dia hanya mementingkan diri sendiri. Perasaan
orang lain tidak dihiraukannya. kanak -kanak yang sebegini sering dipujuk makan
minum atau tidur, dia selalu berdalih. Dia sering mengatakan ' tak mahu ' atau menggeleng -gelengkan
kepala.
Tabiat ini adalah normal. Ibu bapa tidak perlu
membuang banyak masa memujuk rayu anak mereka tidak akan berjaya. Seelok
-eloknya, turutkan sahaja kemahuannya. Tetapi, jika kemahuannya itu tidak
wajar, tidak perlulah dilayani. Kanak -kanak ini akan tahu bahawa menunjukkan
sikap panas baran tidak akan membawa faedah. Disamping memberi pendidikan
Tabiat -tabiat yang biasa
ditunjukkan oleh kanak –kanak
Tabiat yang ditunjukkan oleh
kanak -kanak adalah sesuatu perkara yang lazim tetapi kadangkala cukup merunsingkan
ibu bapa mereka. Umpamanya, kanak -kanak pada usia dua tahun memang sering
menunjukkan sikap ' panas baran ' jika kemahuannya tidak diturutkan. Pada usia
semuda ini, dia hanya mementingkan diri sendiri. Perasaan orang lain tidak
dihiraukannya. kanak -kanak yang sebegini sering dipujuk makan minum atau
tidur, dia selalu berdalih. Dia sering mengatakan ' tak mahu ' atau menggeleng -gelengkan
kepala.
Tabiat ini adalah normal. Ibu bapa tidak perlu
membuang banyak masa memujuk rayu anak mereka tidak akan berjaya. Seelok
-eloknya, turutkan sahaja kemahuannya. Tetapi, jika kemahuannya itu tidak
wajar, tidak perlulah dilayani. Kanak -kanak ini akan tahu bahawa menunjukkan
sikap panas baran tidak akan membawa faedah. Disamping memberi pendidikan
“Setiap
kanak-kanak mungkin mempamerkan emosi yang berbeza ketika mereka mengalami
tekanan. Ia juga sukar dikesan dalam masa singkat kerana simptomnya tidak
jelas.
“Kebiasaannya kanak-kanak
akan murung, menyendiri, tidak bercampur dengan keluarga atu rakan-rakan, tidak
mahu makan dan hilang minat pada aktiviti yang biasa mereka lakukan.
“Walaupun begitu, boleh
dikatakan jarang kanak-kanak boleh menerima tekanan emosi kerana pada peringkat
umur tersebut, mereka tidak akan memendam perasaan sebaliknya melahirkan rasa
tidak puas hati dengan cara memberontak atau menangis.
“Bagaimanapun, ibu bapa
tidak boleh kalah dengan tangisan anak-anak kerana ia hanya akan menambah sifat
ingin memberontak,” katanya.
Mengulas lebih lanjut, Azhar
menjelaskan, tabiat kerap menangis atau memberontak untuk mendapatkan sesuatu
memang sering digunakan kanak-kanak dalam menarik perhatian orang dewasa.
“Sebagai ibu bapa, kita
adalah orang yang bertanggungjawab membentuk tabiat kanak-kanak dengan syarat
mesti konsisten.
“Sebahagian besar ibu bapa
berasa malu jika anak mereka meronta-meronta dan menangis di kedai kerana
mahukan sesuatu.
“Tip paling baik, jangan
beri apa yang dimahukan ketika mereka menangis atau memberontak, sebaliknya
beri apabila mereka berkelakuan baik.
“Ibu bapa juga jangan kalah
dengan tangisan kerana jika kita mengalah, itu hanya akan menambahkan galak
mereka.
“Lama-kelamaan, mereka akan
gunakan taktik air mata itu setiap kali permintaan mereka tidak dipenuhi.
“Sebaik-baiknya bersabarlah
dengan kerenah mereka dan jangan berputus asa. Katakan ke
Sambung Baca: http://www.eserikasih.com/anak-memberontak#ixzz2FU2dt2Nc
Nabi Muhammad SAW
pernah berpesan tiga langkah mengatasi rasa marah.
Pertama - Mengawal
lidah iaitu berdiam diri dan mengubah posisi (misalnya, jika berdiri hendaklah
duduk), mengambil wuduk dan beristighfar serta membaca al-Quran.
Adakah sikap
panas baran ini berpunca daripada tahap perkembangan didikan daripada ibu- bapa
di rumah?
Panas baran wujud
disebabkan kegagalan seseorang itu mengawal emosinya ketika emosinya itu
terganggu. Biasanya wujud faktor-faktor yang menjadi pencetus atau dipanggil
pemicu (trigger) kepada timbulnya perasaan marah ini. Faktor yang menjadi
penyebab perasaan marah itu berbeza-beza bagi setiap orang dan ia bergantung
kepada faktor sekeliling , pengalaman dan sejarah seseorang itu dibesarkan.
Keadaan sekitar dan rasa dikecewakan menyebabkan timbulnya perasaan marah yang
mengakibatkan individu itu dikategorikan sebagai panas baran.
Jenis Emosi atau Perasaan dan
implikasi pada kanak-kanak:
Gembira - Membantu kanak-kanak
atau remaja berfikir bagaimana melahirkan rasa seronok dan menggalakkan mereka
bercakap mengenai sesuatu yang mereka sukai.
Marah - Membantu mencari jalan
bagaimana menghadapi halangan untuk mendapat sesuatu yang dicitakan dan
mengenal erti kesabaran, belajar melahirkan perasaan geram dalam bentuk yang
bersesuaian dan mencari jalan penyelesaian.
Takut - Rasa terancam, suatu
motivasi ingin memastikan keselamatan diri dari aspek fizikal dan psikologi.
Merangsang kanak-kanak melahirkan fikiran dan perasaan takutnya, mencari
jaminan mendapat ketenangan dan ketenteraman.
Sedih - Kehilangan, tidak
mendapat apa yang dikehendaki menjadikan kanak-kanak berusaha lebih mendapat
apa yang dicita, mencurah perasaan dan berfikir bagaimana mengatasi rasa sedih.
No comments:
Post a Comment